سرویس مد و لباس هنرآنلاین : هفته‌های مد لندن، پاریس، نیویورک و میلان به عنوان چهار رخداد مهم در دنیای مد مطرح هستند. این چهار رویداد در امتداد هم و ابتدا در نیویورک، سپس در لندن، سوم در میلان و آخر سر در پاریس برگزار می‌شوند و هر سال مطرح‌ترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد در آن حضور دارند. هفته مد پاییز- زمستان در ماه فوریه از نیویورک شروع شده و در پاریس پایان می‌یابد. هفته مد بهار- تابستان هم از سپتامبر در نیویورک آغاز و تا اکتبر در پاریس ادامه دارد. به غیر از این چهار رویداد، بسیاری از کشورهای دنیا نیز هفته‌های مد بزرگ و کوچکی ترتیب داده‌اند، اما هم‌چنان این چهار هفته مدبه عنوان بزرگ‌ترین رخدادهای دنیای مد و فشن به حساب می‌آیند. هفته مد پاریس یکی از چهار رویداد مهم مد در دنیاست که سالانه دو بار در شهر پاریس فرانسه بر‌گزار می‌شود. تاریخ برگزاری این مراسم به حدود دهه 20 قرن بیستم برمی‌گردد. در هفته مد پاریس علاوه بر نمایش و عرضه لباس‌های آماده، بخشی از آن به صورت اختصاصی به آقایان و دوخت سفارشی اختصاص دارد که مانند دیگر برنامه‌های هفته مد پاریس به صورت دوبار در سال و در دو سری بهاره/تابستانه و پاییزه/زمستانه به عرضه محصولات خود می‌پردازند. هفته مد نیویورک که با عنوان هفته مد مرسدس بنز هم شناخته می‌شود اولین بار در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین دستاوردهایشان به این شهر بروند. بنابراین امریکایی‌ها از این فرصت استفاده کرده و طراحان را به نیویورک کشاندند. الینور لمبرت که یک روزنامه‌نگار مشهور مد بود با ترتیب دادن هفته‌ای به نام هفته خبر و با دعوت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دنیای مد، سعی کرد طراحان نیویورکی و آمریکایی را که تا آن زمان نادیده گرفته شده بودند به همه معرفی کند. این اتفاق بسیار مهم بود چون نشریات معتبری مانند ووگ که تا پیش از این فقط به طراحی‌ها و طراحان پاریسی اهمیت می‌دادند، تا حد زیادی در دیدگاه خود تجدید نظر کردند و مد نیویورک به مجلات معتبر راه یافت. این هفته مد چند سال محل ثابتی نداشت و در خیمه‌های بزرگ برگزار می‌شد اما سال ۱۹۹۴ مراسم هفته مد نیویورک به محل رسمی خود در بریانت پارک منتقل شد. از نکات قابل توجه در مورد هفته مد نیویورک این است که حضور در مراسم تنها با دعوت رسمی امکان‌پذیر است. در پاییز سال ۲۰۰۹ هفته مد نیویورک روند خود را کمی تغییر داد و به تکنولوژی نزدیک شد. این مسئله نه تنها به طراحان کمک کرد که با هزینه کمتری مجموعه خود را تهیه کنند و به نمایش بگذارند، بلکه در زمان و هزینه سفر نیز صرفه‌جویی شد، چرا که طراحان می‌توانستند طرح‌های خود را از طریق اینترنت به نمایش بگذارند. در این زمان مرسدس بنز به عنوان اسپانسر هفته مد نیویورک معرفی شد و از آن پس هفته مد نیویورک به هفته مد مرسدس بنز نیز شهرت یافت. در سال ۲۰۱۰ هفته مد نیویورک دوباره تغییر مکان داد و به مرکز هنرهای تجسمی و نمایشی لینکلن منتقل شد. هفته مد لندن نیز سالانه دو بار در ماه‌های فوریه و سپتامبر در لندن برگزار می‌شود. این هفته مد اولین بار در سال ۱۹۸۴ راه‌اندازی شد تا منافع برگزارکنندگان و مالیات‌دهندگان بریتانیایی را تأمین کند. هفته مد لندن، به شکلی طراحی شده است که می‌توان از آن به عنوان خرده‌فروشی متمرکز نام برد. پس از نمایش لباس‌ها در این فشن‌شو، بلافاصله مردم می‌توانند برای سفارش یا خرید لباس مورد نظر خود، به این مرکز مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنند. در حال حاضر محل اصلی برگزاری هفته مد لندن، در ساختمان قدیمی سامرست هاوس در قلب لندن است. چادرهایی که در حیاط مرکزی این عمارت برپا می‌شود، محل اصلی کت‌واک به شمار می‌رود و هر سال بزرگ‌ترین طراحان دنیا برای ارائه آخرین دستاوردهایشان راهی آنجا می‌شوند. هفته مد لندن، در سال ۲۰۱۰ دست به ابتکار جدیدی زد. مسئولین برگزاری این برنامه، اعلام کردند که تمام مراسم به صورت زنده در اینترنت قابل تماشاست. این ابتکار باعث شد که بسیاری از افراد که امکان حضور مستقیم در مراسم را ندارند، بتوانند به صورت زنده در جریان این برنامه قرار گیرند و همین مسئله باعث شده‌ است که از سال ۲۰۱۰ تقاضا برای خرید مدهای نمایش داده شده در این رخداد رشد چشمگیری داشته باشد. در تابستان ۲۰۱۲ برای اولین بار نمایش مد مردان هم به برنامه‌های هفته مد لندن اضافه شد. میلان که در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از پایتخت‌های مد در جهان مطرح شده است تاریخ بلند بالایی در زمینه صنعت مد، لباس و پارچه دارد. در قرن نوزدهم، این شهر به یکی از قدرتمندترین شهرهای اقتصادی ایتالیا تبدیل شد و مد آن ابتدا از مد پاریس که در آن زمان مطرح‌ترین مرکز مد در دنیا بود الهام گرفته بود. اما به مرور طراحی ساده و هوشیارانه طراحان میلانی که الهام گرفته از طبیعت ایتالیا بود، تفاوت‌های زیادی بین مد در این دو شهر اروپایی ایجاد کرد. با شروع قرن بیستم و ظهور طراحان جدید در میلان، مد و فشن رونق تازه‌ای گرفت و توانست میلان را به عنوان یکی از پایتخت‌های مد در دنیا مطرح کند. این پیشرفت تا جایی ادامه پیدا کرد که در سال ۲۰۰9 این شهر به شکل رسمی به عنوان یکی از چهار پایتخت مد جهان معرفی شد. بیشترین شهرت میلان به دلیل صنعت "لباس آماده" است و این شهر توانست تأثیر زیادی در رشد این شاخه از صنعت مد داشته باشد. انتهای پیام/