سرویس تجسمی هنرانلاین: حسین نوروزی طراح پوستر بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان، درباره طراحی این پوستر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برای طراحی و خلق یک اثر هنری، طراح باید در ابتدا برای خود یک صورت مسئله داشته باشد و بر روی آن موضوع، مطالعه کند و جوانب آن را به خوبی بسنجد. سپس به یک جواب جذاب و گاهی شوک‌آور برسد و آن را به مخاطبان در قالب یک اثر هنری ارائه دهد. نحوه و چگونگی رسیدن به این پاسخ و درست بودن آن باعث می‌شود تا شما در مقابل این حجم عظیم از محصولات گرافیکی به خوبی دیده شوید. وی ادامه داد: زمانی که طراحی این پوستر از سوی آقای صادق‌زاده دبیر این جشنواره به من پیشنهاد شد، از همان ابتدا شروع کردم خارج از فضاهای هنری روی موضوع جوان کار کنم؛ چرا که جوانان قشر خاص و عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و این را هدف خود قرار دادم. بسیار بر روی موضوع و محور جوان و بخصوص جوان امروز و بایدها و نبایدها و شایستگی‌های آنها از جمله شاداب بودن جوان ایرانی، پیش رفتم و با این مفهوم روی حوزه پوستر جشنواره تجسمی جوان از بعد گرافیکی کار کردم. این هنرمند گرافیست افزود: به نظر من جوان امروز فعال است و در یک قالب نمی‌گنجد. در طراحی این پوستر، دو عنصر برایم مهم بود. یکی نوشته کلمه "جوان" در پوستر به زبان فارسی و یک طراحی فیگوراتیوی از انسان؛ در واقع با این دو عنصر باید این جوانی را نشان دهم. طراحی، پایه تمام هنرهاست و جوان این پوستر مشخصا جوان است و یک شخص پیر و فرسوده نیست. چرا که اگر با این المان‌ها می‌خواستم او را نشان دهم قطعا نمی‌توانست پرش داشته باشد و یک حرکت پرشتاب انجام دهد. برای نگارش و طرح کلمه جوان، از آنجایی که از حوزه خوشنویسی وارد عرصه گرافیک شدم، سعی کردم از خوشنویسی و تایپوگرافی در این اثر بهره بگیرم. برای نشان دادن نیروی جوانی نیز آنچه برایم قابل اهمیت بود حرکتی است که بسیاری از جوانان این روزها در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنند. حرکتی که در بسیاری از عکس‌هایی که در سفر و به خصوص سفر به مناطق کویری دیده می‌شود و آن پرش جوانی است. سعی کردم از این فیگور استفاده کنم و آن را در کنار کلمه جوانی نشان دهم.

نوروزی درباره استفاده از رنگ نیز در این اثر گفت: در بخش استفاده از رنگ نیز می‌خواستم، پوستر شفافیت کافی داشته باشد و در زمینه تیره‌ای که استفاده کرده‌ام، رنگ‌های خاکستری با تراکم‌های درشت، یک زمینه خنثی ایجاد کرده است و به نوعی در خود یکی شدن، دارد و رنگ زرد در آن شکل می‌گیرد. سعی کردم از خاکستری رنگی‌ها، اجتناب کنم و غیر از رنگ آبی برای کلمه نیشابور به طیف رنگ آبی فیروزه‌ای استفاده کردم، باقی رنگ‌ها خاص چاپ هستند. زرد، سرخابی، آبی‌ها و نهایتا مشکی که در کار استفاده کردم، رنگ‌هایی هستند که در آن نهایت درخشندگی وجود دارد.از سوی دیگر سعی کردم از رنگ‌های اولیه‌ای که با کمترین ترکیب ارائه می‌شوند استفاده کنم. وی در ادامه با بیان اینکه درخشش یکی از عناصر ذهن جوان است و در لحن او صراحت دیده می‌شود بیان کرد: در این پوستر نیز باید این صراحت دوران جوانی را نشان می‌دادم. امیدوارم در جشنواره هنرهای تجسمی جوان نیز این صراحت دیده شود چرا که انتظار می‌رود جوان، هنرش پیشگام باشد نه پس رو. این طراح گرافیک در تعریفی از انواع پوستر و جایگاه آن عنوان کرد: پوستر را می‌توان از دو زاویه نگاه کرد، یکی بعد هنری آن است که بیشتر شبیه به یک اثر نقاشی است. یعنی طراح آن پیش از آنکه بخواهد مخاطب را بشناسد، می‌خواهد لذتی را که از کارش می‌برد به مخاطب ارائه دهد و در این زمینه بسیاری از پوسترها به این شکل هستند، در واقع برای مخاطب این زبان ناشناخته است و این می‌تواند دیدگاه یک نقاش نیز باشد. وی ادامه داد: نگاه بعدی که عام‌تر و اصولی‌تر است، این است که پوستر را به عنوان یک رسانه، مدیا و وسیله عامل انتقال پیام به مخاطب خاص و تعریف شده مطرح کنیم. استفاده از پوستر درجامعه ما به زمانی بر می‌گردد که سینما وارد ایران شد و باید رسانه‌ای به وجود می‌آمد که باعث دیده شدن شود. بعدها از عرصه سینما وارد رخدادهای دیگر فرهنگی جامعه شد، چرا که بخش اطلاع رسانی و عناصر تبلیغی کم بود و پوستر جایگاه خاصی داشت. پوسترها باید زیبا و اطلاع‌رسان باشند و در کم‌‎ترین زمان ممکن اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهد. از سوی دیگر پوستر باید تابع کلیت جامعه باشد، جامعه آرمانگرا پوسترش نیز آرمانگرا خواهد بود. در واقع پوستر یک وضعیت شفاف از حال جامعه ارائه می‌دهد و عوامل بسیاری در این زمینه تاثیردارند تا پوستر خوب یا بد داشته باشیم. انتهای پیام/