به گزارش هنرآنلاین ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبقه دوم موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی را افتتاح کردند.

این دو موزه در محل موزه ملی ایران در خیابان سی تیر تهران قرار دارند.

موزه ایران باستان بعد از انقلاب به منظور ساماندهی موزه بسته شده بود و موزه دوران اسلامی نیز بعد از 9 سال امروز افتتاح شد.

موزه دوران اسلامی دارای 170 ویترین با 1500 شی تاریخی و موزه ایران باستان دارای 90 ویترین اشیاء تاریخی است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز روز گذشته به مراسم افتتاح موزه دوران اسلامی رفت و این موزه را پس از ۹ سال افتتاح کرد.

موزه مرکزی است که حیات فرهنگی در آن جریان دارد

اسحق جهانگیری در مراسم افتتاح این موزه گفت: گسترش موزه‌ها یکی از ظرفیت‌های اصلی کشور است. موزه فقط مرکزی برای نشان دادن اشیاء تاریخی نیست بلکه مرکزی است که حیات فرهنگی در آن جریان دارد و گذشته به زبان می آید و با ما سخن می‌گوید. هر ملتی که از گذشته خود شناخت دقیقی داشته باشد می تواند آینده سرفرازی را بسازد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: به دلیل علاقه شخصی و مسئولیتم فکر می‌کنم توسعه ایران درست است که به منابع فیزیکی و مادی نیاز دارد ولی شرط کافی حتما سرمایه‌های معنوی است. ظرفیت های فرهنگی است که در اختیار ما قرار می گیرد به همین دلیل باید به صورت جدی به میراث فرهنگی توجه کرد و به اشیاء تاریخی به عنوان اشیاء مرده ای که فقط آنها را در گوشه ای از موزه‌ها می‌بینیم نگاه نکنیم.

جهانگیری اضافه کرد: گاهی باید تاسف خورد به اینکه غارت‌های بزرگی در آثار تاریخی ایران انجام شده است و یا اینکه این بخش از فرهنگ ایران به خوبی حفاظت نشد. سوءمدیریت در بخشی از آن حاکم بود. در این دولت تلاش شد بخش وسیعی از میراث فرهنگی که از ایران خارج شده بود، برگشت داده شود و برخی از آثار در سطح جهانی به ثبت می رسد. وظیفه جدی ما حفاظت از این میراث فرهنگی است و اینکه اجازه ندهیم با اتفاقات منفی تبدیل به فاجعه های بزرگ شود. طوری که اکنون در کشورهای دیگر شاهد به تاراج رفتن و تخریب میراث فرهنگی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: خوشحالیم که موزه دوران اسلامی گشایش می یابد و موزه پیش از تاریخ نیز افتتاح می شود. دوران اسلامی ما، دوران فرهنگ و تمدن و دوران گفتگوی زنده است. نباید دوران قبل و بعد از اسلام را فراموش کرد. باید از همه آنها به عنوان دوران افتخار یاد کرده و آثارش را به نمایش بگذاریم و افتخار کنیم که ملت متمدنی هستیم و می خواستیم با تکیه بر گذشته آینده خوبی برای ملت ایران بسازیم و نقش واقعی خود را ایفا کنیم.

فضای موزه ملی چهاربرابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز طی سخنانی در این مراسم از افزودن فضای زیرزمین موزه ملی به این مجموعه تا دهه فجر خبر داد و گفت: اعتباراتی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است تنها دو درصد نیازهای سالیانه این سازمان را تامین می کند.

مسعود سلطانی‌فر گفت: ۱۹ ماه پیش که به این سازمان آمدم، بازدیدی نیز از موزه ملی نیز داشتم. من موزه های زیادی را در کشورهای مختلف دیده بودم ولی زمانی که وارد موزه ملی شدم گفتند که همین یک سالن برای بازدید آماده است. متوجه شدم که گردشگرانی که وارد این موزه می شوند تنها یک ساعت برای آن وقت می گذارند در صورتی که موزه های کشورهای دیگر باید ساعتها زمان گذاشت تا بتوان نصفی از آنها را دید. طبقه دوم این موزه به انباری تبدیل شده بود و به دلایلی سالها راه اندازی نمی شد. ساختمان کنار موزه ملی را نیز گفتند که ۸ سال قبل قرار بوده بازسازی شود و اکنون بلاتکلیف مانده است. گفتیم نمی شود گردشگر به موزه مادر بیاید و همه زمانی که برای بازدید آن اختصاص می دهد تنها یک ساعت باشد. از همان روز فکر شد که تمام همکاران بتوانند این موضوع را راه اندازی کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: به مدت ده هفته هر روز چهارشنبه ها بعد از جلسه هیئت دولت به اینجا می آمدم و از روند کار بازدید می کردم. جمع زیادی از پژوهشگران و باستان شناسان منتقد چنین وضعیتی بودند و این انتقاد را وارد می کردند که نمی شود موزه ملی تنها یک سالن داشته باشد. از مخازن نیز بازدید کردم و دیدم حدود ۲۵ مخزن و ۲ هزار شیء و ۱۲۰ هزار سکه وجود دارد که در مخزن موزه ملی خاک می خورد. اکنون با افتتاح سالن دیگری از موزه ملی فضای موزه ملی چهاربرابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. طبقه زیرین نیز به عنوان انباری استفاده می شد که اکنون در حال تخلیه آن هستیم و تا دهه فجر امسال این طبقه نیز به مجموعه موزه ملی اضافه می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ساختمان جانبی موزه ملی که زمانی به عنوان کتابخانه از آن استفاده می شد در اختیار موزه علوم و فنون قرار گرفته است. با آقای فرهادی در این زمینه صحبت کردم و تفاهم شد که ساختمان آن پس از تخلیه به ما واگذار شود تا به عنوان بخشی از موزه ملی مورد بهره برداری قرار گیرد.

سلطانی‌فر ادامه داد: موفق شدیم موزه خراسان را نیز چند سال زودتر افتتاح کنیم. قصدمان این است که سالی سه تا چهار موزه افتتاح شود.

وی درباره بازگشت الواح هخامنشی به کشور نیز گفت: افرادی ادعاهای واهی درباره مالکیت این الواح دارند. ما منتظر حکم نهایی دادگاه تجدید نظر هستیم و امیدواریم در محاکم قضایی پیروز شویم و این الواح نیز به کشور برگردد.

سلطانی‌فر خطاب به معاون اول رئیس جمهور، گفت: اعتباری که در اختیار داریم ۲ درصد نیازهای سالیانه ماست. در قالب صندوق حفظ و احیاء از کمک بخش خصوصی برای مرمت آثار بهره گرفته ایم و این کار را با جدیت ادامه می دهیم ولی بخش های دیگر نیازمند اعتبارات دولتی است.

انتهای پیام/