به گزارش هنرآنلاین و به نقل از روابط عمومی کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان خانه‌ تئاتر ایران، این آیین ساعت 17:00 روز یک‌شنبه 8 شهریورماه جاری در تالار کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود و در آن از کتاب نمایش‌نا‌مه‌ها‌ی معاصر ارمنی به ترجمه‌ی آندرانیک خچومیان رونمایی می‌شود.

در این آیین که با حضور مدیران فرهنگی ، ناشران تخصصی تئاتر ، هنرمدان و نمایند‌گان رسانه‌های جمعی برگزار می‌شود، لئون موتافیان نویسنده و پژوهشگر تئاتر، دکتر آندرانیک سیمونیان استاد زبان و ادبیان ارمنی، محمد چرم‌شیر و بهزاد صدیقی هریک به صورت کوتاه به ایراد سخن خوهند پرداخت.

این کتاب که توسط نمایش‌نا‌مه‌نویسان معاصر ارمنستان نوشته‌شده، مجموعه‌ی 12 نمایش‌نا‌مه‌ی نویسندگان معاصر ارمنی از کشور ارمنستان است که با ویراستاری بهزاد صدیقی توسط انتشارات نمایش در 848 صفحه و به قیمت 25000 تومان در قطع رقعی و با طراحی جلد زهره دلداده منتشر شده‌است. در این کتاب، نمایش‌نا‌مه‌های کلکسیون مرض نوشته‌ی ساموئل گوسیان، نوه‌ سفارش دادید نوشته‌ی کارینه‌خودیکیان، تونل نوشته‌ی آستقیک سیمونیان، سگ‌های ولگرد نوشته‌ی گورگن خانجیان،فرمان‌روایی کراسوس نوشته‌ی آغاسی ایوازیان، حکم مرگ به سبک‌ارمنی‌ها نوشته‌ی پرچ زیتونتسیان، نوشته‌ی نلی شاه‌نظریان، 40 روز قبل از عروج نوشته‌ی ساموئل خالاتیان، شاهدان قتل نوشته‌ی نورایر آدالیان، خیابان شمالی نوشته‌ی روبن ماروخیان، برو بمیر بیا دوستت داشته‌باشم نوشته‌ی آرام آشوت پاپایان، مردی که با بشقاب پرنده آمد نوشته‌ی ژیرایر آنانیان به زیور طبع آراسته شده‌است.

نمایش‌نا‌مه‌خوانی و دیدار‌ نمایش‌نا‌مه‌نویسان در دومین همایش نمایش‌نا‌مه‌نویسان ارمنستان در تهران

دومین همایش نمایش‌نا‌مه‌نویسان ارمنستان در تهران براساس تفاهم‌نا‌مه‌ی دو کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان ایران و کانون نویسندگان ارمنستان از تاریخ 3 تا 10 شهریور‌ماه سال جاری برگزارمی‌شود .

در این همایش که توسط این کانون در تالار کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود، شش نویسنده و پژوهشگر تئاتر و نمایش‌نا‌مه‌نویس هفته‌ی گذشته وارد تهران شدند و در طی سه روز گذشته چهار نمایش‌نا‌مه از آثار نمایش‌نا‌مه‌نویسان معاصر ارمنی نمایش‌نا‌مه‌خوانی شدند.

بر اساس این گزارش، در نخستین روز برگزاری این همایش، نمایش‌نا‌مه‌های تونل نوشته‌ی آسقیک سیمونیان برگردان آندرانیک خچومیان به کارگردانی فرهاد غلامیان و سگ‌های ولگرد نوشته‌ی گورگن خانجیان ترجمه‌ی آندرانیک خچومیان به کارگردانی افسانه محمدی در تالار کنفرانس تئاتر شهر نمایش‌نا‌مه‌خوانی شد. هم‌چنین در دومین روز از برگزاری این همایش نشست و دیدار نمایش‌نا‌مه‌نویسان ارمنستان و هیئت مدیره‌ی کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان خانه‌ی تئاتر ایران با مدیر انجمن دوستی ایران و ارمنستان در ددفتر این انجمن برگزار شد. در این نشست آقای دماوندی رییس انجمن دوستی ایران و ارمنستان طی گفت‌وگویی با نمایندگان کانون نویسندگان ارمنستان و هیئت مدیره‌ی کانون نمایش‌نا‌مه‌نویسان ایران، بر لزوم گسترش روابط فرهنگی این دو کانون تأکید کرد و اذعان داشت که این انجمن در برقراری ارتباطات این دو کانون حمایت‌های همه‌جانبه‌ی خود را در حوزه‌ی نمایش‌نا‌مه‌نویسی و تئاتر اعلام می‌دارد و تلاش خواهد کرد تا سطح این مراودات فرهنگی و هنری این دو کانون بیش از پیش مستحکم‌تر گردد.

اجرای دو نمایش‌نا‌مه‌خوانی کلکسیون مرض نوشته‌ی ساموئل گوسیان به کارگردانی محسن زمانی و فرمانروایی کراسوس نوشته‌ی آغاسی آیوازیان و کارگردانی علی محمد‌رحیمی هر دو به ترجمه‌ی آندرانیک خچومیان در تالار کنفرانس تئاتر شهر از بر‌نا‌مه‌های سومین روز این همایش بود.

در ساعت 16:30 روز چهارم این همایش ، شنبه 7 شهریور ماه 94 نمایش‌نا‌مه‌خوانی حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها نوشته‌ی پرچ زیتونتسیان به کارگردانی علی مرتضوی فومنی در تالار کنفرانس تئاتر شهر برگزار می‌شود.

در این نمایش‌نا‌مه‌خوانی کاظم هژیرآزاد، علی بی‌غم، ایرج سنجری، آندرانیک خچومیان، مرتضی وکیلیان، مسعود خواجه‌وند، محمد روشنی، شیدا ابراهیمی، شقایق کفیلی، امیر حکیمی، هدی هلالی، ساناز سلطانی، ابراهیم رضایی، فرهاد قدیم‌خوانی، امیرحسام امیر هاشمی و مهشید سلطان‌محمدی نقش‌خوانی می‌کنند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید ساعت 17:00 پنجمین روز این همایش، طی برگزاری مراسمی از کتاب نمایش‌نا‌مه‌های معاصر ارمنی نوشته‌ی 12 نمایش‌نا‌مه‌نویس ارمنی به تر‌جمه‌ی آندرانیک خچومیان که توسط انتشاران نمایش منتشرشده‌است ، رونمایی می‌شود. برگزاری نشست رسانه‌ای با حضور نمایش‌نا‌مه‌نویسان و هنرمندان ارمنی در تالار کنفرانس تئاتر شهر، دیدار و گفت‌و‌گو با معاونت هنری وزارت فر‌هنگ و ارشاد اسلامی و مدیر‌کل‌هنرهای نمایشی از دیگر بر‌نا‌مه‌های این همایش است.

یادآور می‌شود در روز‌های گذشته هم‌چنین نمایش‌نا‌مه‌نویسان ارمنستان در تهران به دعوت سفارت ارمنستان در ایران با سفیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

گفتنی است دومین همایش نمایش‌نا‌مه‌نویسان ارمنستان در تهران روز دهم شهریور‌ماه‌جاری به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/