سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "قلعه انسانات" نوشته و کار علی شمس که سال گذشته در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر و به عنوان کار مشترک ایران و ایتالیا جزء اولین نمایش‌هایی بود که در سالن تئاتر باران اجرا شد، قرار است این بار اولین نمایشی باشد که در تالار سایه بعد از بازسازی اجرای عموم می‌شود! این نمایش تولید کمپانی "دن کیشوت" ایران و "سالااونو" از ایتالیا است.

علی شمس در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین در خصوص این اجرا گفت: نمایشنامه "قلعه انسانات" به تبارشناسی ظالم و مظلوم می‌پردازد؛ نظر به این که چطور می‌شود آدم‌ها در شرایط مختلف رفتارهای متناقضی انجام می‌دهند.

نویسنده نمایشنامه "داستان‌های میان رودان" در ادامه و در خصوص مضمون "قلعه انسانات" اضافه کرد: من بعد از اجرای عمومی نمایش در ماه مارس در شهر رم، به اعتراض نسبت به رادیکالیسم و خشونت‌ورزی کورکورانه داعش در تخریب موزه‌های شهر موصل کشور عراق، اجراهای خود را در موزه‌های شرقی رم ادامه خواهم داد که هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفته است.

علی شمس با توجه به اینکه اولین کارگردانی است که قرار است نمایش‌اش را در تالار سایه بعد از بازسازی برای عموم اجرا کند آماده نبودن صندلی‌های تالار را مهمترین مشکل پیش روی خود عنوان کرده و ایده‌آل نبودن چیدمان آنها را باعث به وجود آمدن محدودیت در ظریفیت پذیرش مخاطب دانست.

کارگردان نمایش "خدای نامه" از محدود شدن تعداد اجراهایش به 10 اجرا نیز توضیح داد: پیش‌تر قرار بود دو هفته اجرا داشته باشیم اما چون نمایش دیگری اجرایش، بدلیل تاخیر در راه‌اندازی سالن به تعویق افتاده بود و از آنجا که ماه محرم هم در پیش است، طی توافقی قرار شد چهار روز از اجرا کم کنیم تا آن گروه هم در شرایط بهتری اثرش را به صحنه ببرد.

وی همچنین افزود: امیدوارم با توجه به مشکلاتی که برای تالار سایه بوجود آمده و تأخیر در راه‌اندازی آن و از آنجا که بلافاصله باید بعد از جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی نمایش‌مان را اجرا کنیم، همان طور که تاکنون مدیریت مرکز هنرهای نمایشی و تئاترشهر ما را حمایت کرده‌اند، همچنان از همدلی آنان بهره‌مند شویم تا بتوانیم هزینه‌های تولید کار را تأمین کنیم.

نمایش "قلعه انسانات" با بازی پیرو کاردانو، کلودیو کوتونیو و پریسا نظری اجرا می‌شود. و از دیگر عوامل نمایش می‌توان به لئوناردو دوتورلی به عنوان طراح نور، علی اصغر دشتی به عنوان مشاور کارگردان، ماندانا انصاری به عنوان طراح لباس، بهزاد رحمان‌پور و ماگالی استندلر به عنوان دستیاران کارگردان نیز اشاره کرد.

به گزارش هنر آنلاین نمایش "قلعه انسانات" از 11 تا 20 شهریور به مدت 10 روز، حتی روزهای شنبه در دو نوبت 18 و 20 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.