سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت سفارت آلمان با همراهی گروه ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری دوشنبه پنجم مردادماه با حضور مورتس ارنست پیانیست آلمانی، نوید گوهری رهبر ارکستر و احسان تارخ مدیر ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

ارکستر نیلپر یک ارکستر خصوصی است

در ابتدای این نشست نوید گوهری سرپرست ارکستر نیلپر ضمن خصوصی خواندن ارکستری که رهبری آن را بر عهده دارد درباره اجرا گفت: ارکستر نیلپر در راستای گسترش ارتباطات بین فرهنگی ایران و آلمان؛ با حمایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته قطعاتی از دوره کلاسیک تا معاصر را به همراه موریتس ارنست در تالار وحدت اجرا می‌کند. در آن قطعات از دوره کلاسیک تا معاصر نواخته می‌شود و همچنین قطعاتی از آهنگسازان ایرانی توسط موریتس ارنست نواخته خواهد شد.

گوهری ادامه داد: در این کنسرت که 11 مرداد برگزار می‌شود؛ من رهبری ارکستر را برعهده دارم و موریتس ارنست سولیست پیانو است. علاوه بر آن؛ نیما زاهدی کنسرت مایستر و احسان تارخ مدیر ارکستر است.

این رهبر ارکستر درباره جزئیات بیشتر رپرتوار اجرایی گفت: بخش اول این کنسرت به رسیتال پیانوی موریتس ارنست اختصاص دارد که در آن قطعاتی از آهنگسازان بین‌المللی نظیر ساندیپ باگواتی، هوشیار خیام، پیمان یزدانیان، ولفگانگ ریم و ویکتور اولمان اجرا می‌شود. بخش دوم کنسرت به اجرای مشترک موریتس ارنست و ارکستر نیلپر اختصاص دارد که در آن پیانو کنسرتوی شماره 3 بتهوون نواخته می‌شود.

وی افزود: فهرست قطعات اجرایی ارکستر در بخش اول کنسرت شامل رسیتال پیانو موریتس ارنست و اجرای قطعاتی چون Stele no:1 از Sandeep Bhagwati، قطعه شماره چهار پیانو از Wolfgang Rihm و سونات پیانو شماره دو اپوس 19 از Viktor Ulmann است. در بخش دوم این کنسرت نیز، کنسرتو پیانو شماره سه از بتهوون در دو ماژور اجرا می‌شود.

آرزویم برگزاری کنسرت در ایران بود

در ادامه جلسه مورتس ارنست پیانیست و نماینده فرهنگی سفارت آلمان هم درباره این اجرا به اصحاب رسانه گفت: همیشه دوست داشتم در ایران کنسرت برگزار کنم و اجرا در این کشوری که موسیقی آن پتانسیل لازمه را دارد برای من به یک آرزو بدل شده بود. در نهایت توانسم توسط یک پروفسور ایتالیایی با نوید گوهری رهبر ارکستر نیلپر ارتباط برقرار کرده و آماده برای اجرا شوم.

ارنست اضافه کرد: این کنسرت دارای ترکیب خاصی است و در دو بخش روی صحنه خواهد رفت. سعی می‌کنیم ترکیب درستی از موسیقی معاصر و نویی که در ایران و آلمان وجود دارد، به مخاطب ارائه دهیم و بتوانیم از طریق یک برنامه ارکسترال تعاملی میان دو کشور ایجاد کنیم.

این کنسرت تحت تاثیر بتهوون است

این پیانیست آلمانی در بخش دیگر صحبت هایش به حضور آثار بتهوون در این اجرا اشاره کرد و گفت: در این کنسرت از قطعات یکی از مطرح‌ترین نوازندگان آلمانی و چندی دیگر که به شدت تحت تاثیر بتهوون بودند قطعاتی را اجرا خواهیم کرد، به اضافه اینکه آثار بتهوون در این کنسرت به صورت ارکسترال اجرا خواهند شد.

کنسرت ارکستر نیلپر در راستای گسترش ارتباطات بین فرهنگی ایران و آلمان با حمایت سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران و انستیتو گوته روز 11 مردادماه امسال در تالار وحدت برگزار خواهد شد.