به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران ،در این جشنواره هر سال یک موضوع که از نظرگاه‌های گوناگونی می‌توان به آن نگریست به رقابت گذاشته می‌شود و عکاسان می‌توانند براساس خلاقیت‌های فردی‌شان، در هر ژانر و گونه‌ای این موضوع را به قاب تصویر ببرند. دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تلاش می کنند تا فرصتی خلاقانه و آزاد از دید عکاسان سراسر جهان برای موضوعی مشترک فراهم آورند. رویکردی که موجب شده تا رژان، "صدا" را به عنوان موضوع جشنواره چهارم برگزیند.

در ابتدای مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رژان دکتر امید ملکی مدیر عامل گروه تجاری صنعتی رژان در سخنانی با تشکر از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره سهمی داشتند خاطر نشان کرد:من و همه همکارانم در بنیاد رژان بر این باوریم که جشنواره رژان با بزرگواری عکاسان و هنرمندان خلاق، چهارمین دوره خود را به سرانجام رساند. این جشنواره بدون حمایت پیشکسوتان عکاسی چه در داخل و چه خارج از کشور امکان پذیر نبود. در دوره چهارم دبیرخانه جشنواره "صدا" را به عنوان موضوع اصلی برگزید و تصاویری که امروز شاهد آن خواهید بود روایت ۳۵ عکاس برگزیده از میان ۲۰۹۵ شرکت کننده در این دوره از جشنواره است.

سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران دیگر سخنران این مراسم ضمن خوشامد گویی به کلیه شرکت کنندگان در این مراسم متنی را بدین شرح خواند: حتی وقتی در ساکت‌ترین مکان‌ها سکوت می‌کنیم، اگر خوب گوش کنیم پیرامونمان پر از صداست. در طبیعت باشیم، صدای طبیعت و در شهر باشیم صدای شهر را می‌شنویم، به شرط آنکه خوب گوش کردن را آموخته باشیم. اما به نظر می‌آید که چنین نیست وبسیاری از ما با گوش کردن غریبه‌ایم؛ بیش از آنچه گوش می‌دهیم سخن می‌گوییم و بیشتر آموخته های‌مان را از چشم‌های‌مان دریافت می‌کنیم تا گوش‌های‌مان.این رفتار ما ریشه در گذشته دارد. اگر کلمات، مثل‌ها و جمله‌هایی که هر روز بارها و بارها تکرارشان می‌کنیم را دوباره مرور کنیم. "آینده‌نگری"، "پیش‌بینی" و هزاران نمونه دیگر که همه‌شان حکایت از فرهنگی تصویری دارد که براساسش باید همه چیز را دید و در نقطه مقابل، معدود واژه‌هایی هستند چون "هم‌آهنگی" که صدا و شنیدن را دستمایه ترکیبی از کلمات و خلق معنایی جدید مى‌یابند. بررسی ریشه‌های تاریخی و چرایی این رفتار، قطعاً در این مقال نمی‌گنجد؛ اما امیدواریم ملتی که موسیقی به مثابه زیبا ترین وهنرمندانه ترین شکل صدا با تاریخ آنها عجین است، بیش از پیش با فرهنگ شنیداری آشنا باشند. همین موضوع یعنی غلبه فرهنگ دیداری بر فرهنگ شنیداری میان ما ایرانیان، سبب شد تا فرهنگسرای نیاوران از برگزاری رخدادی حمایت کند که شنیدن را دستمایه خلق آثاری در حوزه عکاسی قرار داده است.

جشنواره "رژان" که در سه دوره گذشته نیز موضوعاتی انتزاعی را برای خلق آثار هنری در نظر گرفته بود، در این دوره "دیدنِ شنیدن" یا همان صدا در بخش اصلی و موسیقی در بخش ویژه را به عنوان موضوعی برای رقابت عکاسان در نظر گرفت.

مدىریت بنیادآفرینش هاى هنرى نیاوران خرسند است که با مشارکت در برگزاری چهارمین جشنواره عکس رژان، ضمن تعامل با بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه هنرهای تجسمی، زمینه "دیدنِ شنیدن" را فراهم کند.

خسرو سینایی نیز در سخنان کوتاهی استمرار و تداوم را بسیار مهم دانست و گفت:شخصا وقتی به من لطفی می شود با خودم میگویم من که کاری نکردم چرا به من این همه لطف می شود ولی دلیل این همه احترام ریشه در ۵۰ سال کار هنری دارد. من از این عوامل برگزاری این جشنواره تشکر می کنم که در جهت توسعه غنای فرهنگی گام بر می دارد و حرکت می کند.متاسفانه سال هاست همه به دنبال این مهم هستیم که ببینیم دولت برای ما چه می کند، اما دولت گرفتاری زیاد دارد. ما باید در جهت ارتقای فرهنگ عمومی حرکت کنیم و ناامید نشویم . توصیه می کنم با همه پستی و بلندی هایی که در آینده جهت برگزاری این مراسم خواهید داشت به کار خود با قدرت ادامه دهید .

در پایان این مراسم و با حضور خسرو سینایی ،سیدعباس سجادی ژانر ماری ، نادر مشایخی، نادر داوودی و مهران مهاجر از اعضای هیئت داوران روی سن٬ برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره روژان به شرح زیر معرفی شدند؛ در بخش مجموعه عکس آثار آقایان جلال شمس آذران ،علی جعفری نطنزی، حامد نظری ،علی حامد حق دوست و در بخش تک عکس محسن محیاپور ، محمد گلچین کوهی.

نمایشگاه آثار برگزیده چهارمین جشنواره رژان تا تاریخ ۱۵ مرداد ماه برپا ست و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل ۱۴ تا ۱۹ به گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

انتهاب پبام/