سرویس تجسمی هنرآنلاین: شهریار قرایی یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروهی "مرزهای امکان" که به همراه گلناز حسینی و مهرناز دالوندی آثار خود ار از ۲ تا ۱۹ مرداد در گالری آناهیتا به نمایش خواهند گذاشت درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: آنچه آثار ما سه نفر را در این نمایشگاه به هم مرتبط می‎کند فیگوراتیو بودن همه کارها است. با این حال هر یک از ما به نقاشی فیگوراتیو از دریچه نگاه خود پرداخته‎ایم. مهرناز دالوندی بازنمای فیگورها با زمینه‎ای تخت را انتخاب کرده است، گلناز حسینی نگاهی اکسپرسیونیستی دارد و من به فضاهای انتزاعی بیشتر علاقه‏‌مندم به همین دلیل کارهای هیچ‎کدام ما شباهتی در مضمون و سبک به هم ندارند.

اثر گلناز حسینی

وی همچنین درباره مفاهیم مورد توجه قرار گرفته در این نمایشگاه گروهی اظهار کرد: آلن بدیو فیلسوف معاصر فرانسوی، بحثی را درباره این موضوع مطرح می‏‌کند که چه زمان یک رخداد به وجود می‌‏آید. در این رخداد مرزهای امکان و عدم جابه جا می‏‌شود و این موضوعی بود که برای ما اهمیت داشت و در استیتمنت نمایشگاه نیز درباره آن نوشته‌ایم. در واقع آنچه برای ما مهم بود لحظه‎ای است که هنرمند می‎خواهد پروسه خلق اثر را پایان دهد. این لحظه برای ما جالب توجه بود زیرا هر هنرمند با توجه به تروماها و تجربه زیسته خود این لحظه را به شکل متفاوتی انتخاب می‎کند. انتخاب این لحظه جایی است که فرآیند ذهنی ما تمام می‏‌شود و در واقع همان دلیلی است که موجب شده آثار هنرمندان این نمایشگاه نیز متغیر باشد. به عنوان مثال در آثار فرانسیس بیکن، هنرمند بیش از آنکه به محصول نهایی نگاه کند به فرآیند خلق اثر توجه دارد و این موضوعی است که برای ما نیز مهم بوده است.

اثر شهریار قرایی

این هنرمند نقاش درباره آثاری که در این نمایشگاه روی دیوار خواهد رفت همچنین گفت: در این نمایشگاه من ۷ اثر و دوستان دیگر هر کدام ۸ یا ۹ نقاشی را به نمایش می‏‌گذارند که تکنیک‎های متفاوتی نیز دارند.

شهریار قرائی در استیتمنت نمایشگاه "مرزهای امکان" نوشته است: "در طول تاریخ همواره مواجهه هنرمند با محیط پیرامونش منبع الهامی برای آفرینش‌های هنری بوده است. خوانش هنرمند برآمده از ادراک و این نوع ادراک، مقوله‌ای ذهنی است. درکی جدید، مستلزم رخداد تازه‌ای است که سبب جابجایی بین مرزهای امکان و عدم امکان می‌شود مرزهایی که در ذهن ثابت نبوده و دائما در حال تغییر است. جابجایی مرزها و انتخاب لحظه‌ای برای ثابت کردن این فرآیند ذهنی و پایان دادن به پروسه اجرای اثر، به ساختاری تعلیق‌گون از فضای معاصر می‌انجامد. در شکل‌گیری این تجربه، رخداد با تروماهای هنرمند درآمیخته و به استحاله تصویر و پیدایش موقعیتی بصری روی بوم منجر شده و آینه‌ای تمام قد از زمانی گمشده را پیش روی مخاطب خود قرار می‌دهد."

اثر مهرناز دالوندی

نمایشگاه "مرزهای امکان" از ۲ تا ۱۹ مرداد ماه در گالری آناهیتا به نشانی خیابان قائم‌مقام‌فراهانی، پایین‌تر از خیابان استاد‌مطهری، کوچه شبنم، پلاک ۳ برگزار می‎شود.

انتهای پیام/