به گزارش هنرآنلاین ؛ سیروس همتی در گفت‌وگو با روابط عمومی دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی گفت: با توجه به اینکه عنصری به نام شفاعت، کرامت و مواردی از این قبیل به وفور در داستانها و کتابها و قصه های مادربزرگ سینه به سینه نقل شده و حتی نوشته شده، از جشنواره منتسب به امام رضا(ع) این توقع وجود دارد که به سایر منابع معتبر در زمینه زندگی امام هشتم بپردازد و آثاری همچون عیون الاخبار امام رضا در اختیار هنرمندان قرار بگیرد تا به منبع و مرجع خوبی برای ایجاد نگاه متمایزی به زندگی آن حضرت فراهم کند.

این نویسنده تئاتر افزود: اگر چنین منابعی را به خوبی مورد بررسی و نقد قرار دهیم، از آن لحظات دراماتیک خلق و نمایش‌های خوبی روی صحنه خواهد رفت و نمایشنامه‌های خوبی به نگارش و چاپ درخواهد آمد.

او با بیان اینکه حضرت رضا، عالم آل محمد(ص) هم هستند، ادامه داد: چنین ویژگی شاخصی از امام هشتم در نمایش‌نامه‌ها و نمایش‌های مرتبط با ایشان مورد اشاره قرار نگرفته است؛ با این حال من سعی کردم در برخی نمایش‌نامه‌ها همچون "حکایت دختری که خاتون مغربی را دید" که برای جشنواره تئاتر رضوی نوشتم، به این مورد اشاره کنم.

همتی با ابراز امیدواری از اینکه هنرمندان نگاه متفاوت‌تری به مفاهیم مرتبط با رضوی داشته باشند، تصریح کرد: جشنواره رضوی می‌توانست بین‌المللی و بهترین جشنواره مذهبی کشور باشد و با توجه به اینکه و تمام جشنواره‌های کشور دچار مشکل مالی هستند، این جشنواره به پشتوانه تولیت آستان قدس رضوی مبری از این مساله باشد و انتظار بود تنها جشنواره‌ای باشد که به لحاظ کمی و کیفی سربلند باشد و همه جشنواره‌های داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی توضیح داد: این جشنواره در برخی دوره‌ها دچار چالش‌های سلیقه‌ای مدیریتی و مالی شد و برای ممانعت از وقوع چنین اتفاقاتی لازم است همچنانکه در تمام ادارات و سازمان‌های کشور یک منشور کاری و اخلاقی وجود دارد که با تغییر مدیران، عوض نمی شود، در جشنواره تئاتر رضوی نیز چنین باشد.

همتی گفت: جشنواره تئاتر رضوی، جشنواره قابلی است و بنابراین داشتن یک اساس‌نامه اجرایی برای دبیر و هنرمندان شرکت‌کننده در آن ضروری به نظر می‌رسد تا با تغییر مدیریت، اساس‌نامه و سیاست‌های آن تغییر نکند.

برنده جایزه متن نمایشنامه برای نمایش "حکایت دختری که خاتون مغربی را دید" از هفتمین جشنواره ملی رضوی یادآور شد: اساس‌نامه جشنواره رضوی باید رویکردی جهان شمول و مورد تایید مقامات بالای اجرایی و سیاست‌گذاری شامل همه موارد و مفاد داشته باشد تا هر فردی که قصد شرکت در آن را دارد بداند و موظف باشد سیاست‌های کلی را رعایت کند و با تغییر دبیر، سیاست کلی اجرایی عوض نشود.

گفتنی است دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 25 الی 29 مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی(بجنورد) به دبیری حسین ثابت قدم وحید برگزار می‌شود.

انتهای پیام/