سرویس مد و لباس هنرآنلاین : ژیلا امیرجلالی در رشته طراحی دوخت تحصیل کرده و علاوه بر دریافت نشان شیما برای تعدادی از طرح‌های خود، در چند نشریه به آموزش مواردی مانند چاپ روی لباس پرداخته است. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: در بهار امسال مسابقه‌ای به نام بهشت ایرانی برگزار شد که آثاری از رشته‌های مختلف مانند معماری، شهرسازی، عکاسی، طراحی لباس و... در آن شرکت داشتند. من هم در شاخه طراحی لباس شرکت کردم و سه مانتو به مسابقه فرستادم که در نهایت به عنوان طرح برگزیده معرفی شدند.

امیرجلالی ادامه داد: موضوع مسابقه استفاده از المان‌های سنتی و تاریخی و الهام گرفتن از آنها در رشته‌های مختلف بود. با توجه به اینکه موضوع پایان‌نامه دانشگاهی من استفاده از خطوط میخی و نمادهای دوره هخامنشی بود، با الهام از این نمادها و خطوط میخی طراحی کرده و سپس آنها را روی مانتو نقاشی و چاپ کرده بودم.

او که لباس‌های مردانه‌ای با چاپ خط نستعلیق روی آنها ارائه کرده است در مورد میزان استقبال از این کارها گفت: در جامعه ما نه تنها برای مردان، که برای خانمها نیز هنوز استفاده از نقوش سنتی جا نیفتاده است. البته در سال‌های اخیر کارهای زیادی در ابن زمینه انجام شده است اما بیشتر افرادی که با رشته های هنری آشنا هستند از این لباس‌ها استفاده می‌کنند و بین عموم مردم هنوز رواج پیدا نکرده است.

امیرجلالی افزود: بیشتر مردم هنوز لباس‌های ساده را می‌پسندند و در نمایشگاه‌های مانتویی که برگزار کردم متوجه شدم کارهایی که چاپ دستی و... دارند چندان مورد توجه عموم نیست. بیشتر مشتری‌ها کارهای ساده و تک رنگ را می‌پسندند و با کارهای جدید و چند رنگ راحت نیستند.

او در مورد آموزش‌های دانشگاهی گفت: میزان بهره‌گیری از آموزش‌های دانشگاهی از یک سو به خود دانشجو و از سوی دیگر به اساتید دانشگاه بستگی دارد. متاسفانه بعضی استادان اطلاعات کافی ندارند و یا آن را در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند. اما دانشجو هم باید اشتیاق به یادگیری داشته باشد و با تحقیق و مطالعه، اطلاعات و توانایی خود را افزایش دهد. بعضی از دروس دانشگاهی برای من بسیار مفید بود اما در بعضی از آنها مانند مولاژ آموزش کافی وجود نداشت و به آموزش‌های خارج از دانشگاه نیاز داشتم.

این طراح جوان افزود: طراحان لباس در ابتدای کار خود درآمد چندانی ندارند و نمایش‌های لباسی که برگزار می‌کنند بیشتر جنبه جذب مشتری و معرفی کارها را دارد. امکان دریافت وام و تسهیلات هم برای ما وجود ندارد و معمولا به کسانی که کارگاه کوچکی دارند و قصد گسترش آن را دارند وام تعلق می‌گیرد.

امیرجلالی در مورد مخاطب لباس‌های طراحی شده گفت: بر اساس آنچه در نمایشگاه‌های لباس دیدم متوجه شدم افراد جامعه سه دسته هستند. عده‌ای از افراد اصلا به لباسی که طراح شده توجه نمی‌کنند و برایشان مهم نیست کار دست یا ویژگی خاصی در آن وجود دارد. آنها فقط به دنبال برند پوشی هستند و حتی اگر جنس بی‌کیفیتی باشد ترجیح می‌دهند به جای لباس ایرانی از محصول خارجی استفاده کنند. دسته دوم افرادی هستند که استطاعت مالی برای خرید لباس‌های طراحی شده را ندارند و با وجود علاقه‌ای که به این کارها دارند مجبور هستند با توجه به بودجه خود آن چیزی را که ممکن است مورد علاقه آنها نباشد خریداری کنند. عده دیگری که 5 درصد افراد را تشکیل می‌دهند افرادی هستند که از کارهای جدید استقبال می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در مجموع بیشتر مشتری‌ها به دنبال کار ساده و شیک هستند افزود: خیلی از خانم‌ها وقتی در لباس از پارچه‌های سنتی یا رنگ‌های مختلف استفاده شود آن را نمی‌پسندند. با وجود این اوائل امسال وقتی پارچه گلدار وارد بازار شد تبدیل به مد شد و عده زیادی به دنبال آن بودند. معمولا مشتری‌ها به دنبال چیزی هستند که شنیده‌اند و به نکات دیگر توجه نمی‌کنند. مثلا در مورد رنگ سال سوال می‌کنند و لباسی به آن رنگ می‌خواهند، بدون اینکه به تناسب آن با رنگ پوست خود توجه کنند. در مجموع می‌توانم بگویم ده درصد از افراد جامعه ما به آنچه می‌پوشند اهمیت می‌دهند و تمایل دارند به سمت چیزهای جدید بروند.

انتهای پیام/