سرویس سینمایی هنرآنلاین ؛ یاور تورنگ تدوین گر سینما است که اولین حضور او در این عرصه با فیلم "مشق شب" به کارگردانی عباس کیارستمی بود. تورنگ سال‌های زیادی است که در عرصه سینما و حرفه تدوین به فعالیت مشغول است. فیلم‌های "الهه زیگورات"، "گپ"، "اتانازی"، "شور عشق"، "شانس زندگی" و "لژیون" از جمله فیلم‌هایی است که این تدوینگر سینما آن‌ها را انجام داده است. گفت و گو با تورنگ را در زیر می خوانیم.

این روزها مشغول چه‌کار هستید؟ با توجه به اینکه کارنامه سینمایی شما را اکثراً فیلم‌های خوش‌ساخت و ماندگار در تاریخ سینما تشکیل داده است.

در حال احاضر فیلم "آدم باش" به کارگردانی مجید جوانمرد را تدوین می‌کنم و بعد از آن نیز آنونس این فیلم را آماده می‌کنیم تا برای دریافت پروانه نمایش و اکران عمومی آماده شود. شما با نام بردن فیلم‌هایی چون "مشق شب" و "نقش عشق" که تدوین آن فیلم‌ها را انجام داده بودم، ذهنم را به خاطرات خیلی خوب از آن دوره سینما بردید. فکر می‌کنم بخش مهمی از فیلم‌ها در همان سال‌های طلایی سینمای ایران شکل گرفت. فیلم‌ها با مضمون و ساختار خوب‌روی پرده سینما می‌رفتند. اگرچه فنّاوری در ساختار فیلم‌ها به شکل امروز نبود اما فیلمنامه قوی و سابقه حضور افراد حرفه‌ای تأثیر زیادی در ساخت یک فیلم داشت.

فکر می‌کنید صنف‌های مختلف می‌توانند، آدم‌های باسابقه هر شاخه از سینما را کنار هم جمع کنند؟

بحث خانه سینما در واقع جمع‌آوری صنف‌های مختلف و سروسامان دادن به آدم‌هایی بوده که به فعالیت در این عرصه می‌پردازند. اصلاً صنف تشکیل می‌شود تا اعضا بتوانند موقعیتی برای کمبودها و صحبت‌های عرصه کاری خود داشته باشند. برای صنعت سینما شرط لازم وجود خانه سینما نیست بلکه موقعیتی است که صنف‌ها بتوانند فعالیت‌ها خود را موردبررسی قرار دهند. باید در خانه سینما این امر میسر شود که خارج از هیچ صنفی، کاری انجام نشود. این همان شرایطی است که باید در سینمای ایران فراهم گردد. مشکلات در سینما متأسفانه به شکل خانوادگی موردبررسی قرار می‌گیرد. کارگردان و تهیه‌کننده یک مقدار کم‌لطفی می‌کنند چراکه با مشکلات به شکل فنی و تخصصی برخورد نمی‌کنند. حتماً دیده‌اید که در این چند سال اخیر افرادی خارج از صنف‌های سینمایی وارد سینما شده‌اند و کارهای قابل قبولی هم ارائه نمی‌دهند. این افراد فقط در سینما حضور دارند. به همین دلیل افراد متخصص را کمتر در سینما می‌بینیم.

یک صنف و یا گروه می‌تواند افراد غیرمتخصص را در سینما تشخیص دهد؟

من یاور تورنگ هستم، تدوینگر سینما؛ وقتی کارم را درست انجام ندهم باید صنف مربوط من را بخواهند که چرا کارم را درست انجام نداده‌ام. چراکه هرگونه خسارتی از سوی کار من به فیلم وارد شود، باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرم. کسانی که عضو خانه سینما نیستند، در عرصه سینما قابل‌شناسایی هم نیستند و این مشکلی است که امروزه با آن روبرو هستیم. به همین دلیل سینما با آدم‌های جدیدی روبرو است که صرفاً کار می‌کنند اما علاقه و سوادی در کار خود ندارند.

البته این مشکل تنها شامل سینما نمی‌شود، در رسانه ملی هم کسانی هستند که سابقه آن‌چنانی ندارند، اما مشغول به کار هستند...

وقتی در هر حرفه‌ای، از افراد معمولی استفاده می‌شود، قطعاً آن کار به‌خوبی انجام نخواهد شد. کسانی که سابقه درخشانی در حرفه خود دارند، قطعاً به دنبال فیلم و کارهایی هستند که به اعتبار کاری‌شان اضافه شود. به‌هرحال چرخه سینما به حرکت خود ادامه خواهد داد اما در این حرکت همه‌چیز باید سرجای خود قرار بگیرد.

اتفاقی که در سینما افتاده است، این موضوع بوده که اغلب پیشکسوتان سینما از فعالیت‌های خود جامانده‌اند. چرا؟ آیا جوانان فیلمساز جایگاه پیشکسوتان سینما را گرفته‌اند؟

من موافق این صحبت نیستم که حضور فیلمسازان جوان باعث می‌شود تا پیشکسوتان سینما موقعیتی برای کار نداشته باشند. در سینما هر شخصی جایگاه خود را دارد و آن را حفظ می‌کند. خیلی از اهالی سینما بعد از انقلاب به فعالیت پرداختند و خیلی‌ها از پیش از انقلاب فعالیت می‌کردند و هنوز هم در سینما حضور دارند. شاید عده‌ای کار کمتری در سینما انجام می‌دهند اما جایگاه آن‌ها در سینما محفوظ است. عده هم در سینما و در هر دوره‌ای پرکار بوده‌اند، که آن‌ها هم قطعاً دلایل خاص خود را دارند. کسی در سینما جا دیگری را تنگ نمی‌کند اما ای‌کاش آدم‌های این حرفه در سینما حضورداشته باشند.

انتهای پیام/