سرویس سینمایی هنرآنلاین: تغییرات جدید در قوانین و مقررات جوایز اسکار در هیچ‌یک از بخش‌ها اساسی نبوده است.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در بخش بهترین فیلم باوجود برخی مخالفت‌ها، همچنان به سیستم فعلی که برابر با آن تعداد رقبا بین پنج تا 10 فیلم است، پایبند است.

آکادمی هر سال در ماه ژوئن گزارش‌های کمیته‌های مختلف اسکار در مورد مسائل مختلف شامل قوانین را بررسی می‌کند. امسال هیئت‌رئیسه با یک تغییر کوچک در قوانین بخش اسکار بهترین فیلم موافقت کرد. یک تهیه‌کننده برای اینکه به‌عنوان تهیه‌کننده یک فیلم نامزد اسکار واجد شرایط شناخته شود باید شرایط دریافت جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا در بخش بهترین فیلم را داشته باشد. تصمیم‌گیری نهایی در مورد واجد شرایط بودن یک تهیه‌کننده با کمیته اجرایی شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی است.

در بخش جلوه‌های تصویری، تعداد فیلم‌های واجد شرایط که ابتدا برای رقابت در این بخش پذیرفته می‌شوند تا حداکثر 20 عنوان فیلم افزایش یافت، هرچند تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه که نامزدهای نهایی از میان آن‌ها انتخاب می‌شوند، همان 10 فیلم است.

در بخش مستند کوتاه، تعداد فیلم‌های واجد شرایط که برای رقابت در این بخش پذیرفته می‌شوند بین 8 تا 10 فیلم افزایش یافت. گذشته از این، بجای احتمال نامزدی سه، چهار یا پنج فیلم، اکنون تعداد نامزدهای این بخش پنج فیلم است.

در بخش‌های فیلم کوتاه انیمیشن و فیلم کوتاه زنده، اکنون فیلم‌هایی واجد شرایط شناخته می‌شوند که به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای منطقه لس آنجلس به نمایش درآمده باشند و هر روز حداقل یک‌بار روی پرده رفته باشند. روز و ساعت اکران فیلم باید در برنامه سینما درج شده باشد. در هر دو بخش تعداد نامزدها اکنون پنج فیلم است.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه 2016 (بامداد دوشنبه 10 اسفند به‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود. اسامی نامزدها 14 ژانویه (24 دی) اعلام خواهد شد.