سرویس موسیقی هنرآنلاین: گرامیداشت رهبر ارکستر موسیقی ملی فرهاد فخرالدینی پنجشنبه 7 خرداد ماه به همت موسسه فرهنگی و هنری "نغمه حصار" به مدیریت افشین معصومی در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد. فخرالدینی اشراف زیادی به حوزه موسیقی و مخاطبان آن دارد

در ابتدای مراسم محمد سریر رئیس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: موسقی در کشورهای مختلف بخشی از هویت آن کشور است و نقش زیادی در زندگی مردم دارد، در کشورهای غربی که موسیقی پلی فونیک دارند موسیقی ملی در آن جریان رشد کرده و با آن ممزوج شده است، به همین دلبل خیلی از کشورهای غربی یک ارکستر سمفونیک ملی دارند، چون نوع موسیقی آنها همگونی های فراوانی با ارکستر سمفونیک دارد، اما در کشورهای شرقی و خاور دور موسیقی ملی دارای فواصل و فضای متفاوتی است که موسیقی ملی آن کشور را با موسیقی ملی کشورهای غربی متفاوت می کند. در این کشورها که کشورمان ایران نیز در میان آنها قرار دارد مساله هویت ملی بسیار دارای اهمیت است. در واقع واژه موسیقی ملی در این کشورها به نوعی معرف هویت آن سرزمین است، بنابراین بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که اهالی موسیقی در این کشورها به موسیقی ملی به مثابه یک میراث برای آیندگان خود نگاه می کند.

سریر ادامه داد: این وسط یک سوال اساسی پیش می‌آید؛ اینکه اصلا ارکسترسمفونیک به چه کاری می‌آید؟ در جواب این سوال باید بگویم آن تفکر و اندیشه‌ای که در موسیقی علمی غرب نهفته است ورزش علمی برای پیشرفت است. با همین دید در موسیقی است که می‌توان در یک زمان به لایه‌های مختلف موسیقی نگاه کرد، درست مثل وقتی که ما در ادبیات خودمان وقتی به نوشته‌ها و آثار بزرگان این عرصه نگاه دوباره می‌کنیم به لایه‌های جدیدی از آن پی می‌بریم. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که داشتن یک ارکستر سمفونیک و یک ارکستر موسیقی ملی که براساس موسیقی خودمان است باعث ماندگاری آثار موسیقایی می‌شود.

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی اضافه کرد: برای رهبری ارکستر ملی گزینه‌های زیادی روی میز بود. نهایتا بهترین آنها فرهاد فخرالدینی بود که به اعتقاد من اشراف زیادی به حوزه موسیقی و مخاطبان آن دارد. این هنرمند ذائقه مخاطب ایرانی را به درستی شناسایی کرده و به وسیله آن موسیقی ملی را معرفی خواهد کرد که همه از شنیدن آن خوشحال خواهیم شد. این را هم فراموش نکنیم که که ارکستر سمفونیک تهران پشتوانه اندیشه‌ورزی و ارکستر موسیقی ملی پیونددهنده مردم با هویت ملی است. پس از هیچ کدام نمی توان گذشت کرد.

این موسیقی‌دان در آخر هم گفت: امروز شاهد رونمایی از آلبوم تصویری کنسرت ارکستر مهرنوازان هستیم که در نوع خود اقدامی جالب توجه و ارزشمند است، اما من از آقای فخرالدینی می‌خواهم در نوبت بعدی آلبوم تصویری برنامه ارکستر موسیقی ملی ایران در سال ۷۸ را نیز منتشر کند، زیرا تا آنجا که می دانم آقای محمدرضا شجریان هم با انتشار این آلبوم تصویری موافق است. من مطمئنم این مجموعه به دلیل تعلقی که به بخشی از فرهنگ کشورمان دارد با استقبال مخاطبان روبه رو خواهد شد.

بعد از پایان صحبت‌های این هنرمند خوانش آثار موسیقایی از منطقه خراسان شمالی توسط استاد مهربانی انجام شد.

برای گفتگو با فخرالدینی استرس داشتم

دومین سخنران مراسم محمدعلی نجفی کارگردان سینما و تلویزیون بود، او درباره این رهبر ارکستر گفت: سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی دو نگرانی اصلی وجود داشت؛ اینکه سرنوشت موسیقی و سینما چه خواهد شد؟ درست در همان سال‌ها سرودهای انقلابی جایگزین واژه موسیقی شد، با این حال هنرمندان درباره آینده این دو هنر تزلزل و ترس زیادی داشتند. تا اینکه در سال ۶۰ امکان تولید مجموعه "سربداران" به وجود آمد. در همان ابتدا به دلیل نوع برنامه‌ریزی و تولیدی که ما برای صحنه اول سریال انجام داده بودیم از این موضوع ترس داشتیم که چگونه در آن شرایط دشوار بتوانیم به بهترین شکل ممکن آن کار را به سرانجام برسانیم.

نجفی اضافه کرد: از طریق یک سری از دوستان موفق به دیدار با فرهاد فخرالدینی شدیم. پیش از دیدار با ایشان استرس زیادی داشتم، اما به این فکر کردم که فخرالدینی با هنرجویان و دانشجویان زیادی در ارتباط است و استرس من زیاد به چشم نمی آید.

کارگردان سریال "سربداران" صحبت های خود را با گفتن یک خاطره به پایان رسانید، این کارگردان گفت: خاطرم است حوزه هنری در زمانی تصمیم گرفت از کارگردانانی که فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخی ساخته‌اند تقدیر کند که ما هم به این مراسم دعوت شدیم. در زمان تقدیر هر یک از کارگردان‌ها که به روی صحنه می رفتند موسیقی مربوط به فیلم یا مجموعه‌ای که کارگردانی کرده بودند پخش می‌شد. تا نوبت به من رسید و از بلندگوهای سالن آهنگ مجموعه "سربداران" را پخش کردند. وقتی بلند شدم تصور می‌کردم فقط ۳ ردیف اول به احترام از جا برمی‌خیزند، اما همه سالن ایستاد. من به آنها گفتم اشتباه نکنید، این مخاطبان به خاطر من از جای خود بلند نشده‌اند، چراکه این ملودی زیبای ساخته شده توسط استاد فرهاد فخرالدینی است که باعث شد همه از جای خود برخیزند.

پخش دو کلیپ از اجرای کنسرت ارکستر مهرنوازان همراه با صحبت هایی از بزرگان موسیقی کشور پیش از سخنرانی پیروز ارجمند از نمایشگرهای داخل سالن پخش شد.

ما در دفتر موسیقی ممیزی نداریم

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی از دیگر سخنرانان این مراسم بود، او درباره این رهبر ارکستر گفت: یکی از افتخارات من در زندگی این است که شاگرد فخرالدینی بودم و از ویژگی های خوب او و نقش مهمی که در موسیقی دارد باخبرم. به نظر من استاد فرهاد فخرالدینی حکیم موسیقی ایران هستند که وجود او در دانشگاه و هنرمندان دیگری چون زنده یاد مشکاتیان، محمدتقی مسعودیه، داریوش صفوت و مجید کیانی غنیمتی برای هر یک از ما دانشجویان بود.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: اگر اشتباه نکرده باشم سال ۷۰ بود که ما موفق شدیم در دانشگاه تهران یک مرکز موسیقی تاسیس کنیم، این مرکز هنوز مشغول فعالیت است. این را هم بگویم نقش استاد فخرالدینی در این مرکز بسیار پررنگ بوده است.

این آهنگساز همچنین گفت: همانطور که می‌دانید ایشان همکاری خود را برای مدتی با ارکستر ملی قطع کردند. ما به همین دلیل سال گذشته برای همکاری مجدد و درخواست کار به نزد ایشان رفتیم و این استاد بزرگوار برای پیشرفت هر چه بیشتر این ارکستر کمک های شایانی انجام دادند که از میان آن می توان به تجهیز کردن رپرتوار ارکستر ملی و راه اندازی ارکستر مهرنوازان اشاره کرد.

ارجمند گفت: اول از همه از اینکه خدمتگزار کوچکی برای باغبان موسیقی ایران و احقاق حقیات موسیقی هستم خیلی خوشحالم و امیدوارم در مقام شاگرد بتوانم از محضر این هنرمند ارزشمند عرصه موسیقی استفاده کنم. این را هم اضافه کنم که تشکیل ارکستر موسیقی ملی بسیار ضروری‌تر از ارکستر سمفونیک تهران بود و شاید بهتر بود ما در ابتدا تشکیل این ارکستر را کلید می‌زدیم .

این هنرمند در آخر هم اضافه کرد: یک نکته دیگر که لازم است بیان کنم این مسئله است که ما به هیچ وجه در دفتر موسیقی چیزی به نام ممیزی نداریم و هیچ سبکی از موسیقی ممیزی نمی شود به غیر از کلام موسیقی که بعضا با مسئولیت استاد محمدعلی بهمنی برای حفظ شئونات انجام می‌شود، مطمئن باشید که آثار اساتید هیچگاه برای تایید به شوراها نمی رود، لذا اگر شائبه ای در این زمینه وجود دارد من کاملا از آن دفاع می کنم گرچه جناب محمد معتمدی در جایی گفته بود که ۶ ماه مجوز اثرشان طول کشیده در حالی که اصلا اینطور نبود ایشان فقط کسری مدرک داشتند که باید این کسری را انجام می دادند.

من هنوز در حال یادگیری هستم

فرهاد فخرالدینی ضن تشکر از حضور اساتید بزرگ در این مراسم گفت فقط به این نکته اشاره می کنم که من هنوز هم در حال یادگیری هستم. باور کنید من خیلی چیزها از شما آموخته‌ام که خبر ندارید. من از دوست دیرینم احمد پژمان عزیز یاد گرفتم و خوب یادم می آید که چه اثر مثبتی روی من داشت. آقای نجفی من از شما هم یاد گرفتم چون وقتی در رادیو کار می کردم و اتفاقا سمت مهمی هم داشتم، اما به خواسته‌های باطنی خودم نمی رسیدم. این شما بودید که در را روی من باز کردید و باعث شدید قطعه وسیع‌تر با فرم گسترده‌تر بنویسم که از آرزوهایم در رادیو بود، شما وقتی من را راضی کردید که اصلا میلی به کار نداشتم، موقعی که هنرکده موسیقی ملی به بهانه انقلاب فرهنگی تعطیل بود، اما شما در چنین روزهایی به سراغ من آمدید که بتوانم به آرزوی دیرین خودم برسم. نتیجه یکی از همین کارها موسیقی "سربداران" است که بارها در کشورهای مختلف اجرا شد.

فخرالدینی ضمن تشکر از لوریس چکناوریان و خانواده کامکارها در آخر مراسم گفت: بین من و نوازندگان ارکستر علاقه دو طرف وجود دارد. من هنوز که هنوز است من از رفتار تمام کسانی که با آنها کار می کنم سعی می کنم چیزهای زیادی یاد بگیرم .

مهمانان ویژه

لوریس چکناوریان، احمد پژمان، بیژن کامکار، هوشنگ کامکار، ارسلان کامکار، محمدعلی بهمنی، سالار عقیلی، رضا مهدوی، علی جعفری پویان، علی قمصری، فخرالدین فخرالدینی، سهراب کاشف، آرش کامور، سیدمحمدحسین مقدس تفرشی، کیوان ساکت، حمید اسفندیاری، حریر شریعت زاده و... جزو مهمانان ویژه این مراسم بودند.

در آخر این مراسم بزرگداشت، حضار با سکوت یک دقیقه‌ای یاد و خاطره فریدون حافظی، همایون خرم و علیرضا خورشیدفر را زنده نگه داشتند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/