سرویس سینمایی هنرآنلاین: در این نشست سیاوش حقیقی دبیر جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم شهر اشاره و درباره جزئیات جشنواره صحبت کردند.

حقیقی درباره برگزار نشدن جشنواره فیلم شهر در سال‌های گذشته بیان کرد: خوشبختانه با رایزنی حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بار دیگر این جشنواره برگزار شده است. همیشه در تلاش بوده‌ایم جشنواره را به شکل استاندارد برگزار کنیم. اگر چه دبیر دوره سوم جشنواره را علیرضا رضاداد بود و تقریبا سطح توقع همه با برگزاری آن دوره بالا رفته بود، اما در این دوره هم تلاش کردیم تا با مشورت کسانی که در این امر سابقه بیشتری دارند، جشنواره را برگزار کنیم.

حقیقی با اشاره به بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم شهر گفت: ۳۳۲ فیلم از ۵۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره فیلم شهر بودند که از میان آنها امیر اسنفدیاری تعدادی فیلم را برای این دوره انتخاب کرد. البته بجز نمایش فیلم‌های خارجی، ورک‌شاپ‌هایی نیز در طول جشنواره برگزار می‌شود. مسئولان جشنواره شهر معتقد هستند که در واقع وظیفه شهرداری تهران است تا از یک کار فرهنگی حمایت کند.

یزدان عشیری درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی بیان کرد: حدود 9 مسترکلاس بین‌المللی در پردیس سینمای ملت خواهیم داشت که همراه با سه نشست رسانه‌ای با حضور داوران و اساتید خارجی همراه خواهد بود.

عشیری در ادامه اسامی نامزدهای بخش اقلام تبلیغاتی را اعلام کرد. در بخش عکس امیرحسین شجاعی برای "ملکه"، آرش صادقی برای "آوا"، ایران انتظام برای "تابو" کاندید شدند. در بخش پوستر علی باقری برای "شیار ۱۴۳"، علیرضا نصرتی برای "برف" و در بخش آنونس فیلم آرش معیریان برای "سوت پایان"، حمید نجفی و میثم میرزایی برای فیلم‌های گروه هنر و تجربه، روح الله موحدی برای "حوض نقاشی".

حقیقی با اشاره به داوران بخش بین‌الملل این دوره جشنواره که داوران ایرانی میان دیگر داوران خارجی حضور دارند، بیان کرد: بهروز افخمی، مهرداد اسکویی در بخش‌های فیلم کوتاه و فیلم مستند حضور خواهند داشت.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر همچنین درباره برنامه‌های مراسم افتتاحیه عنوان کرد: در مراسم افتتاحیه، بزرگداشت پوران درخشنده و مسعود کیمیایی و همچنین نکوداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و زنده‌یاد مرتضی احمدی برگزار خواهد بود. همچنین جوایز بخش فیلمنامه، طرح‌ سینمایی، محله، اقلام تبلیغاتی و... در این مراسم اهدا خواهد شد.

حقیقی در ادامه صحبت های عشیری بیان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر همزمان با تولد امام زمان (عج) برگزار می‌شود.

در ادامه این مراسم محمدی مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران به جمع حقیقی و عشیری پیوست و بیان کرد: طبق مذاکراتی که با آقای قالیباف شهردار محترم تهران انجام دادیم، قرار بر این شد تا جشنواره بین المللی فیلم شهر را سالیانه برگزار کنیم و این نوید را بدهیم که این رویداد فرهنگی به دلیل ظرفیت‌های موجود، هر ساله برگزار شود.

حقیقی در بخش دیگری از حرف های خود ادامه داد: در ایام برگزاری جشنواره ۱۵ فیلم اکران نشده به همراه ۱۵ فیلمی که اکران شده‌اند به نمایش در می‌آیند. همچنین این فیلم‌ها توسط یک هیات داوران هفت نفره و طی یک برنامه فشرده ارزیابی و بین هفت تا ۱۰ جایزه به برگزیدگان اهدا می‌شود.

این مدیر فرهنگی درباره سیاست‌های انتخاب فیلم‌ها بیان کرد: سیاست جشنواره شهر و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برپایه سیاست‌های ۱۸ گانه شهرداری تهران است که از منویات مقام معظم رهبری گرفته شده است. ما در جشنواره تلاش کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که نگاه مهربانانه، تلخ نبودن و‌... داشته باشند و منطبق بر سیاست‌های هفت‌گانه اعلام شده‌مان باشند.

حقیقی با اشاره به بودجه‌ای که دولت در اختیار سینما گذاشته است، بیان کرد: بودجه سینمای ایران، بودجه ناچیزی است. صد و سه میلیارد تومان بودجه‌ای است که از سوی دولت برای سینما به تصویب رسیده است. اگر همه جشنواره‌های ایران را در نظر بگیریم و این بودجه را در این هنر تقسیم کنیم، متوجه خواهید شد که با هزینه‌های خیلی پائین جشنواره‌ها برگزار می‌شوند. از فضای فرهنگی و هنری این شهر بگیرید تا حضور و اهالی رسانه‌ها برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، همه با این بودجه ناچیز باید پیش بروند.

وی در ادامه گفت: من دبیر این دوره از جشنواره هستم و امیدوارم دوره ششم جشنواره بین المللی فیلم شهر این جشنواره را به سوی تدابیر و برنامه‌های جدید‌تر پیش ببرد.

حقیقی درباره پرسش خبرنگاری مبنی بر نمایش فیلم "بلوک ۹ خروجی 8" به کارگردانی علیرضا امینی بیان کرد: برای نمایش این فیلم که اتفاقا در جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران نشد، باید بگویم که این فیلم هیچ ممیزی ندارد و تنها به دلیل اختلاف تهیه‌کننده و کارگردان از حضور این فیلم در جشنواره فجر ممانعت به عمل آمد، اما این فیلم معیارهای موجود در جشنواره فیلم شهر را دارد. به همین دلیل طبق توافق با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این فیلم در جشنواره فیلم شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.

مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم شهر، چهارشنبه ۶ خرداد ساعت 20:30 دقیقه در محل ایوان شمس برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/