سرویس سینمایی هنرآنلاین: هرچند این مراسم با تاخیر آغاز شد، اما انرژی زیادی از سوی دانشجویان در محوطه سالن حاکم بود که‌‌ به داخل سالن هم رسید

در ابتدای این مراسم مجری با معرفی بخش‌های مختلف از روی کاغذی که عکس آن روی مونیتور بود، برنامه‌های مختلف مراسم را اعلام کرد.

او گفت: در جشنواره امسال حدود ۵۲۰ اثر ارسال شد که شامل ۴۵۰ فیلم و ۷۰ پوستر بود. ۸۰ فیلم به جشنواره نهال راه پیدا کرد که ۴۰ اثر در بخش رقابتی و بقیه آثار در بخش جنبی شرکت کرده‌اند. در بخش پوستر هم ۱۶ پوستر اثر ۱۲ طراح در خانه هنرمندان و تالار فارابی به نمایش در خواهند آمد.

در ادامه غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر روی سن حاضر شد و گفت: خوشحالم که در دوازدهمین دوره از جشنواره دانشجویی نهال هم حضور دارم. این رقم مایه افتخار دانشگاه هنر است که نشان می‌دهد دانشجویان فعال و هنری را به جامعه تحویل می‌دهد. این نشان می‌دهد که داشنگاه هنر در زمینه سنیما فعال و پیشرو است، جشنواره‌ای که تماما با همت و برنامه ریزی خود دانشجویان هر سال برگزار می‌شود.

او ادامه داد: خوشحالم که سینمای ایران در عرصه بین المللی فعال است و من آرزوی موفقیت برای همه دانشجویان سینما دارم. من از همه فعالیت‌های هنری دانشجویان پشتیبانی می‌کنم. جشنواره امسال با انگیزه و فکرهای نو ارائه شده است و در سطح چند شهرستان هم برگزار می‌شود. امیدوارم در آینده شاهد بین‌المللی شدن این جشنواره باشیم.

در ادامه برنامه اعضای هیات انتخاب با تصاویری که به طریق کاریکاتور روی مونیتور ظاهر می‌شدند، از سوی مجری اعلام شد. شهاب اسفندیاری، مجید شیخ انصاری، سامان سالور و احسان عبدی‌پور از جمله هیات داوران این جشنواره هستند. در ادامه دکتر حسنایی معاونت فرهنگی و هنری دانشگاه هنر و نیز دکتر شفیعی ریاست دانشکده تئا‌تر درباره این دوره از جشنواره ضمن تشکر از دانشجویان، آرزو کردند که چراغ این جشنواره هر سال روشن بماند.

در جشنواره نهال ورک شاپ‌هایی توسط دکتر السطی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، مهرداد اسکویی و شهرام مکری برگزار خواهد شد. سپس گروه موسیقی همنواز که به نام "هاوژن" معرفی شدند، روی سن آمدند تا چند قطعه را به اجرا بگذارند.

بعد از رونمایی از تیزر جشنواره، شاهین دانشور دبیر جشنواره نهال با حضور در روی سن گفت: این جشنواره در شهرهای کرمان، فارس، قزوین و گیلان همزمان در حال برگزاری است.

غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر

وی گفت: قرار بود امسال جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود که با توجه به زمان کم برای بازبینی آثار، از حضور فیلم‌های دیگر کشور‌ها در دوازدهمین دوره ممانعت به عمل آمد، اما با قاطعیت می‌توان گفت که سال آینده جشنواره بین المللی دانشجویی نهال را با حضور مهمانان خارجی و فیلم‌ها برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم از جمشید مشایخی دعوت شد که برای بزرگداشت زنده یاد علی حاتمی روی سن حاضر شود. این بازیگر پیشکسوت سینما که دانشجویان را گل‌های ایران خطاب کرد، درباره زنده یاد علی حاتمی گفت: من منتظر سفر بی‌بازگشت هستم، اما انرژی شما عزیزان را دیدم، قدرت پیدا کردم.

وی در ادامه بیان کرد: استادی گفتند که صحبت سیگار را نکنید، من می‌خواهم یک نکته‌ای را بگویم، شما از اشتباهات و خطاهای من پند بگیرید. سیگار نکشید. من ۶۰ سال است که سیگار می‌کشم و الان اگر ترک کنم، دچار فراموشی می‌شوم.

بازیگر "هزاردستان" گفت: زنده یاد علی حاتمی عاشق بود، عاشق سینما بود. روح این هنرمند شاد. افتخار می‌کنم که در ۶ داستان از آثار علی حاتمی حضور داشتم. از "سلطان صاحبقران" در نقش ناصرالدین شاه تا "سوته‌دلان" و "هزاردستان". علی حاتمی تمام جنبه‌های سینمایی برایش اهمیت فراوانی داشت.

وی ادامه داد: در یک اثر هنری باید چهار نکته وجود داشته باشد؛ یک، قابل فهم برای اکثریت متوسط از لحاظ شعور باشد، دو، مبتذل نباشد؛ سه، فلسفه جدیدی در فیلم ارائه بدهد و چهار، امیدوار کننده باشد. این درسی برای من مشایخی تا امروز بوده است.

مشایخی گفت: دو فیلمبردار خوب ما زنده یاد مهرداد فخیمی و مازیار پرتواز دنیا رفتند، امروز افتخار می‌کنم به وجود همه شما جوان‌ها که با انرژی در این جشنواره حضور دارید. افتخار می‌کنم که شاگرد شما هستم

جمشید مشایخی بازیگر

وی عنوان کرد: از چیزی دلخور هستم، وظیفه هنرمند این است که واقعیت را به حقیقت برساند. خواهش می‌کنم این تیغ سانسور را کند کنید. هنرمند عاشق این سرزمین است و خائن نیست. وظیفه هنرمند در این جامعه که صفحه حوادث آن را می‌خوانیم، این است که همه چیز را زیبا جلوه دهد. متاسفانه در شرایط امروز همه دروغ می‌گویند.

این بازیگر سینما در پایان گفت: اسم این جشنواره "نهال" است. "نهال" نامی دخترانه است. به نظر من کامل‌ترین موجود هستی زن است.

در ادامه این مراسم امید روحانی و سعید عقیقی دو منتقد سینما درباره سینمای حاتمی به صحبت پرداختند.

قرار بود دراین مراسم که بزرگداشت زنده یاد علی حاتمی نامیده شده بود، به رسم یاد بود از فرزند او لیلا حاتمی با هدیه کوچکی از سوی جشنواره نهال قدردانی شود که حاتمی به دلیل حضور در فیلمی به مرسم نرسید و در پایان تابلو یادبود زنده یاد علی حاتمی که هنرمند دانشجویی آن را ترسیم کرده بود، در سالن به معرض تماشا گذاشته شد.

اجرا موسیقی دلشدگان توسط گروه "هاوژن" مراسم را به پایان رساند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/