به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، داریوش اسماعیلی روز دوشنبه 4 خرداد در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود، اظهار کرد: کشف استعدادهای نو، حمایت از خالقان داستان -در شرایطی که در سال‌های گذشته توجه درخوری از دست اندرکاران فرهنگ به این حوزه به عمل نیامده است- و جلب توجه همگان به مسأله زاینده‌رود به منزله شریان حیات بخش منطقه و تأثیرات غیرقابل انکار آن در فرهنگ، زندگی، تاریخ، تمدن، روح و روحیه مردم، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان را بر آن داشت تا ایده برگزاری جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود را دراندازد.

او افزود: با توجه به پرسشگری، روح نقادانه، حقیقت جو، بالنده و با نشاط دانشجویان، بستر دانشجویی بهترین بستر برای اجرای این مهم یعنی برگزاری جشنواره است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: طرح ایده این جشنواره با معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استقبال و مشارکت این دانشگاه منجر به تولد جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود شد، جشنواره‌ای که در آینده‌ای نزدیک یکی از معتبرترین جوایز ادبی داستانی کشور می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه 300 عنوان داستان در دو بخش آزاد و ویژه به دبیرخانه جشنواره رسید، ادامه داد: برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی در طول برگزاری جشنواره با حضور نویسندگان و اساتید صاحب نام از جمله برنامه‌های است که در جهت توجه به آموزش و تداوم جریان‌های ادبی درنظر گرفته شده است.

او به روند داوری جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: داوری این دوره از جشنواره در سه مرحله توسط علیرضا سیف الدینی، یوسف انصاری و سیاوش گلشیری بوه و در مرحله پایانی 73 داستان و در نهایت به هفت داستان برگزیده و 12 داستان شایسته تقدیر ختم شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: دغدغه نسبت به مسائل روز جامعه، خلاقیت در موضوعات، پرداخت هنرمندانه آنها، رعایت ایجاز در بیان آثار از نقاط قوت برخی آثار رسیده به شمار می‌آید.

اسماعیلی اضافه کرد: بی‌توجهی به دستور زبان فارسی، رعایت نکردن درست‌نویسی، بی‌توجهی به فرم متناسب با محتوا، تأثیر غیرقابل انکار سینما و سریال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای در آثار، انتخاب نامناسب عناوین، تقلیل سطحی از آثار بزرگان نیز از جمله آسیب‌های آثار به شمار می‌رود.

او اظهار امیدواری کرد: به امید جهانی که همه ما به جای اسلحه با قلم با یکدیگر گفت‌و گو کنیم.

همچنین ذبیح‌الله شاهمرادی اظهار کرد: برای هر شهری چند نماد وجود دارد و یکی از نمادهای استان اصفهان زاینده‌رود است و امیدواریم این رود همواره زاینده باشد.

او به آیه "و من الماء به کل شیء حی" اشاره کرد و گفت: با جاری شدن زاینده‌رود، روح‌ها لطیف می‌شوند و روابط انسانی‌تر.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امیدواریم دلنگرانی‌های مربوط به زاینده‌رود پایان یابد، اضافه کرد: اشعار و داستان‌هایی که گفته می شود باید در روحیه تأثیر مثبت ‌گذارد و همه باید دست در دست هم دهیم تا از این بحران خارج شویم.

لازم به ذکر است جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و آثار برتر به شرح زیر می‌باشد:

رتبه اول در بخش آزاد: بهروز هاشمی و میثم رمضانی

رتبه دوم در بخش آزاد: آراز بارسقیان و آزاده حسینی

رتبه سوم در بخش آزاد: سعید میرزایی و لیلا نوروزی

برنده بخش ویژه: سالار رفیعیان

همچنین از 12 اثر به عنوان آثار شایسته، به شرح ذیل تقدیر بعمل آمد:

محدثه هدایتی، علی آشتی سقا، نگار نصرالهی، امیر اسدکی، نفیسه مرادی، یاسمن رحمانی، امیرعلی ریاحی، فرناز زارعیان، علی محمدی، شیرزاد ایرانمهمر، پویا کیانی و همایون نوری پناه.

انتهای پیام/