سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : گلاره ریحانی از شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل جشنواره تئا‌تر دانشگاهی ایران که نویسندگی و کارگردانی نمایش "بار" را به عهده دارد. او در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: این نمایش تا حدود خیلی زیادی به صورت کارگاهی پیش رفت. بر این اساس در ابتدا یک مضمون خاص را انتخاب کردیم و در مورد آن شروع به مطالعه کردیم به طوری که مطالعات ما حتی به متون مذهبی هم رسید تا در ‌‌نهایت با توجه به مضمونی که داشتیم احساس کردم تنها فردی که می‌توانم از داستانش برای اجرای نمایش استفاده کنم خوان رولفو نویسنده مکزیکی است بنابراین با یکی از داستان‌های او با عنوان "تالپا" پایه اصلی نمایش خود را شروع کردیم و بقیه المان‌های نمایش را از داستان‌های دیگر گرفتیم و در ‌‌نهایت موقعیت کلی این نمایش به وجود آمد و کل روند متن هم به صورت کارگاهی پیش رفت اما ما از زمانی که تمرین‌های خو را شروع کردیم و پروژه‌های مطالعاتی‌مان پایان یافت یک شروع و پایان برای این نمایش در نظر گرفتیم و سعی کردیم در‌‌ همان مسیر حرکت کنیم که ماجرای نمایش خیلی هم پراکنده نشود.

او در رابطه با مضمون این نمایش توضیح داد: مضمون اولیه‌ای که ما برای این نمایش انتخاب کردیم احساس گناه است. چون در برخی مواقع فرد بدون اینکه خطایی هم مرتکب شده باشد ناخودآگاه نوعی احساس گناه دارد و در حقیقت آن خود مجازات‌گری توامان با فرد همراه است.

این کارگردان جوان با بیان اینکه این نمایش تا حدی تصویرساز و فضاساز است، ادامه داد: این نمایش یک سری تصاویر می‌سازد و تماشاگر را با خود همراه می‌کند و به تدریج پیش می‌رود و ما یک روندی از احساس گناه را در این نمایش خواهیم دید. در حقیقت به روشنی مشخص نیست که انسان امروز چگونه می‌تواند از شر احساس گناه خلاص شود و این چیزی است که همواره روان انسان را آزار می‌دهد.

کارگردان نمایش "بار" در توضیح فرم و شیوه اجرای نمایش نیز افزود: چون این نمایش به صورت کارگاهی پیش رفته است ما یک سری از المان‌ها را از داستان‌هایی که برای این نمایش درنظر گرفتیم استخراج کردیم و آن‌ها را پرورش دادیم و از‌‌ همان ابتدا هم قرار بر این بود که به سمت تصویر برویم اما نمی‌توانم نام این نمایش را تئا‌تر فیزیکال بگذارم. ما بیشتر سعی کردیم رفتارهای عادی را انتخاب کنیم و نمایش را به گونه‌ای اجرا کنیم که رفتارهایی که پشت سر هم انجام می‌شود کاملا درک شود.

نمایش "بار"به نویسندگی و کارگردانی گلاره ریحانی به مدت ۴۵ دقیقه در بخش بین الملل هجدهمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهی ۵ خردادماه در دو نوبت ۱۴ و ۱۶ در سالن مرکزی سینما تئا‌تر روی صحنه می‌رود. سعید نادری، دنیا روحانی، عزت الله پا بخش، الناز رنجبر، فرشته اصلاحی، سعید حاجی حیدری بازیگران این نمایش هستند.

گفتنی است؛ هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی از بیست و ششم اردیبهشت تا نهم خردادماه به دبیری امیرم هدیمرسلی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/