سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضا چایچی از ترجمه یکی از داستان‌های "تد هیوز" شاعر و نویسنده انگلیسی تحت عنوان "غول آهنی" خبر داد. چایچی در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اخیرا داستانی تحت عنوان "غول آهنی" را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده‌ام. این اثر را "تد هیوز" ملک الشعرای شعر انگلستان نوشته است. او شاعر قرن بیستم بود که چندین سال است از دنیا رفته است.

او افزود: همانطور که می‌دانید بیشتر آثار خودم شامل شعر و نقد و ... است و این کتاب اولین ترجمه من آن هم در زمینه داستان است.

رضا چایچی در ادامه با اشاره به اینکه در ترجمه کتاب "غول آهنی" مقدمه‌ای را بر کتاب افزوده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از مقدمه‌ای که در این کتاب آورده‌ام درباره زندگی‌نامه‌ این شاعر بزرگ سخن گفته‌ام و در بخش دیگر هم درباره سبک و بینش او درباره جهان نکاتی آورده‌ام.

چایچی افزود: تد هیوز شاعر است اما آثار داستانی هم دارد. غول آهنی داستانی تخیلی است که از نظر من زیبا و پرمعنا ست.

شاعر مجموعه باله ماسه‌ها درباره دورن مایه موجود در این کتاب نیز گفت: این کتاب درباره همزیستی انسان‌ها و مفاهیمی چون صلح است. تد هیوز در وصف و مدح صلح و هم‌زیستی کشورها و انسان‌ها در کنار هم این کتاب را نوشته است. این کتاب در سال گذشته با استفاده از طرح‌هایی که در زبان انگلیسی داشت حروف‌چینی شد.

او گفت: انتشارات مروارید امسال این کتاب را منتشر می کند، اما باید در ابتدا کتاب را در اختیار من قرار دهند تا یک بازبینی مختصر داشته باشم و در ادامه آن را انتشار دهند. در انتها داستان به این ماجرا ختم می‌شود که ملت‌ها به جای ساخت اسلحه و تانک و توپ، در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی کنند. به بیان دیگر اتفاقاتی در فضای داستان می‌افتد که مخاطب را در رسیدن به چنین مفهوم و نتیجه‌ای یاری می‌کند. چایچی توضیحاتش را اینگونه به پایان برد: "تد هیوز" علاوه بر آنکه فعالیت‌های زیادی در زمینه کتاب بزرگسالان انجام داده، برای نوجوانان هم آثاری را خلق کرده است. او برای کودکان هم کتاب‌های زیادی نوشته است. با این وجود "غول آهنی" از نظر من کتابی است که قابل استفاده برای نوجوانان و بزرگسالان به صورت توأم است. در این زمینه من "غول آهنی" را شاهکاری می‌دانم که شباهت‌های زیادی با "شازده کوچولوی" اگزوپری دارد.

به گزارش هنرآنلاین؛ رضا چایچی متولد سال 1341 در تهران است. او تاکنون چند مجموعه‌ شعر از جمله "بی‌ چتر‌، بی چراغ‌"، " روزی به خواب می‌رویم"،‌ "بر این تپه‌ی کوچک از صدای هیچ پرنده‌ای خبری نیست" و "مه چهره‌هایمان را با خود می‌برد" منتشر کرده است. همچنین داستان "سفر قطره" ویژه‌ کودکان و مجموعه‌ نقدهای دهه‌ 80 او با عنوان "بازخوانی اشعار" از دیگرآثار اوست.

انتهای پیام/