سرویس موسیقی هنرآنلاین : در ابتدای نشست بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی در خصوص ارکستر‌ها و سازماندهی آن‌ها گفت: ایده اجرای یک سازمان در جهت هدفمندی ارکستر‌ها نیمه دوم سال ۹۳ طرح شد و کارهای فنی و کار‌شناسی آن به پیوست آن صورت گرفت. در اسفند ماه شاهد رونمایی از ارکستر سمفونیک تهران بودیم و بعد از آن بحث ارکستر ملی و مدیریت آن به وجود آمد که برای مدیریت و رهبری آن با آقای فرهاد فخرالدینی به توافق رسیدیدم.

او افزود: فعلا نام سازمان ارکستر‌ها در جهت پوشش دهی مسائل این دو ارکستر بر جای خود باقی است اما در آینده ممکن است عنوان این سازمان تغییر یابد. دومین سخنران برنامه فرهاد فخرالدینی بود، او درباره افتتاح ارکستر ملی ایران گفت: بعد از مدتی باز با‌‌ همان عنوان و جایگاه در خدمت شما هستم، تمام عمر من با موسیقی ملی ایران گذشته است،. از اولین بار که در دوره عالی موسیقی ملی فارغ التحصیل شدم تا حضورم در رادیو با عنوان رهبر ارکستر رادیو ملی ایران و در آخر هم از سال ۷۷ باز به عنوان رهبر ارکستر ملی مشغول فعالیت بودم.

او افزود: امروز به مانند گذشته این افتتاحیه را از سر گرفته و با‌‌ همان روش و سلوک سابق این ارکستر را هم ادامه خواهیم داد. بعد از فخرالدینی نوبت به علی رهبری رسید، او درباره افتتاح ارکستر ملی هم گفت: باعث افتخار است که با فرهاد فخرالدینی کسی که من دوره تئوری را پیش ایشان گذراندم و سال‌های سال در خدمتشان بودم مجددا مشغول همکاری هستم، من ۱۰ سال پیش که به ایران بازگشتم اول با آقای فخرالدینی تماس گرفتم و از اسفند ماه سال گذشته هم اصرار بر حضور ایشان داشتم.

رهبری ادامه داد: از تمام رسانه‌ها می‌خواهم حرف‌های فرهنگی من را بازتاب کرده و به اشتباه درباره جا به جایی لیدر‌ها مطلبی را ننویسند. من با ارسلان کامکار هیچ مشکلی نداشتم و حتی برای ایشان مراسم تجلیل نیز برگزار کردیم، همچنین یک سری نوشته بودند که من باعث بسته شدن یک سری از ارکستر‌ها شدم که واقعا اینطور نیست.

در ادامه جلسه علی رهبری در جواب سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه علی رهبری روی سن اهالی مطبوعات را آشغال‌نویسانی که قدرت انجام کارهای فرهنگی ندارند، گفت: من اصلا هدفم این نبوده که بخواهم چنین کلمه را بر زبان بیاورم منظور من از ارائه این مطلب آن ۵ درصد اهالی رسانه بودند که مطالب را به اشتباه و دروغ یادداشت چاپ می‌کنند.

در ادامه بهرام جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر رقم قرارداد رهبری گفت : مبحث قرارداد و مبالغشان مسئله این نیست که بخواهد در اینجا مطرح شد، اما از آنجایی که اصرار بر این مسئله دارید و اینک شائبه‌ای به وجود نیاید عرض می‌کنم که ایشان برای یک ماه اجرا و چهار کنسرت مبلغ هشت هزار یورو دریافت می‌کنند.

فخرالدینی درباره بازگشت دوباره خود به ارکستر ملی گفت: هنوز هم بر سر این عقیده خود هستم که دو ارکستر نباید ادغام شده و هرکدام باید به تنهایی کار خود را پیگیری کنند. یک سری از نوازندگان ارکستر ملی سابق به اضافه یک سری از اکستر سمفونیک در ارکستر ملی همکاری خواهند کرد.

فخرالدینی نیز گفت: در ارکستر ملی از تک نوازهای خوب موسیقی با عنوان سولیست استفاده می‌کنیم و کیوان ساکت هم از این دست افراد خواهد بود که در یک بخش با نام کنسرتو تار حضور خواهد داشت به اضافه اینکه سالار عقیلی و محمد معتمدی هم کما فی سابق خوانندگی ارکستر را بر عهده خواهند داشت.

فخرالدینی همچنین گفت: از همینجا از تمام آهنگساز‌ها، خوانندگان، و نوزاندگان عرصه موسیقی دعوت می‌کنم تا برای حضور در ارکستر ملی اعلام آمادگی کنند.

در بخش دیگر نشست علی رهبری در پاسخ پرسشی درباره حضور استاد آواز ایران در ارکستر هم گفت: من آقای شجریان را از طریق مادرم و کاست‌هایی که گوش می‌کردند می‌شناسم و این را هم بگویم که نمی‌داسنتم ایشان اجازه دارند در ایران بخوانند یا خیر اما درباره حضورشان اطلاعی ندارم.

رهبر سمفونیک همچنین گفت: اما این را هم اضافه کنم که با شهرام ناظری ملاقات داشتم و ایشان برای حضورشان در ارکستر اعلام آمادگی کردند و من نیز با کمال میل پذیرفتم و فعلا مشغول یک سری رایزنی‌ها درباره این مسئله هستیم.

فخرالدینی هم دباره حضور شجریان در ارکستر گفت: آقای شجریان و من همکاری‌های زیادی با هم داشتیم و از خدا می‌خواهم یک روز این محدودیت‌ها برداشته شده و ایشان بتوانند در کنار بنده همکاری مجدد داشته باشند.

در آخر این شنست خبری رهبر ارکستر ملی گفت: اولین اجرای مستقل ارکستر ملی ایران روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه سال جاری به رهبری بنده برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/