به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم که با هدف ترویج نگرش کیفی و ارتقای سطح آگاهی جامعه در رابطه با بنا و فضای شهری از سوی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛ دکتر پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی کشور، مهندس سیدمحمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، دکتر محمد‌سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، مهندس حبیب‌اله طاهرخانی، عضو هیئت مدیره شهرهای جدید، سیدقاسم بی‌نیاز، مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی و جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را امید محمدنژاد، بر عهده داشت؛ کلیپی از روند شکل‌گیری این مسابقه پخش شد.

سپس دکتر مجتبی آقایی، دبیر مسابقه سراسری عکس و کارتون "نقد بنا و فضای شهری"، درباره برگزاری این مسابقه به سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که در روز عزیز سوم خرداد در خدمت شما بزرگواران هستیم. ایده اولیه این مسابقه را جناب آقای دکتر حناچی در یک ملاقات دوستانه مطرح کردند و در ادامه، فضای کار برای هنرمندان در دو رشته عکاسی و کارتون فراهم آمد که نزدیکی‌هایی هم به نوعی با موضوع دارند. عکاسی چون برش جدی و بی‌پیرایه‌ای از واقعیت است و کارتون که زبان نقد است، رشته‌های مرتبط و نزدیکی با عنوان مسابقه هستند که برای این مسابقه انتخاب شدند.

وی سپس با تشکر از هنرمندانی که استقبال بسیار خوبی از این جشنواره کردند، افزود: هر چند که به نسبت ظرفیت‌هایی که جامعه فرهنگی و هنری کشور ما از آن برخوردار است شاید توقع و انتظار حضور گسترده‌تری نیز می‌رفت که انشاالله در دوره‌های بعد با حضور گسترده‌تر، پر‌رنگ‌تر و البته اثربخش‌تری از سوی هنرمندان رو‌به‌رو باشیم. من فکر می‌کنم وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر هنری، این است که دغدغه‌های هنری در استخدام دغدغه‌های عمومی و شهروندی قرار گرفته‌ شده‌اند. به واقع دغدغه‌هایی که شامل حال اشخاصی از سطوح بالای تصمیم‌گیری کشور تا شهروندان است و همه منتقد فضاهای فعلی شهرهای ما هستند که متاسفانه به سوی کم‌هویتی و بی‌هویتی در حرکتند. این موضوع نه تنها در فضای شهری حاکم است بلکه به بافت‌های روستایی هم کشیده شده است.

آقایی ادامه داد: به هر حال باید کاری کرد و این دغدغه جناب آقای دکتر حناچی، خانم مهندس صادق و مجموعه دوستانی است که در این حوزه، طرح این مسابقه را پیشنهاد کردند و تا انت‌ها و مراحل اجرایی پای آن ایستادند و با همنشینی و توانمندی هنرمندان کشور آن را برگزار کردند. البته یک کار فرهنگی قطعا در استمرار است که نتیجه‌بخش می‌شود و وقتی نتیجه آن به جامعه عرضه شود، امیدوارم گام کوچکی باشد برای آنکه ما حساستر با موضوع بنا و فضای شهری برخورد کنیم.

در ادامه این مراسم، دکتر پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی کشور، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامی‌داشت سال‌روز فتح خرمشهر، به سخنرانی پرداخت و گفت: سوم خرداد افتخاراتی را به یاد مردم می‌آورد که حاصل تلاش بسیاری از افرادی است که امروز در بین ما حضور ندارند اما یاد و خاطره آن‌ها گرامی و زنده است.

وی سپس اضافه کرد: از همه کسانی که در به وجود آمدن چنین فضایی کمک کردند؛ همکارانم در سازمان ملی، سازمان عمران و بهسازی، شرکت شهرهای جدید، بانک مسکن، سازمان زیباسازی شهر تهران و... تشکر می‌کنم. ما سابقه‌ای را در دومین جشنواره مهندسی ساختمان با هنرمندان داشتیم. آن زمان مسابقه بین‌المللی کاریکاتوری با موضوع مسکن، برگزار شد. بر خلاف انتظار ما، برد اطلاع‌رسانی آن خیلی بیش از کاری بود که ما در حوزه صنعت و ساختمان کردیم. نگاه نقادانه‌ای که کاریکاتوریست‌ها به موضوع مسکن داشتند به قدری در سال ۱۳۷۸ تاثیر‌گذار بود که هم مورد تقدیر رئیس جمهور وقت قرار گرفت و هم مرحوم کیومرث صابری فومنی، قرار بود کتاب آن را منتشر کند که متاسفاه اجل مهلت نداد.

دکتر حناچی با اشاره به اینکه آن مسابقه تجربه‌ای بود که نشان می‌داد، نگاه هنرمندان به موضوع جدی‌ای که ما داریم به آن می‌پردازیم، نگاه متفاوتی است، اظهار داشت: از آن تجربه استفاده کردیم برای اینکه بار دیگر به فضای شهر‌هایمان نگاه کنیم، این‌بار به یمن حضور جناب آقای آقایی، عکاسان را هم علاوه بر کارتونیست‌ها دعوت کردیم که این کار را انجام دهند. بعید می‌دانم که کسانی که در شهرهای بزرگ کشور و حتی شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، از فضای شهری و چشم‌اندازی که شهر برای آن‌ها، برای زندگی تعریف می‌کند، خیلی راضی باشند. حداقل اگر به ۱۰ سال گذشته‌مان نگاه کنیم و بر آن اساس تصویری را برای ۱۰ سال آینده ترسیم کنیم، می‌توانیم فرض کنیم که وضعمان به جهت کیفیت زندگی در فضای شهری، بهتر نخواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در ادامه افزود: در نتیجه عقل حکم می‌کند که اقدامی انجام دهیم؛ اول آسیب‌شناسی کنیم و بعد اقداماتی را در زمینه اصلاح امور انجام دهیم که ما در مقیاس دولت تلاش کردیم این کار را انجام دهیم. کاری که هنرمندان امروز انجام داده‌اند در جهت آن نگاه آسیب‌شناسانه نسبت به شهر است؛ هم به زشتی‌ها و هم به زیبایی‌ها. امیدواریم که این کار تدوام هم پیدا کند و همه جامعه بخواهند، تا تغییری ایجاد شود. همه ما باید بخواهیم که وضعیت شهر‌هایمان تغییر کند تا این تغییر حاصل شود. آثار هنرمندان در این نمایشگاه، در جهت عمیق‌شدن این درخواست در جامعه است. تلاش می‌کنیم به این نمایشگاه، بسنده نکنیم و چنین حرکت‌هایی را به تمام کشور تسری دهیم.

وی همچنین با اشاره به ماه خرداد و اتفاقات آن در ایران، عنوان کرد: ما جنگ را با تسلیحات اداره نکردیم، با دست خالی و با امکانات نابرابر پیش بردیم. در حقیقت این باور‌ها و اطمینان قلبی ما بود که در دل تک‌تک رزمندگان وجود داشت و پیروزی را رقم زد. همین باور‌ها است که باید تلاش کنیم صدمه نکند زیرا اگر باور‌ها در کشور دچار خدشه شوند، باعث نگرانی است.

دکتر حناچی در پایان با یادآوری نقش همه هنرمندانی که در عرصه دفاع مقدس فعالیت کردند، از عبدالمجید حسینی‌راد نیز نام برد و یاد همه آن‌ها را، گرامی داشت.

پس از سخنان معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی؛ از جاسم غضبانپور، ناصر پلنگی، امیرعلی جوادیان، مسعود شجاعی طباطبایی و سعید صادقی تقدیر به عمل آمد که تقدیرنامه‌های آقایان غضبانپور و پلنگی که به دلیل سفر در جمع حاضر نبودند، به نمایندگان ایشان اهدا شد.

در پایان این مراسم کیک نخستین مسابقه سراسری عکس و کارتون "نقد بنا و فضای شهری" توسط دکتر پیروز حناچی بریده شد و پس از گرفتن عکس یادگاری، نمایشگاه‌های مربوط به این مسابقه در نگارخانه‌های استاد "نامی"، "بهار" و "تابستان" افتتاح شد.

در این مراسم همچنین فیلمی درباره خرمشهر، در دو بخش پخش شد که در آن هنرمندانی چون جاسم غضبانپور، امیرعلی جوادیان، سعید صادقی، ناصر پلنگی و مسعود شجاعی طباطبایی به نقل خاطراتی از زمان دفاع مقدس پرداخته بودند.

گفتنی است، اختتامیه این مسابقه شنبه ۹ خرداد، ساعت ۳۰/۱۶، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا ۹ خرداد، همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

انتهای پیام/