به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه عکس و نقاشی دفاع مقدس همزمان با سال‌روز آزاد‌سازی خرمشهر یک شنبه ۳ خرداد در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عباس میرهاشمی مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در سخنانی گفت: خرمشهر شهری است که در اوایل هجوم عراق به ایران و پس از یک مقاومت چند ۱۰ روزه اشغال و پس از تلاشی ۵۰۰ روزه آزاد شد. خرمشهر تاریخی گذرا نیست؛ بلکه پایه‌ای است برای امنیت کنونی ما.

میرهاشمی درباره نمایشگاه عکس آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: برای ماندگار کردن رویدادی بزرگ مانند آزادسازی خرمشهر چه راهی بهتر از هنر. بیان واقعیت‌ها به زبان هنر می‌تواند بسیار ماندگار و موثر باشد.

در ادامه این مراسم «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که در خانه هنرمندان ایران همزمان با سال‌روز آزاد‌سازی خرمشهر، این نمایشگاه که ایثار، شجاعت و فداکاری رزمندگان این سرزمین را به تصویر می‌کشد را برگزار کنیم. خانه هنرمندان ایران همواره وظیفه خود می‌داند تا در مناسبت‌های مختلف ارزش‌های عظیم هشت سال دفاع مقدس را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارد.

سرسنگی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت آزاد‌سازی خرمشهر در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: آزاد‌سازی خرمشهر نقطه عطفی در دوران جنگ تحمیلی ما بود،‌‌ همان طور که امام (ره) فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، و این جمله بی‌شک از اهمیت این پیروزی بزرگ خبر می‌دهد. در واقع پس از فتح خرمشهر، کتاب جنگ به گونه‌ای دیگر ورق خورد به طوری که دشمن از این زمان فهمید که ما فقط برای دفاع از آب و خاک سرزمین خود نمی‌جنگیم، بلکه برای حفظ اعتقادات خود و دفاع از آن حاضریم تا پای جان به ایستیم.

وی در ادامه افزود: آزاد‌سازی خرمشهر نشان داد که ما حاضریم برای دفاع از آرمان‌ها و اعتقادات خود، برای دفاع از انقلاب و رهبر خود تا پای جان به ایستیم و جانانه با دشمن خود بجنگیم، و دشمن را از سرزمینمان بیرون کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کم کاری در به تصویر کشیدن ایثار، اتحاد و زیبایی‌های هشت سال دفاع مقدس در عرصه فرهنگی و هنری کشور گفت: متسافانه ما به قدر کافی، آن طور که شایسته است نتوانسته‌ایم ایثار، اتحاد و زیبایی‌های هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشیم، در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری نسبت به موضوع جنگ نتوانسته‌ایم کارنامه خوبی داشته باشیم. پرداختن به ارزش‌های جنگ و هشت سال دفاع مقدس سلیقه‌ای نیست بلکه وظیفه‌ای است که ما باید همواره به آن توجه داشته باشیم.

سرسنگی در ادامه افزود: پرداختن به ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس وظیفه یک مدیر فرهنگی است. دفاع مقدس هویت تک تک ما است و بهترین ابزار برای به تصویر کشیدن آن هنر است.

مجید سرسنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امروز نسل جوان ما باید بیشتر با جنگ و هشت سال دفاع مقدس ارتباط برقرار کند، تا الگو ایثار و فداکاری آن دوران همواره در جامعه زنده و پویا باشد، و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. امروز دفاع مقدس حقانیت ما را در جهان نشان می‌دهد، به همین منظور وظیفه جدی ما، چه مدیران عرصه فرهنگی و هنری و چه هنرمندان، توجه به آرمان‌های هشت سال دفاع مقدس و حفظ آن است.

این نمایشگاه که به همت انجمن هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ ۴۲ عکس از جمله: رسول ملاقلی‌پور، ناصر درخشان، سعید صادقی، اسماعیل داوری، بهمن جلالی، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان، شهید بهروز مرادی، شهید داریوش گودرزی نیا و... با موضوع آزادسازی خرمشهر، مقاومت در این شهر و شادی مردم پس از آزادی آن، در نگارخانه استاد «ممیز» به روی دیوار می‌رود. همچنین در نگارخانه‌های استاد «می‌رمیران» و «پاییز» نیز ۲۱ اثر نقاشی از جمله: مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، محمد معمارزاده، مرتضی افشاری و... با موضوع دفاع مقدس به نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا ۹ خرداد، همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.