سرویس مد و لباس هنرآنلاین : در سال‌های گذشته همکاری بین هنر و مد به شیوه‌های مختلف بارها اتفاق افتاده است. لحظاتی وجود دارد که طراحان مد تبدیل به هنرمند می‌شوند، گاهی هنرمندان تبدیل به طراح مد می‌شوند و گاه هر کدام از آنها چیزی کاملا متفاوت از موجودیت خود را ارائه می‌دهد. هر دو ژانر هنرهای زیبا و طراحی مد بر روندهای اجتماعی تاثیر می‌گذارد، اما از سوی دیگر رابطه در حال تغییر آنها از یکی به دیگری، خود بازتابی از جامعه به عنوان یک کل است. شاید بعضی ازمداخلات و همکاری‌ها موفق‌تر از دیگران باشند، اما آنچه در درجه اول مهم است ترکیب کردن این دو حوزه و نتایج فوق‌العاده ای است که از بازی خیالی طراحان ممتاز به دست آمده است.

زها حدید و شنل- 2008

معمارعراقی مقیم لندن، زها حدید، طراحی گالری متحرک شنل را بر عهده داشت که بیشتر طول سال 2008 مشغول سفر در سراسر جهان بود. این غرفه سفر خود را در ماه فوریه از هنگ کنگ آغاز کرد و پس از آن تا پایان ماه ژوئیه در توکیو به سر برد. پس از آن به پارک مرکزی شهر نیویورک رسید و انتقاد بسیاری به آن وارد شد. در میانه رکود اقتصادی، شنل 400 هزار دلار برای اجاره فضا در پارک و اختصاص محدوده اضافی به اطراف سازه برای محافظت از آن پرداخت کرد.

با وجود این انتقادات، بنایی که مانند یک کیف شنل ساخته شد، شکل ظریف و دلپذیری بود که درمیان حیاط چنبره زد. هنرمندان مشهور بین المللی به پارک مرکزی آمدند و از ساختار این اثر هنری زیبا دیدن کردند. صدها پانل فایبر گلاس و قطعات اسکلت فولادی در کمتر از یک هفته در کنار هم قرار گرفتند تا این ساختمان را شکل دهند.

این غرفه 700 متر مربعی یادبود آثار شنل است که از عناصر قوسی شکل به وجود آمده و دارای یک حیاط مرکزی است. نور مصنوعی در پشت سقف شفاف تاکیدی بر ساختار قوسی بنا دارد و چشم انداز جدیدی برای هنر چیدمان به وجود آورده است.

حیاط مرکزی با ابعاد 65 متر مربع با دهانه‌های بزرگ شفاف به سوی آسمان طراحی شده است و میهمانان پس از بازدید نمایشگاه در آن محل استراحت می کنند. مواد بازتابنده اجازه می‌دهد لایه بیرونی ساختمان با رنگ‌های مختلف روشن شود. این دوگانگی بین توده غرفه قدرتمند شنل و سبکی پوشش آن باعث ایجاد یک عنصر بزرگ و در عین حال مبهم شده است.

هندسه منحنی غرفه شنل ادامه 30 سال اکتشاف و پژوهش زها حدید است که با استفاده از ریخت شناسی توانسته شکل حسی مورد نیاز برای تجلیل از فعالیت‌های شنل را به دست آورد. این غرفه تا سال 2010 به سفر خود ادامه داد.

استوارت سمپل و برندهای جین- 2008

هنرمند جوان انگلیسی استوارت سمپل در همکاری با فروشگاهی در لندن، و همچنین چندین برند معروف جین از جمله، دیزل، لوی و... برای برپایی یک نمایشگاه داخلی همکاری کرد. سمپل به تولید مجموعه‌ای محدود از نقاشی و چیدمان پرداخت که منعکس کننده علاقه شدید انگلیسی‌ها به جین است و نقش دائمی جین در شکل دادن به فرهنگ عامه را نشان می‌دهد.

به سمپل اجازه داده شد به آرشیو هر یک از این برندها دسترسی پیدا کند تا به تاریخچه محصولات آنها نفوذ کند. همچنین از او دعوت شد یک خط کوچک از کالای جین را طراحی وچاپ کند و در کنار آن روی هشت جفت شلوار جین با دست نقاشی کند. مبلغ فروش این شلوارها به کمپین مبارزه با خشونت خانگی اختصاص یافت. اگرچه نمایشگاه سمپل در مورد مد و درخواست توده مردم بود، اما استوارت عقیده دارد این کار یک حرکت هنری بوده و نه تمرینی برای ورود به برند تجاری. نمایشگاه " مکتب جین" از 17 اکتبر تا 15 نوامبر 2008 برگزار شد.

انتهای پیام/