سرویس تجسمی هنرآنلاین: پری‌یوش گنجی نقاش پیشکسوت معاصر درباره نمایش مجموعه‎ای بزرگ از آثار یک دهه اخیر خود در گالری آریانا به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در یک دهه گذشته من روی پنج دوره از آثارم کار کرده‌‏ام و از این همه این دوره‎‌ها آثاری در این نمایشگاه روی دیوار خواهد رفت. "پنجره‏‌ها" قدیمی‎ترین مجموعه‎ای است که در این نمایشگاه آثاری از آن را خواهید دید. مدت‏‌هاست روی موضوع پنجره‏‌ها کار می‌‏کنم و برای من پنجره چارچوبی است که می‌‏توان از آن جایی را دید یا می‌‏توان در آن دیده شد؛ به علاوه هر کسی پنجره‌ای در ذهن خود دارد که از آن به جهان می‌‏نگرد. این ایده‎‎ای بود که مجموعه "پنجره‌‏های قرمز" را شکل داد و تابلوهای نخستین این دوره،۱۰ سال قبل در گالری خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه "پنجره‌‏های شب" دوره دیگر کاری اوست که در این نمایشگاه ارائه خواهد شد، افزود: رنگ اصلی این مجموعه بنفش است و لایه‏‌های مختلفی از رنگ روی هر تابلو وجود دارد. هر لایه این آثار متاثر از لایه قبلی است و می‌‏تواند بیان رخدادی باشد که در گذر زمان به وقوع پیوسته است. زندگی ما در این شهر به گونه ای است که ناگزیر باید لایه‌های گوناگونی را روی مسائل مختلف بیاوریم تا پوشانده شوند؛ ما گمان می‌کنیم یکدیگر را می‎بینیم اما به خاطر لایه‎های فراوان قادر به دیدن هیچکس نیستیم. زندگی زیر لایه‌ها جریان دارد. در حقیقت ما زیر لایه‌ها زندگی می‌کنیم.

گنجی ادامه داد: پس از ایجاد لایه‏‌ها در این تابلوها احساس کردم که باید از میان این همه تیرگی نوری به بیرون تابیده شود؛ برای تابش این نور هنوز به نتیجه خاصی نرسیده بودم تا اینکه یک شب به طور آزمایشی روی یکی از تابلو‌ها ماده براق کننده زدم و صبح متوجه شدم که می‌‏توانم تصویرخودم را درون تابلو ببینم. به این نتیجه رسیدم که انسان نیز خود نور است؛ قبلا از فیلسوف بزرگ پروتاگوراس خوانده بودم که "انسان میزان همه چیز است" اما ترجمان آن را در هنر نمی‎یافتم، اکنون مسئله به سادگی روشن شده بود:"انسان نور همه چیز است". نوری که در نقاشی خود به دنبال آن بودم به این شکل ایجاد شد. در پرتو این نور شما تمام لایه‏‌های ایجاد شده در تابلو را نیز بدون تغییر یا اضافه کردن فرم خاصی می‌توانید ببینید. مجموعه "پنجره‎های شب" را در سال ۸۴ کار کردم و اردیبهشت سال ۸۹ در گالری ماه مهر به نمایش گذاشتم.

این هنرمند نقاش درباره دوره بعدی آثار خود نیز گفت: مجموعه کارهای سپیدم را که "پنجره‏‌های روز" نام دارد از سال ۸۸ آغاز کردم که در سال ۸۹ در کنار "پنجره‎های شب" به نمایش درآمد. این مجموعه فضایی کاملا روشن دارد و با مجموعه قبلی بسیار متفاوت است. البته این دو مجموعه هر کدام دوره دومی نیز دارند. دوره دوم "پنجره‎های شب" رنگ‏های بنفش به سمت روشن‎‏‌تر شدن رفتند، گویی زندگی کمی آرام‎تر و لایه‎ها کم‎تر شده است و می‌‏توان هنوز امیدوار بود. در دوره دوم "پنجره‏‌های روز" هر چه بیشتر کار می‌‏کردم به سکوت بیشتری می‌‏رسیدم؛ فضیلت و سکوت، کار‌ها را کمی موسیقیایی‎تر و تنالیته رنگ‏‌ها کمی بیشتر کرد.

گنجی در توضیح انتخاب موضوع تابلوهای دوره‎های مختلف نیز اظهار کرد: موضوع آثار چیزی است که در واقع خودش برای من پیش می‎آید. بیش از هر چیز این حس من است که می‌‏گوید در یک زمان خاص روی چه چیزی باید کار کنم. در واقع همین حس بود که سال‎ها پس از پنجره‏‌ها توجه مرا به رودخانه و آب جلب کرد؛ در این دوره بیشتر با آب مرکب کار کردم و به تدریج رنگ آبی در نقاشی‎هایم بیشتر شد. پیش از کار روی این مجموعه فکر می‌کردم که رودخانه با آنکه در روز بسیار جذاب است و دوست دارم به انعکاس‌های نور در آن خیره شده یا صداهای آن را با گوش جان بشنوم اما به هنگام غروب آفتاب هولناک می‌شود و مملو از ناشناخته‌ها و توهم است. به ناگهان رودخانه مهربان شکل عوض می‌‏کند به حدی که فکر نمی‌‎کنم بتوانم شبی را تا صبح کنار رودخانه به سر برم. این هول و هیاهو را در تابلوهایی با شاخه‎ در هم تنیده درخت بید در کنار آب نشان دادم.

وی ادامه داد: آخرین گروه تابلوها که در گالری آریانا روی دیوار خواهد رفت به گل‌ها اختصاص دارد. عشق من به گل باعث شده که در همه این سال‌ها روی آنها کار کنم و به مرور زمان این آثار به شکل یک مجموعه درآید.

در نمایشگاه "یک دهه نقاشی‌های پری‌‎یوش گنجی" در گالری آریانا از ۸خرداد تا ۱ مرداد ماه بیش از ۳۰ تابلوی نقاشی از این هنرمند به نمایش درخواهد آمد.

گالری آریانا در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته، پلاک ۹قرار دارد.

انتهای پیام/