سرویس نمایش هنرآنلاین: نمایش "دست نیافتنی‌ها" بر اساس فیلمی با همین نام و به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فیلم "دست نیافتنی‌ها" نوشته و کارگردانی مشترک الیویه ناکاش و اریک تولدانو است و این فیلم فرانسوی محصول سال 2011 است.

نمایشنامه کمدی رمانتیکی است که به فیلم آن بسیار نزدیک است. دست نیافتنی‌ها بر اساس داستان واقعی فیلیپ پوزو دی بورژو ساخته شده است؛ مرد فرانسوی ثروتمندی که در سال 1993 بر اثر حادثه‌ای در چتربازی، از گردن به پایین فلج شده. فیلیپ برای انتخاب یک پرستار سرخانه، با بیش از نود نفر مصاحبه کرد و در نهایت، عبدل را انتخاب کرد؛ یک مهاجر خلاف کار از الجزیره که حتی مدتی را زندانی بوده است. در فیلم پرستار یک سیاه پوست است و در نمایش کوشک جلالی مهاجری افغانی به نام جمعه است.

جمعه لهجه شیرینی دارد، صادق و راستگو است و علاقه‌ای که در طی نمایشنامه به فیلیپ پیدا می‌کند باعث می‌شود که برای برگرداندن او به زندگی طبیعی به او امید ببخشد چرا که فلیپ از او خواسته تا در قبال مقدار زیادی پول به زندگی او پایان ببخشد و او را بکشد. جمعه به عنوان یک مهاجر به این پول احتیاج دارد اما او هرگز راضی به مرگ فیلیپ نمی‌شود. جمعه با سادگی خود به فیلیپ نشاط می‌بخشد و او را ترغیب و در واقع مجبور به ادامه زندگی می‌کند.

کمدی "دست نیافتنی‌ها" سرشار از گفت‌وگوهای کمیک است که مضمون انسانی و عاطفی آن لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم می‌زند. سینا رازانی هم که نقش جمعه را به عهده دارد در بازی و ارائه آن موفق است.

طراحی صحنه و دکور ساده هم مفید است. کف صحنه قرمز و لته‌ها و دیوارها سفید است که به خوبی محیط اشرافی خانه فیلیپ را تداعی می‌کند. ساختار نمایشنامه به دلیل اینکه بر اساس فیلم نوشته شده اندکی متزلزل است و نمایش پختگی و غنای یک اثر کمدی را ندارد. اما پایان نمایش امیدبخش است و همچون همه نمایش‌های کمدی، پایانی خوش دارد.

"دست نیافتنی‌ها" با بازی نادر فلاح، سینا رازانی، بهاره کیان‌افشار، سینا کرمی، مایا رضوی، امیرحسین جدی تا 22 خرداد هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت 20 در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

سارا سالک