سرویس تجسمی هنرآنلاین: ندار رضوی‎پور هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز که مجموعه آثار حجم و اینستالیشن‏ او با عنوان "لبه آشوب" در گالری اعتماد دو در حال نمایش است، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۱۰ حجم و اینستالیشن به همراه ۳ لایت باکس در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر به نمایش گذاشته شده است. به علاوه یک اتاق به شکل Open Studio نیز در این نمایشگاه تعبیه شده است که مخاطبان می‌‎توان در آن بعضی کارهای قبلی به همراه فیلم‏هایی از کارهای من را ببینند.

وی با بیان اینکه "لبه آشوب" حجم‎هایی است که از اشیای موجود در پرفورمنس قبلی من به اسم "نوسان" ساخته شده است اظهار کرد: در این پرفورمنس که در مدت زمان ۸ روز انجام شد من هر بار چیدمانی از ظروف چینی یا شیشه‎ای را درون یک کمد اجرا می‌‏کردم و سپس کمد را واژگون می‌‏کردم؛ به این ترتیب بعضی از ظروف سالم می‌‏ماند و بخش بیشتری می‌شکست. من شکسته‎های هر اجرا را به شکل جداگانه در یک سینی ریخته و در یک سال اخیر آن‌ها را به حجم تبدیل کرده‌‏ام. بعضی از این اجسام به شکل تصادفی، در کنار هم چسبیده و در سینی‏‌ها باقی ماندند و بعضی دیگر را بدون چسباندن در باکس‎های شیشه‎ای قرار دادم تا به این ترتیب تکه‌های شکسته ظروف به آثار هنری جدیدی تبدیل شوند.

این هنرمند ادامه داد: اینکه این اتفاق غیر عمد و تصادفی را تا کجا می‌‏توان ادامه داد و نظم ذهنی و کمپوزیسیون تا کجا وارد اثر می‌‏شود باعث شد این نمایشگاه را "لبه آشوب" بنامم. این لبه در واقع جایی است که آشوب و نظم و زندگی در آن وجود دارد.

رضوی‌پور همچنین درباره انتخاب رنگ در این کارهای حجمی نیز توضیح داد: انتخاب ظرف‎هایی با تناسبات رنگی مشابه عمدی بود‌؛ این عمد در واقع در پرفورمنس نوسان رخ داد، در هر اجرای پرفورمنس، چیدمان ظرف‏‌ها در آن کمد به آهستگی و با دقت بسیار انجام می‌شد و به این ترتیب ظرف‌ها همچون رنگ روی پالت با حساسیت انتخاب می‌‏شدند. در ‌‌نهایت من شکسته‌‏های حاصل از هر اجرا را جداگانه نگه داشتم و به همین دلیل آن تناسب رنگ در حجم‎‌ها نیز اتفاق افتاده است. به نظر من در اینجاست که نظم و کمپوزیسیون درکنار آشوب قرار گرفته و همزمانی این دو پدید آمده است.

وی همچنین درباره اهمیت تصادفی بودن رویداد‌ها در ایجاد این مجموعه نیز گفت: همیشه یک مرحله را برای آنچه نمی‌توانم از قبل تعیین کنم باز می‌‎گذارم؛ در واقع در همین نقطه است که تصادف یا یک اتفاق از پیش تعیین نشده رخ می‌‏دهد. مثلا در پرفورمنس سال گذشته اینکه ظرف‌ها چقدر بشکنند، کمد چقدر دوام بیاورد و آدم‎‌ها در چه مرحله‌‏ای از پرفورمنس برسند، همه و همه اتفاقی بود و همه این‎‌ها هم در شکل پرفورمنس و هم در درک مخاطبان از آن می‌‏توانست تاثیر داشته باشد که این تعین نشدگی می‌‏تواند برای هنرمند استرس‎آور باشد چون امنیتی از نتیجه کار به او نمی‌‎دهد؛ با این حال پروسه کار هنری در این شرایط پویا‌تر و هیجان‎انگیز‌تر نیز هست و می‌‏تواند موجب ارتباط خاصی میان هنرمند و مخاطب شود که برای من بسیار جذاب است.

این هنرمند همچنین درباره لایت‎باکس‌‎های به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز افزود: این لایت‎باکس‎‌ها در واقع در کنار سینی‏‌ها و باکس‌‏های شیشه‎ای بخش سوم این مجموعه را تشکیل می‌‎دهند. آن‌ها در حقیقت عکس‏‌هایی از این آثار شیشه‎ای هستند که برای من شکل واضح‎تری از آشوب و نظم توامان را به تصویر می‌‏کشند. این لایت‎باکس‎‌ها در عین اینکه بسیار آشوب‌زا هستند دکوراتیو نیز هستند و این ویژگی برای من بسیار جذابیت دارد.

ندا رضوی‌پور متولد ۱۳۴۷ در تهران، در مقطع کار‌شناسی در رشته‎ هنر از دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه سوربن پاریس و در مقطع کار‌شناسی ارشد در رشته فضاسازی صحنه از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس (ENSAD) فارغ‌التحصیل شده است. این هنرمند در زمینه‎های مختلف هنری از جمله هنرهای محیطی، پرفورمنس، عکاسی، طراحی صحنه و لباس، ویدئو آرت و چیدمان فعالیت می‌‎کند. وی از آغاز دهه ۸۰ نمایشگاه‎های موفقی در داخل و خارج ایران برپا کرده است.

نمایشگاه "لبه آشوب" تا ۶ خردادماه در گالری اعتماد دو به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک ۴ ادامه دارد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/