سرویس تجسمی هنرآنلاین: ندار رضویپور هنرمند نقاش و مجسمهساز که مجموعه آثار حجم و اینستالیشن او با عنوان "لبه آشوب" در گالری اعتماد دو در حال نمایش است، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۱۰ حجم و اینستالیشن به همراه ۳ لایت باکس در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش گذاشته شده است. به علاوه یک اتاق به شکل Open Studio نیز در این نمایشگاه تعبیه شده است که مخاطبان میتوان در آن بعضی کارهای قبلی به همراه فیلمهایی از کارهای من را ببینند.
وی با بیان اینکه "لبه آشوب" حجمهایی است که از اشیای موجود در پرفورمنس قبلی من به اسم "نوسان" ساخته شده است اظهار کرد: در این پرفورمنس که در مدت زمان ۸ روز انجام شد من هر بار چیدمانی از ظروف چینی یا شیشهای را درون یک کمد اجرا میکردم و سپس کمد را واژگون میکردم؛ به این ترتیب بعضی از ظروف سالم میماند و بخش بیشتری میشکست. من شکستههای هر اجرا را به شکل جداگانه در یک سینی ریخته و در یک سال اخیر آنها را به حجم تبدیل کردهام. بعضی از این اجسام به شکل تصادفی، در کنار هم چسبیده و در سینیها باقی ماندند و بعضی دیگر را بدون چسباندن در باکسهای شیشهای قرار دادم تا به این ترتیب تکههای شکسته ظروف به آثار هنری جدیدی تبدیل شوند.
این هنرمند ادامه داد: اینکه این اتفاق غیر عمد و تصادفی را تا کجا میتوان ادامه داد و نظم ذهنی و کمپوزیسیون تا کجا وارد اثر میشود باعث شد این نمایشگاه را "لبه آشوب" بنامم. این لبه در واقع جایی است که آشوب و نظم و زندگی در آن وجود دارد.
رضویپور همچنین درباره انتخاب رنگ در این کارهای حجمی نیز توضیح داد: انتخاب ظرفهایی با تناسبات رنگی مشابه عمدی بود؛ این عمد در واقع در پرفورمنس نوسان رخ داد، در هر اجرای پرفورمنس، چیدمان ظرفها در آن کمد به آهستگی و با دقت بسیار انجام میشد و به این ترتیب ظرفها همچون رنگ روی پالت با حساسیت انتخاب میشدند. در نهایت من شکستههای حاصل از هر اجرا را جداگانه نگه داشتم و به همین دلیل آن تناسب رنگ در حجمها نیز اتفاق افتاده است. به نظر من در اینجاست که نظم و کمپوزیسیون درکنار آشوب قرار گرفته و همزمانی این دو پدید آمده است.
وی همچنین درباره اهمیت تصادفی بودن رویدادها در ایجاد این مجموعه نیز گفت: همیشه یک مرحله را برای آنچه نمیتوانم از قبل تعیین کنم باز میگذارم؛ در واقع در همین نقطه است که تصادف یا یک اتفاق از پیش تعیین نشده رخ میدهد. مثلا در پرفورمنس سال گذشته اینکه ظرفها چقدر بشکنند، کمد چقدر دوام بیاورد و آدمها در چه مرحلهای از پرفورمنس برسند، همه و همه اتفاقی بود و همه اینها هم در شکل پرفورمنس و هم در درک مخاطبان از آن میتوانست تاثیر داشته باشد که این تعین نشدگی میتواند برای هنرمند استرسآور باشد چون امنیتی از نتیجه کار به او نمیدهد؛ با این حال پروسه کار هنری در این شرایط پویاتر و هیجانانگیزتر نیز هست و میتواند موجب ارتباط خاصی میان هنرمند و مخاطب شود که برای من بسیار جذاب است.
این هنرمند همچنین درباره لایتباکسهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز افزود: این لایتباکسها در واقع در کنار سینیها و باکسهای شیشهای بخش سوم این مجموعه را تشکیل میدهند. آنها در حقیقت عکسهایی از این آثار شیشهای هستند که برای من شکل واضحتری از آشوب و نظم توامان را به تصویر میکشند. این لایتباکسها در عین اینکه بسیار آشوبزا هستند دکوراتیو نیز هستند و این ویژگی برای من بسیار جذابیت دارد.
ندا رضویپور متولد ۱۳۴۷ در تهران، در مقطع کارشناسی در رشته هنر از دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه سوربن پاریس و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فضاسازی صحنه از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس (ENSAD) فارغالتحصیل شده است. این هنرمند در زمینههای مختلف هنری از جمله هنرهای محیطی، پرفورمنس، عکاسی، طراحی صحنه و لباس، ویدئو آرت و چیدمان فعالیت میکند. وی از آغاز دهه ۸۰ نمایشگاههای موفقی در داخل و خارج ایران برپا کرده است.
نمایشگاه "لبه آشوب" تا ۶ خردادماه در گالری اعتماد دو به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک ۴ ادامه دارد.
انتهای پیام/