سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرناز جهان‎بین هنرمند عرصه نقاشی‎خط که نمایشگاهی از آثارش با عنوان "ترکیب شماره۲" در گالری حنا برپا شده، درباره این مجموعه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۱۴ اثر به نمایش درآمده کههمه این کار‌ها نقاشی‎خط هستند و با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک روی بوم کار شده‎اند و ابعاد آن‌ها ۱۵۰در۱۵۰ و همینطور ۱۲۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر است.

این هنرمند افزود: این کار‌ها در حقیقت تلفیقی از زن و عنصر خط هستند. زنان قاجار برایم همیشه جالب‎بوده‎اند به همین دلیل از نقاشی‎های مربوط به این زنان و نقاشی‌خط در آثارم استفاده کردم؛ در واقع این نگاه برای من گریزی به تاریخ و دنیای زنان ایرانی نیز هست و به همین دلیل از این ترکیب در کارم استفاده کردم.

او ادامه داد: برای ایجاد این تابلو‌ها من از تصویر زنان قاجاری به عنوان زمینه تابلو استفاده کردم، من همیشه ‌نقاشی‌خط را روی زمینه ساده بوم کار می‌کردم اما این بار تصویر این زنان خود به زمینه بوم تبدیل شده است و نقاشی‌خط روی آن قرار گرفته است.

جهان‌بین با بیان اینکه زنان قاجار سمبل زنان ایرانی قرن ۱۹ هستند افزود: در عکس‎‌ها و نقاشی‎هایی که از این زنان وجود دارد نکات جالبی وجود دارد. البته این زنان به هیچ وجه در آثارم جنبه دکوراتیو ندارند و نگاهی تاریخی به آن‌ها دارم؛ در واقع نقاشی‎خط که با رنگ سفید روی این تصاویر نوشته شده، همچون پرده‎ای این زنان را پوشانده است. آن‌ها هم دیده می‌‎شوند و هم نه؛ به همین دلیل این کلمات تاریخی هستند که بر این زنان گذشته است.

این هنرمند درباره استفاده از شیوه سیاه‎مشق در این مجموعه نیز گفت: سیاه مشق در واقع عنصر اصلی مشق خوشنویسی است و من به این شیوه بسیار علاقه دارم. به همین دلیل با استفاده از این شیوه و گریزی به گرافیتی و نقاشی خیابانی نوعی حالت نوشتن را که مناسب فضای این مجموعه باشد ایجاد کردم؛ حروفی که در این تابلو‌ها دیده می‌‎شود بسیار ساده هستند و می‌‏توانند سمبل کلمات خاصی مانند "ایران" باشند.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر هنرمندان حوزه نقاشی‌خط مرد هستند و آنان نیز بیشتر به خوشنویسی گرایش دارند اظهار کرد: دنیایی که درنقاشی‎خط به آن می‌‎پردازم با رویکرد عمومی به نقاشی‎خط فاصله دارد و من ایجاد یک فضای انتزاعی را در نقاشی‎خط ترجیح می‌‏دهم.

فرناز جهان‎بین کار‌شناسی ارشد گرافیک است. او خوشنویسی را نزد یداله کابلی آموخته و "ترکیب شماره۲" چهارمین نمایشگاه انفرادی او در چند سال گذشته است.

نمایشگاه "ترکیب شماره۲" از اول تا ۱۲ خرداد در گالری حنا به نشانی قیطریه، خیابان دولت، خیابان مطهری، خیابان اخلاقی، خیابان جهانتاب، بیگلرپور شرقی، شماره ۱۹ برگزار می‌‎شود.

انتهای پیام/