سرویس معماری هنرآنلاین: مراسم معرفی موزه‌های برتر کشور توسط داوران کمیته موزه‌ها ( ایکوم) در ۱۲ شاخص و دو گروه خصوصی و عمومی برگزار شد و در این میان موزه‌های علوم و فن آوری، موزه باغ اکبریه و کاخ نیاوران بیشترین جوایز را دریافت کردند.

موزه ها جامعه را از سردرگمی در می آورند

در ابتدای این مراسم سید محمد بهشتی، رئیس ایکوم ایران گفت: هرکدام از ما حتما در کودکی یک بار گم شده‌ایم و زمانی که این اتفاق رخ داده دچار ترس شده و احساس کرده‌ایم همه محیط علیه ما هستند. در آن زمان ما دچار سرگشتگی می‌شویم. ناپایداری در جامعه نیز این‌گونه است و به تبع آن موزه‌ها در این زمینه موظفند ما را از سردرگمی نجات دهند.

او در ادامه با اشاره به اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران با عنوان "نگارخانه‌ای با وسعت یک شهر"، ‌اظهار کرد: با این اقدام یک‌باره تهران به موزه‌ای بزرگ تبدیل شد، این نشان از یک اتفاق و علامت به لحاظ اجتماعی بود.

بهشتی تاکید کرد: اینکه ما شاهد فراوان شدن موزه‌های خصوصی هستیم چون دولتی نیستند جای خوشحالی دارد چون متوجه می‌شویم که مردم نیز براساس وظایف قانونی‌شان عمل می‌کنند و به این گونه موارد توجه دارند.

موزه و مفهوم هنر در طول تاریخ پیوند عمیقی با هم داشته‌اند

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به همکاری که برای افتتاح موزه موسیقی با سید محمد بهشتی داشته است گفت: موزه و مفهوم هنر همیشه در طول تاریخ پیوند عمیقی با هم داشته‌اند زیرا پس از دوران باستان آثار هنری را در معابد و کلیساها جمع آوری می کردند این اقدام نشان‌دهنده مقدس بودن این گونه آثار در بین جوامع بود.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این نکته که موزه ها و شرایط امروز همگانی شده اند اما نباید صرفا به اینگونه فضاها و تجلیات بسنده کنیم، گفت:‌ بردن آثار نقاشی و تصاویر از موزه های هنری به خیابان های تهران و نصب روی بیلبوردها یکی از همین سیاست هاست که باید بازخورد مردم را نسبت به آن را بررسی کرد. اینگونه اقدامات از روش های موفقی است که می‌تواند حیات جامعه را در برداشته باشد.

میراث فرهنگی می‌تواند موزه‌ای به وسعت یک شهر در تهران ایجاد کند

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: وضعیت موزه ها در سال گذشته اسف بار بود و در کشور عراق در سال گذشته وضعیت بسیار تاسف‌باری وجود داشت به خصوص در حوزه میراث فرهنگی با تخریب‌هایی که صورت گرفت حوزه تمدنی این کشور نابود شد؛ تمدنی که به ایران بسیار نزدیک است. به همین دلیل برای ما هم سال بدی بود.

او ادامه داد: با این وجود در حوزه نگرش و بینش مردم ما نسبت به مدنیت، هویت،‌ پاسداری و اندیشه‌های فرهنگ و تمدن قدری وضعیت متفاوت است.

مسجد جامعی با اشاره به شعار روز جهانی موزه (موزه‌ها برای جامعه پایدار) اظهار کرد: در ذات مدنیت پایداری وجود دارد هر چند کاربرد جدیدی دارد اما توسعه و شهر پایدار و ترکیب این شعار به کار می‌رود. هرچند اگر در ذات، یک تمدن پایدار نباشد، در آن شرایط موزه شکل نمی‌گیرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به کشف اسکلت هفت هزار ساله‌ای که سال گذشته در خیابان مولوی تهران به دست آمد، گفت: این کشف خود یک پایداری برای آنهایی است که از انسان،‌ طبیعت و فرهنگ با یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

وی استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و احترام به طبیعت،‌ احداث سازه‌های آبی، سنگی و موارد دیگر که در طول سالیان گذشته رخ داده است را یک نوع پایداری در جامعه دانست و افزود: اگر ما در حوزه فرهنگ و تمدن خود چنین چشمه‌های درخشانی را دیدیم باید به وجود این فرهنگ و تمدن در کشور ایمان پیدا کنیم. چیزی که همیشگی است و وجود دارد.

رییس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اقدام شهرداری تهران همچنین با اشاره به طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" گفت: میراث فرهنگی می‌تواند موزه‌ای به وسعت یک شهر در تهران ایجاد کند. چون تهران آنقدر پتانسیل و ظرفیت دارد که وسعت موزه‌هایش را به اندازه کلان شهر تهران گسترش دهد.

انتخاب موزه برتر در اصل تقدیر از تجربه ها است

سید احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم نیز در این مراسم با ارائه توضیحاتی درباره انتخاب موزه برتر گفت: زمانی که فراخوان موزه برتر را اعلام کردیم ۵۵۰ موزه شرکت کردند که در نهایت ۹۵ موزه شرایط لازم را برای شرکت در مسابقه موزه برتر داشتند و ۲۳ داور ۳۷۰ پاورپوینت را بررسی کردند. برخی از موزه داران نیز در این برنامه شرکت نکردند اما به خاطر اینکه درشان به روی مردم باز است از آنها تشکر می کنیم. انتخاب موزه برتر در اصل تقدیر از تجربه ها و شیوه‌های یک موزه است تا سایر موزه ها بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند.

ملتی که پیشینه خود را فراموش کند مجبور به تکرار اشتباهاتش است

جمال کامیاب مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه این برنامه بهانه ای است تا سرمایه ها، گذشته و پیشینه بسیار گران سنگی که به دست ما رسیده را فراموش نکنیم و این تشویق در واقع تشویق تمامی هنرمندان و کسانی است که سال های سال برای این مرز و بوم مشقت کشیده اند، گفت: وقتی کسی هنگام رانندگی و حرکت به جلو، هر چند مسیرش رو به جلو اما باید همواره از آینه روبرو پشت سرش را هم ببیند یعنی حتی در حرکت رو به جلو هم نمی توانیم از توجه به پشت سر خود چشم پوشی کنیم. ملتی که پیشینه خود را فراموش کند مجبور است بسیاری از اشتباهاتش را مجددا تکرار کند.

موزه بخشی از جامعه است

فلاویا شکل، معاون امور ملی طبیعی یونسکو نیز در سخنانی اظهار کرد: پروفسور هاینس مارتین هنز بر نقش موزه‌ها به عنوان آموزش دهندگان موارد فرهنگی تاکید دارد. در واقع موزه نقش حفاظت و پاسداری میراث فرهنگی را با توجه به شرایط سیاسی و تغییرات طبیعی و انسانی ایفا می‌کند.

وی افزود: موزه‌ها از طریق آموزش و برگزاری نمایشگاه جامعه‌ای پایدار ایجاد می‌کنند که ما نیز باید خود را بخشی از این جامعه بدانیم.

بخش بعدی این مراسم به تجلیل از 40 مدیر موزه کشور اختصاص داشت و به رسم یادبود لوح تقدیری به آنها اعطا شد. خیام خوانی،‌ تقدیر از پیشکسوتان، قرائت بیانیه هیئت داوران، اعطای جایزه به برگزیدگان و یادی از موزه موصل بخش‌هایی از این مراسم بوده است. همچنین در این مراسم از مظفرالربیعی،‌ رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران تقدیر شد. در این برنامه از مهدی بزاز دست فروش به خاطر چاپ و انتشار کتاب موزه و موزه‌داری از استان آذربایجان شرقی و مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر نیز تقدیر شد.

همچنین جایزه‌های مربوط به موزه ملی ایران به جای مهناز گرجی به جبرئیل نوکنده که به تازگی به عنوان رئیس موزه ملی ایران انتخاب شده اهدا شد.

این برنامه بخش مربوط به تقدیر از بازنشستگان و درگذشتگان نیز داشت که در بخش بازنشستگان از جمال شاه حسینی از کاخ نیاوران، علی گرجی، خلیل دین پرور، ام البنین قیدی، طاهره قنادیان، خدیجه روشنی، آذر لاریجانی، زهرا سیفیان پور، اشرف السادات نقوی الحسینی و رفیع یاشارایل تقدیر شد.

در بخش مربوط به درگذشتگان نیز یاد عزت ملک و شمس شریعت تربقان نیز گرامی داشته شد.

موزه های برگزیده

موزه های برتر با شاخص اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی

موزه برتر گروه خصوصی: غار موزه وزیری

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه علوم و فناوری

موزه برتر گروه دولتی متوسط : موزه علوم زمین خراسان رضوی

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه جهان نما

موزه های برتر با شاخص آموزش

موزه برتر گروه خصوصی: موزه عروسک های ملل

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه علوم و فناوری

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه فرش و موزه تخت جمشید

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه ادبی استاد شهریار

شاخص بازدید

موزه های برتر گروه خصوصی: موزه صلح

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و موزه ملی ایران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه خزانه جواهرات ملی

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه مردم شناسی آستان قدس رضوی

شاخص پژوهش

موزه برتر گروه خصوصی: موزه عروسک های ملل

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه ملی ایران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه حمام علیقلی آقا در اصفهان

موزه برتر گروه دولتی کوچک: مجموعه فرهنگی تاریخی باغ اکبریه بیرجند

شاخص تلاش برای بقا

موزه برتر گروه خصوصی: خانه موزه مردم شناسی بومیان کیش

موزه برتر گروه دولتی بزرگ:

موزه برتر گروه دولتی متوسط:

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه مردم شناسی جناح

شاخص مدیریت

موزه برتر گروه خصوصی: موزه صلح

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه علوم و فناوری

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه زمان

موزه برتر گروه دولتی کوچک: مجموعه باغ اکبریه بیرجند

شاخص؛ خلاقیت و نوآوری

موزه برتر گروه خصوصی: سراموزه رهگشا و موزه صلح

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: علوم و فناوری

موزه برتر گروه دولتی متوسط: حمام علیقلی آقای اصفهان

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه شهید رئیسعلی دلواری

شاخص روز جهانی

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه ملی ایران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: فرش

شاخص؛ کودکان ونوجوانان

موزه برتر گروه خصوصی: موزه اسباب بازی و عروسک های ایران

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: مجموعه کاخ نیاوران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه حمام علیقلی آقا

شاخص گردآوری

موزه برتر گروه خصوصی: موزه اساب بازی و عروسک های ایران

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: موزه کاخ نیاوران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه خودروهای تاریخی ایران و موزه زمان

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه نیمایوشیج و باغ اکبریه

شاخص معرفی

موزه برتر گروه خصوصی: موزه اسباب بازی و عروسک های ایران

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: مجموعه موزه کاخ نیاوران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: سینمای ایران

موزه برتر گروه دولتی کوچک: موزه جهان نما

شاخص نگهداری و حفاظت

موزه برتر گروه خصوصی: خانه موزه احمد شاملو

موزه برتر گروه دولتی بزرگ: کاخ نیاوران

موزه برتر گروه دولتی متوسط: موزه فرش

موزه برتر گروه دولتی کوچک: مجموعه فرهنگی تاریخی باغ اکبریه

.

گزارش تصویری مرتبط