به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا؛ علی جنتی در همایش علمی پژوهشی خیام که در فرهنگسرای سیمرغ برگزار شد، اظهار کرد: این پیشنهاد بسیار بجا است و نیاز است بنیادی جداگانه برای خیام و عطار راه‌اندازی شود که در آن اسناد، مدارک، پژوهش‌ها و مطالعاتی که درباره این شخصیت‌هاست جمع‌آوری شود و مرکزی به نام عطارشناسی و خیام‌شناسی تاسیس شود. من نیز قول کمک و مساعدت داده‌ام.

جنتی گفت: در رابطه با پایتخت کتاب کشور نیز بر اساس شاخص‌هایی که در وزارت تعریف شده بود، مرز بین اهواز و نیشابور نزدیک بود و اطمینان دارم در سال‌های آتی قطعا نیشابور به عنوان پایتخت کتاب انتخاب خواهد شد به شرطی که از هم‌اکنون نهضت کتاب‌خوانی و مطالعه در این‌جا اتفاق بیفتد.

او همچنین با اشاره به شخصیت و اندیشه خیام گفت: خیام شخصیت ویژه و عمیقی دارد. سه مساله‌ای که در اندیشه او وجود دارد اول اغتنام وقت و بهره بردن از لحظات عمر است که این اندیشه را در بسیاری از اشعار او مشاهده می‌کنیم؛ دوم حسرت و تاسف بر گذشت عمر و این که عمری که می‌گذرد دیگر بازگشتی در کار نیست و سوم عبرت از روزگار است.

جنتی افزود: به قول دکتر شفیعی کدکنی، نیشابور فشرده‌ای از ایران بزرگ است.

او همچنین گفت: شاید بتوان گفت شعر تفننی‌ترین و آخرین تخصص خیام بوده که با آن شهره عالم شده است، در حالی که پیش از آن که شاعر باشد، فیلسوفی ژرف‌اندیش، ریاضیدانی مبتکر و ستاره‌شناسی ماهر بوده و آن‌گونه که برخی منابع گفته‌اند در موسیقی و طب هم دست داشته است.

انتهای پیام/