سرویس تئاتر هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم پُرنشاط که کارگردانی آن را حمیدرضا نعیمی برعهده داشت، به ترتیب با حضور پری امیرحمزه، بهمن صادق‌پور، مهین سی‌سی‌پور، علی رامز و پرویز شاهین‌خو بازیگر 101 ساله تئاتر به خاطر یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد.

پری امیرحمزه به عنوان نخستین هنرمند پیشکوست حاضر شده روی سن که مدالیوم خود را از دستان فریده سپاه‌منصور دریافت کرد، در سخنان کوتاهی با بیان اینکه؛ فکر می‌کنم خدا من را همچنان دوست دارد که بعد از سال‌ها در جمع بزرگان تئاتر قرار گرفته‌ام، گفت: بسیار خوشحالم که در این برنامه حضور دارم و الان همان دلهره‌ای را دارم که آن زمان‌ها وقتی می‌خواستم روی سن حاضر شوم داشتم.

امیرحمزه با اشاره به اینکه سال‌ها است که برای بازی به روی صحنه نیامده‌، افزود: من تئاتر را با عشق شروع کردم، در تئاتر رنج‌ها کشیده‌ام اما هیچ وقت نگاه مادی به این هنر نداشته‌ام و هرگز به خاطر پول پل‌های پشت‌سرم را خراب نکردم. البته به دلیل اینکه چشم‌هایم را جراحی کرده‌ام شاید تصاویر بسیاری از بزرگان را از این بالا خوب نبینم اما برای همه شما بهترین آرزوها را می‌کنم.

این هنرمند پیشکسوت در پایان گفت: امیدوارم آنقدر زنده بمانم تا این لوح جلوی چشمانم باشد و با دیدن آن لذت ببرم.

پس از تجلیل از پری امیرحمزه نوبت به اجرای چند قطعه موسیقی شاد مازندرانی توسط گروه مدعو به سرپرستی استاد محمد محسن‌پور رسید که به دلیل شیمی‌درمانی نتوانسته بود در جشن حاضر شود، با راهنمایی حمیدرضا نعیمی، بهمن صادق‌پور به عنوان دومین پیشکسوت حاضر در جشن روی صحنه آمد و مدالیوم خود را از دستان جعفر والی که به تازگی از کانادا به ایران بازگشته دریافت کرد.

بهمن صادق‌پور که بیش از 40 سال است در عرصه بازیگری تئاتر فعال است و بیشتر عمر هنری خود را در کاشان و برای تئاتر این شهر گذاشته، پس از دریافت این مدالیوم از دستان جعفر والی در سخنانی، اظهار داشت: در این سال‌ها غم‌ها و سختی‌های زیادی کشیدم ولی با این حال تمام غم‌ها و سختی‌های تئاتر را دوست دارم.

صادق‌پور در ادامه با آرزوی موفقیت از برگزارکنندگان این جشن و درخواست از مسئولان برای رسیدگی به خانه تئاتر کاشان، افزود: شاید سختی‌ها در تئاتر مو را سفید می‌کند اما دل را جوان نگه می‌دارد.

در ادامه این مراسم بهزاد فراهانی دبیر دوازدهمین جشن بازیگر با حضور روی سن و در فضایی صمیمی با تماشاگران و شوخی‌های خاص خودش، بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر را برای حاضران قرائت کرد.

فراهانی در سخنان خود ضمن معرفی کانون تبلیغات نور، لابراتوار اخوی که لوازم بهداشتی سی‌گل را تولید می‌کند، صنایع چرمی درسا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرداری منطقه 11، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاون وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان حامیان مالی این مراسم از انها تشکر کرد.

پس از قرائت بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر توسط دبیر جشن، نوبت به تجلیل از مهین سی‌سی‌پور هنرمند اهل هرمزگان و علی رامز بازیگر پیشکسوت تئاتر رسید که به ترتیب مدالیوم‌های خود را از دستان ژاله صامتی و هادی مرزبان دریافت کردند.

مهین سی‌سی‌پور هم پس از دریافت مدالیوم خود با تشکر از انجمن بازیگران خانه تئاتر در سخنانی کوتاهی خطاب به حاضران گفت: بیا تا قدر یکدیگر بدانیم-که تا ناگه زیکدیگر نمانیم جمع شدن این همه هنرمند تنها نشان‌دهنده زنده بودن تئاتر و هنر ما است. تا نفس هست هم نفس هم باشیم.

علی رامز هم پس از دریافت مدالیوم خود از دستان هادی مرزبان در سخنان کوتاهی گفت: شاید حدود یک سالی باشد که دوستان را ندیده باشم ولی اینقدر خوشحالم که همه دوستان را در کنار هم زیارت می‌کنم. همچنین از خانه تئاتر که این بساط را جور کردند که همه دوستان جمع شوند نیز متشکرم. من همه را به خدا می‌سپارم که همه را سالم و خندان نگه دارد.

بخش بعدی مراسم نماهنگی از یاسر خاسب به یاد و خاطره زنده‌‌یاد بهرام ریحانی بود که برای حاضران پخش شد و سپس یاسر خاسب با حضور روی صحنه به اجرای زنده پرداخت. او در سخنرانی کوتاهی گفت: این اجرا را به یاد بهرام ریحانی اجرا کردم چون چند ماه پیش در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته که شاید بیش از چند ماهی از آن نمی‌گذرد این اجرا را در تالار حافظ روی صحنه بردیم. در حالیکه جسم ریحانی در حال حاضر ما را ترک کرده است ولی یادش همیشه با ما است و من با استفاده از این فرصت از او و مجید بهرامی یاد می‌کنم.

در ادامه نوبت به تجلیل از هنرمند و بازیگر 101 ساله تئاتر پرویز شاهین خو رسید که مدالیوم خود پس از ذکر چند خاطره از دوران قدیم را از دستان جمشید مشایخی و خسرو حکیم رابط دریافت کرد.

جمشید مشایخی در سخنانی با بیان اینکه؛ در سال 1377 هادی مرزبان از من دعوت کرد تا در نمایش "شب روی سنگفرش خیس" بازی کنم و من چون کارم را با تئاتر آغاز کرده بودم و چند سال از صحنه تئاتر دور بودم بنابراین از او خواهش کردم تا یک ماه با من تمرین کند تا خود را به دیگران رسانم، گفت: عزیزانم ممکن است کسی در صنعت و یا ورزش مقامی داشته باشد این به تئاتر چه ربطی دارد؟ من از همین جا دست همه را می‌بوسم و آرزویم بزرگی شما گل‌های ایران است. من خاک پای همه شما عزیزان هستم.

خسرو حکیم نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه سخنور خوبی نیست به خواندن قطعه شعری از فریدون مشیری با این مضمون بسنده کرد: می‌توان رشته این چنگ گسست/ می‌توان کاسه آن تار شکست / می توان فریاد داد: هان، ای طبل گران/ زین پس خاموش بمان/ به چکاوک اما نتوان گفت مخوان.

پس از تجلیل از این 5 هنرمند پیشکسوت و اجرای چند قطعه موسیقی شاد لری برای حاضران نوبت به اهداء جوایز و معرفی نفرات برگزیده رسید که به شیوه جدید همگی روی سن حاضر شده و هر یک از نامزدها به نوبت مدالیوم‌های را به نفرات برگزیده اهدا کردند.

فرزانه کابلی بازیگر نمایش "تانگوی تخم مرغ داغ" به عنوان بازیگر برگزیده ویژه هیات داوران، مدالیوم خود را از دستان ناهید مسلمی دریافت کرد. کابلی پس از دریافت این جایزه با قدردانی از هادی مرزبان، گفت: قربان همه شما به خصوص شما آقای مرزبان زیرا اینجایی که هستم همه از شماست.

سپس نسیم افشارپور به عنوان استعداد ویژه سال گذشته تئاتر معرفی شد. او نیز در جملاتی کوتاه از زنده یاد سمندریان یاد کرد و از داورانی که به تماشای آثار جوانان پرداخته‌اند، تشکر کرد.

سپس پوریا رحیمی سام بازیگر نمایش "آخرین نامه" مورد تشویق حاضران قرار گرفت. همچنین از دیگر برگزیدگان این دوره جشن شب بازیگر الهام کردا بازیگر نمایش "هم هوایی" بود که مدالیوم خود را از دستان ستاره اسکندری دریافت کرد. کردا پس از دریافت مدالیم خود گفت: این جایزه برایم ارزشمند است چون که از هم صنفی‌های خود می‌گیرم و جایزه‌ای غیردولتی است.

در بخش دیگر این مراسم محمد علی‌محمدی بازیگر نمایش "قصه ظهر جمعه" به عنوان برگزیده دیگر معرفی شد و مدالیوم خود را از دستان امین طباطبایی دریافت کرد.

هانا کامکار بازیگر نمایش "ترانه‌های محلی" نیز از دیگر برگزیدگان دوازدهمین جشن شب بازیگر تئاتر بود که پس از دریافت جایزه‌اش از دستان شیدا خلیق در سخنانی گفت: این جایزه برایم ارزش عجیبی دارد چرا که آن را از اهالی تئاتر می‌گیرم و این برایم اتفاق باشکوهی است. من این جایزه را به تمام زنان کرد سرزمینم تقدیم می‌کنم و به آنها می‌گویم اگر بخواهیم و تلاش کنیم می‌توانیم هر آنچه صلاح است را با لطف خدا بدست آوریم.

ستاره اسکندری هم که به خاطر بازی در نمایش "هم هوایی" برگزیده شده بود جایزه را خودش به خودش تقدیم کرد و پس از آن در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالی مضاعف ما برای این است که این جایزه نشان تئاتر دارد و بویی از وابستگی به جایی ندارد جز تئاتر. تئاتر یعنی عشق به زندگی.

علی سرابی بازیگر نمایش "ترانه های محلی" نیز دیگر بازیگر برگزیده چشن بازیگر بود که در مراسم حضور نداشت.

پایان بخش این مراسم هم عکس سلفی بهرام افشاری و دیگر کاندیداهای شب بازیگر تئاتر بر روی صحنه تالار وحدت بود که با تشویق حاضران روبه رو شد و بدین ترتیب پرونده دوازدمین جشن بازیگر نیز بسته شد.

مهدی شفیعی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، رضا بابک، جعفر والی، بهمن مفید، سیروس الوند، ایرج راد، خسرو حکیم رابط، جمشید مشایخی، پرویز پورحسینی، محمد شیری، امیرکاوه آهنینجان، محمودرضا رحیمی، فرهاد تجویدی، کاظم هژیرآزاد، مهدی میامی، هوشمند هنرکار، آتش تقیپور، ژاله صامتی، جهانبخش سلطانی، خسرو احمدی، بیژن افشار، رضا رویگری و... ار چهره‌های حاضر و شناخته شده در دوازدهمین جشن بازیگر بودند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط 1

گزارش تصویری مرتبط 2