سرویس مد و لباس هنرآنلاین : آرزو اسکندری که در رشته طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا تحصیل کرده و سابقه تدریس در این رشته را نیز دارد به تازگی کتابی با نام "هنر طراحی لباس" منتشر کرده است. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد این کتاب گفت: با توجه به اینکه در رشته طراحی لباس تحصیل کرده و دوره‌های بین‌المللی طراحی لباس را نیز گذرانده بودم، همیشه احساس می‌کردم از نظر منابع درسی در این زمینه دچار کمبود هستیم.

اسکندری افزود: تصمیم گرفتم منابع را جمع‌آوری کرده و در قالب یک کتاب گردآوری کنم چون در آموزشگاه‌های مختلف منابع مشخصی برای تدریس وجود ندارد و هر مدرس از جزوه دست نویس خود استفاده می‌کند.

این طراح لباس ادامه داد: این کتاب را مطابق استاندارد آموزشی جمع‌آوری کردم و با توجه به اینکه استاندارسازی جزییات و بخش‌های بسیار ریز، کار وقت گیری است جمع آوری مطالب کتاب زمان زیادی برد.

اسکندری با اشاره به اینکه از این کتاب می‌توان به عنوان خودآموز استفاده کرد افزود: هر کسی که به طراحی لباس و دوخت علاقه داشته باشد می‌تواند نکات مورد نیاز خود را با استفاده از این کتاب از ابتدا آموزش ببیند. هنرجو از اولین قدم با متن و عکس راهنمایی می‌شود که به چه ابزاری برای طراحی نیاز دارد و بعد با اصول طراحی و آناتومی فیگور آشنا می‌شود.

او ادامه داد: ترسیم فیگور استاندارد نقش مهمی در طراحی لباس دارد و با توجه به این موضوع دقت زیادی در توضیح استانداردهای یک فیگور به کار رفته است. با زبان یک معلم اسکلت بدن تشریح شده و در مورد نحوه طراحی فیگور آموزش داده می‌شود. تناسبات بدن با اندازه‌های استاندارد مطرح شده و هنرجو مرحله به مرحله هدایت می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه شناخت انواع پارچه بخش دیگری از کتاب است افزود: نحوه ترسیم جنس‌های مختلف پارچه و فرم انواع مدل‌ها در کتاب آمده و در بخشی دیگر تاثیری که مدل آستین، یقه و... می‌تواند روی اندام فرد داشته باشد مطرح شده تا طراح بتواند با توجه به موقعیت هر شخص برای او لباس طراحی کند.

او با اشاره به وجود بخش تخصصی رنگ‌شناسی افزود: یکی از امتیازات کتاب این است که توضیحات کاملی دارد که با عکس و تصویرهایی با کیفیت بالا همراه شده‌اند. به نظر من یک بخش مهم در کتاب‌های طراحی لباس استناد به تصویر است و به همین دلیل از کاغذ و چاپ خوبی در این کار استفاده شده است.

اسکندری ادامه داد: می‌خواستم کسی که کتاب را می‌خواند بتواند به خوبی از آن استفاده کند، به همین دلیل در بخش پایانی کتاب مطالبی مانند نحوه لک‌زدایی از لباس آمده است تا در نهایت هنرجو بتواند با این آموزش‌ها برای دریافت مدرک بین‌المللی طراحی لباس اقدام کند.

او که سابقه چاپ مقالات متعددی در زمینه مد و لباس در نشریات مختلف را دارد افزود: این کتاب در 150 صفحه و توسط نشر آبان منتشر شده است. انتشارات آبان برای چاپ این کتاب ملاحظات زیادی داشت و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد پی‌گیر آن بود که کتاب با کیفیت مناسبی منتشر شود.

انتهای پیام/