به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، وارد که می‌شوید، دهان‌تان باز می‌ماند از ابهت، زیبایی، اصالت، هنر غنی و ارزشمندی که پیش چشمان‌تان قرار گرفته. گویی خلاصه‌ای از تاریخ در چند لحظه از ذهن‌تان می‌گذرد. اینجا هنر مردان بزرگ در جریان است...

نخستین موزه‌ با مجموعه‌های خصوصی افراد توانمند، خانواده‌ها و موسسات هنری آغاز شد که شامل اشیا طبیعی و نایاب می‌شد. در ایران ساخت اولین موزه به ناصرالدین شاه قاجار و پس از بازگشت وی از سفر اروپا نسبت داده می‌شود.

موزه "لوور" پربازدیدکننده‌ترین موزه جهان

موزه لوور که در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده‌، پذیرای بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف است و با جذب بیش از 9.26 میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان محسوب می‌شود.

تمرکز این موزه معروف بر روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

نقش برجسته‌های آشوری، ظروف گلی آشوری، بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید و بُز بالدار طلایی هخامنشی از دیگر گنجینه‌های بسیار ارزشمند این موزه به شمار می‌روند. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد. پس از انقلاب کبیر، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

هزینه بازدید از موزه لوور 15 دلار است.

موزه ملی چین - بازدید رایگان

موزه ملی چین در ضلع شرقی میدان "تیان‌آنمن" پکن، بزرگترین میدان جهان واقع شده است که با جذب 7.5 میلیون نفر گردشگر در سال، دومین موزه پربازدید جهان است. این موزه با 65 هزار متر مربع مساحت، دارای دو بخش متفاوت است؛ موزه انقلاب مردم چین در بخش شمالی و موزه تاریخ چین در قسمت جنوبی. این موزه پس از بازسازی و تعمیرات در سال 2003 به 191 هزار متر مربع افزایش مساحت داد. موزه ملی چین شامل آثار تاریخی چین از دوره یک و نیم میلیون سال قبل تا آخرین امپراطوری می‌شود.

موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن - بازدید رایگان

این موزه که متعلق به موسسه "اسمیتسونین" و در شهر واشنگتن قرار دارد، بصورت رایگان در 365 روز سال و بدون تعطیلی در دسترس علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است. این موزه با سالانه حدود 7.3 میلیون نفر گردشگر پربازدیدترین موزه تاریخ طبیعی در جهان و پربازدیدکننده‌ترین موزه کل کشور آمریکاست.

این موزه در سال 1910 به صورت اختصاصی توسط موسسه اسمیتسونین و برای نگهداری از مجموعه‌های ملی و امکانات تحقیقاتی در محیطی به مساحت 123 هزار متر مربع بنا شد و هم‌اکنون 185 دانشمند حرفه‌ای تاریخ طبیعی جهان در آنجا به فعالیت مشغول هستند.

موزه بریتانیا- بازدید رایگان

موزه بریتانیا یکی از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان است که بیش از 6.7 میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ‌ها، قوم‌ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال در خود جای داده است.

موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ و با مجموعه اهدایی از "هانس سلون"، طبیعی‌دان انگلیسی، شامل دست‌نوشته‌ها، کتاب‌های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسماً تاسیس شد.

بازدید از موزه بریتانیا رایگان است و پولی بابت بلیت و یا ورودیه دریافت نمی‌شود، اما در برخی نمایشگاه‌های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه‌های معتبر جهان به امانت گرفته می‌شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه‌های موقتی که بصورت امانتی گردآوری شده‌اند، دریافت می‌شود.

بیش از 13 هزار شیء باستانی ایران در موزه بریتانیا قرار دارد. از آن جمله می‌توان به منشور حقوق بشر کوروش اشاره کرد که در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا قرار دارد. سالانه نزدیک به هفت میلیون نفر از موزه بریتانیا دیدن می‌کنند.

موزه ملی هوا و فضای آمریکا - بازدید رایگان

موزه ملی هوا و فضای آمریکا در واشنگتن که مانند موزه ملی تاریخ طبیعی واشنگتن متعلق به موسسه اسمیتسونین است، دارای بزرگترین مجموعه هواپیماهای تاریخی در فضایی به مساحت 15 هزار متر مربع است که سالانه پذیرای حدود 6.7 میلیون نفر بازیدکننده است.

شاتل فضایی "انترپرایز"، نمونه اولیه پرنده برادران رایت، هواپیمای رادارگریز اس آر ۷۱، کنکورد، تنها نمونه بازمانده مسافربری یونکرز از پرنده‌های جالب این موزه هستند. سینمای سه‌بعدی این موزه نیز از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود و لذت بازدید از موزه را دو چندان می‌کند. بخش‌های آموزشی، شبیه‌سازهای پرواز و تورهای تفصیلی از دیگر بخش‌های جالب توجه بازدیدکنندگان است.

نگارخانه ملی لندن - بازدید رایگان

این موزه در شهر وست‌مینستر لندن در سال 1824 ساخته شد و هم‌اکنون دارای گنجینه‌ای با بیش از 2300 تابلوی نقاشی کم‌نظیر از سده سیزدهم تا سده نوزدهم میلادی است. از جمله آثاری که می‌توان در گالری ملی لندن به آن اشاره کرد که به صورت دائمی در این نمایشگاه هستند "بانوی صخره‌ها" اثر لئوناردو داوینچی است.

همچنین نقاشی برکه نیلوفرهای آبی اثر "مونه" از دیگر آثاری است که علاقه‌مندان به نقاشی و آثار هنری را از همه جای دنیا به گالری ملی لندن می‌کشاند. اثر دیگر تابلوی معروف "آفتابگردان" اثر "ونسان ونگوگ" است که در این گالری جایگاه خاصی دارد.

سالانه بیش از 6.4 میلیون نفر از این موزه دیدن می‌کنند که می‌توانند بصورت رایگان به تالار اصلی آن دسترسی داشته باشند.

موزه هنر متروپلیتن نیویورک- هزینه بازدید دلخواه

این موزه بزرگترین موزه هنری در سراسر ایالات متحده و یکی از 10 موزه بزرگ جهان است که سالانه بیش از 6.1 میلیون نفر از مجموعه‌های ارزشمند آن دیدن می‌کنند. مجموعه‌های دائمی آن شامل دو میلیون اثر است که در 17 بخش مجزا به نمایش گذاشته می‌شوند.

این موزه که در سال ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد، شامل مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است. این موزه برای بازدیدکنندگان مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه تعیین نکرده و هرکس به دلخواه خود هزینه‌ای را برای ورود اختصاص می‌دهد که البته پیشنهاد موزه قیمت 25 دلار است.

این موزه نیز یه عنوان یکی از موز‌ه‌های شاهکار دنیا، از دیدنی‌های اصلی شهر واتیکان است که آثار هنری تاریخی بی‌نظیری را که مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک است در خود جای داده و سالیانه پذیرای نزدیک به 5.8 نفر بازدیدکننده است.

موزه واتیکان در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط "پاپ ژولیوس دوم" بنیان نهاده شد و از بزرگترین و کامل‌ترین مجموعه آثار هنری دنیا به شمار می‌رود که در طول قرون متوالی توسط پاپ‌ها جمع‌آوری شده است.

آثار این موزه از مومیایی‌های دوران مصر تا نقاشی‌های مدرن تشکیل شده، اما اکثر آثار برجسته آن مربوط به مجسمه سازی‌های دیدنی کلاسیک و نقاشی‌های دیواری "میکل‌آنژ" در کلیسای سیستین است.

هرینه بازدید از این موزه 21 دلار است.

"تیت مادرن" - بازدید رایگان

"تیت مادرن" یا موزه هنرهای مدرن در لندن که به عنوان بخشی از گروه موزه‌های بریتانیا شامل موزه تیت بریتانیا، موزه مدرن تیت، موزه سنت ایوز و تیت لیورپول است. این مجموعه پربازدیدترین موزه هنرهای مدرن در جهان با بیش از 5.7 میلیون بازدیدکننده در سال است. "تیت مادرن" محل نگهداری و نمایش مجموعه ملی هنر بریانیا از سال 1900 تا به امروز و همچنین آثار معاصر بین‌المللی است.

این موزه از زمان "تئودور مونارچز" از قرن 16 تاکنون بهترین مجموعه‌های برگزیده و آثار هنری انگلیس در جهان را در معرض دید عموم گذاشته تا پیشرفت آثار هنری انگلیس در سراسر دنیا نمایان شود. در موزه تیت مدرن، گالری‌ها و نمایشگاه‌های متنوعی به همراه سایر خدمات رفاهی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به رستوران و فروشگاه بزرگ کتب هنری اشاره کرد.

از دیگر موزه‌های مهم در سراسر جهان می‌توان به موزه کاخ ملی تایوان، موزه تاریخ طبیعی لندن، موزه علوم وف ناوری شانگهای چین، موزه ملی تاریخ آمریکا و موزه ملی کره اشاره کرد.