سرویس تجسمی هنرآنلاین : سیدجعفر بنی‌هاشمی مدیر اجرایی برنامه بزرگداشت اکبر صابونچی‌راد، هنرمند خوشنویسی که دی‌ماه سال قبل درگذشت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین اظهار کرد: پیش از این نمایشگاه‌هایی از آثار اکبر صابونچی را برگزار کرده بودیم و این بار تصمیم گرفتیم برنامه بزرگداشتی برای او ترتیب دهیم. در این نمایشگاه ۲۱ اثر خوشنویسی از هنرمندان پیشکسوتی مانند غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی و... در کنار ۱۹ اثر خوشنویسی و یک نقاشی از زنده‌یاد استاد صابونچی به نمایش درآمده است.

بنی‌هاشمی افزود: با توجه به اینکه رویکرد این برنامه خوشنویسی بود، سایر آثار هنری استاد صابونچی نمایش داده نشد و فقط به وجه خوشنویس ایشان پرداخته شد. در راستای این نمایشگاه مجموعه آثار نمایش داده شده نیز در قالب یک کتاب منتشر شد.

او با اشاره به امکانات موجود در مجتمع فرهنگی امام رضا برای انجام فعالیت‌های هنری افزود: این مجتمع فرهنگی در خیابان انقلاب واقع شده و در آن فضاهایی مانند مسجد، آمفی تئا‌تر، کتابخانه، مرکز فناوری اطلاعات و یک رستوران ایجاد شده و در طراحی آن از الگوهای معماری ایرانی و اسلامی بهره گرفته شده است. این مجموعه در مساحتی حدود ۱۷۸۰ مترمربع راه اندازی شده و شامل مسجد و فضاهای مناسب کاربری فرهنگی و آموزشی است.

مدیر سابق موزه هنرهای دینی امام علی (ع) افزود: گالری این مجموعه فضای بزرگی بالغ بر ۴۰۰ متر دارد و فضایی زیبا بدون حتی یک ستون ساخته شده که برای نمایش کارهای حجمی بسیار مناسب است. در کنار این گالری یک سالن آمفی تئا‌تر وجود دارد که می‌توان در کنار افتتاحیه هر نمایشگاه یک نشست تخصصی برای نقد و بررسی آثار در آن تدارک دید، اما چنین امکان مناسبی در بیشتر گالری‌ها وجود ندارد.

بنی‌هاشمی ادامه داد: پیشنهادات مختلفی برای برگزاری چند نمایشگاه در این مجموعه دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی هستند. با توجه به اینکه نمایشگاه اول ما با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد، کارگروهی تشکیل داده‌ایم تا برای برگزاری نمایشگاههای بعدی تصمیم گیری کرده و آن‌ها را هم وزن نمایشگاه اول برگزار کنیم.

او در مورد راه‌اندازی مرکز خوشنویسی گفت: با توجه به اینکه خوشنویسی نستعلیق یکی از هنرهای قدیمی ایرانی است و هنرمندان این رشته از افتخارات ایران هستند، به این هنر آنقدر که لازم است بها داده نشده است. بنابراین پیشنهادی ارائه کردم تا با توجه به امکانات موجود، برای خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی مراکزی در نظر گرفته شود تا به شکل بهتری ارائه شوند.

انتهای پیام/