سرویس تئاتر هنرآنلاین : سالن اصلی تماشاخانه محراب چند روزی است به واسطه آغاز اجرای نمایش "رومئو و ژولیت" به نویسندگی پریسا عزیزی و کارگردانی آرش عزیزی (بر اساس نمایشنامه ویلیام شکسپیر) روزهای شلوغی را می‌گذراند.

آرش عزیزی کارگردان این نمایش درباره روند شکل‌گیری و همچنین علت انتخاب این اثر مشهور و شناخته‌شده ادبیات نمایشی برای اجرا، به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: راستش نمایشنامه "رومئو و ژولیت" در ابتدا برای من یک اثر عاشقانه است که هیچ وقت نمی‌توانم منکر علاقه‌ام به این بُعد از این اثر بشوم. ضمن اینکه متن، اثر نویسنده‌ای است که ما در تئاتر به شدت مدیون او و نمایشنامه‌هایش هستیم و خیلی‌ها منجمله خودم نیز علاقه شدیدی به آثار این نویسنده بزرگ دارم، در واقع مجموع این عوامل باعث شد که این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کنم.

عزیزی ادامه داد: زمانی‌که قرار شد امسال این متن را کار کنم با توجه به شرایط حال و اوضاع امروز جامعه و همچنین مخاطبینی که ممکن است کار من را ببینند، تصمیم گرفتم که این کار را با توجه به حوصله امروز تماشاگران تئاتر ببندم. و همانطور که می‌دانید چون اجرای این متن به شکل کلاسیک آن چیزی حدود سه ساعت‌ونیم تا چهار ساعت زمان می‌برد از خانم پریسا عزیزی خواهش کردم که به عنوان نویسنده این متن را به صورت اجرایی و انطور که مد نظر من بود دراماتورژی کرده و تغییراتی در متن بدهند.

این کارگردان تئاتر افزود: نکته دیگری که باید اضافه کنم اینست که در زمانی‌که ما روی متن کار می‌کردیم و تمرکزمان هم کار روی افسانه‌های عاشقانه دیگر بود به افسانه عاشقانه‌ای هندی "رام لیلا" رسیدیم که پایان‌بندی آن را من خیلی دوست داشتم و به همین خاطر در بخش‌هایی از این کار از آن افسانه نیز الهام گرفتیم.

او با بیان اینکه نمایش "رومئو و ژولیت" روایت ساده‌ای است از عشق و دل‌داده‌گی رومئو و ژولیت و دشمنی خانواده‌های آنها که با تلفیقی از نور، رنگ و موسیقی به تصویر کشیده می‌شود، درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: کاری که هم اکنون آماده اجرا شده چیزی حدود 50 تا 55 دقیقه است که به شدت مبتنی بر تصویر، موسیقی، رنگ و نور است و در واقع ما صحنه‌هایی را داریم که دیالوگ از آنها گرفته شده و تصویر مفهوم را برای مخاطب پیش می‌برد. به این معنی که ما در این نمایش 30 تابلو داریم که در بعضی از تابلوها تصاویر مفهوم را برای مخاطب پیش می‌برند و در بعضی تابلوها دیالوگ‌ها هستند که این وظیفه را بردوش دارند.

عزیزی با تایید این نکته که این نمایش به نوعی تلفیقی از نمایشنامه "رومئو و ژولیت" با افسانه "رام لیلا" است، درباره علت نام‌گذاری این نمایش و اینکه چرا نام سومی برای آن انتخاب نکرده‌، توضیح داد: راستش علت اینکه ما برای عنوان نمایش‌مان "رومئو و ژولیت" را انتخاب کردیم این بود که همانطور که در فرهنگ ما "لیلی و مجنون" یک نماد برای داستان‌های عاشقانه هستند در دنیای تئاتر و اجرا نیز این "رومئو و ژولیت" است که از نظر اجرایی نمادی برای نمایش‌های عاشقانه محسوب می‌شود. و از طرفی دیگر هم به خاطر اینکه بار عاشقانه این اثر برای من مهم‌ترین عامل بود و مخاطب نیز پیش‌زمینه ذهنی از نمایشنامه "رومئو و ژولیت" به عنوان یک اثر عاشقانه داشت، برای همین نام کار را در نهایت "رومئو و ژولیت" برگزیدیم.

کارگردان نمایش "رومئو و ژولیت" در پایان با بیان اینکه در این اجرا نسبت به متن اصلی نمایشنامه ویلیام شکسپیر کاملا وفادارانه حرکت کردند، اضافه کرد: هدف اصلی این اجرا همانند همان حرف و هدفی است که شکسپیر مدنظرش بوده و آن چیزی نیست جز مذمت دشمنی و اینکه عشق می‌تواند بر هر دشمنی در هر جامعه‌ای غلبه کند.

گفتنی است، نمایش "رومئو و ژولیت" به نویسندگی پریسا عزیزی و کارگردانی آرش عزیزی، هر روز به جز روزهای شنبه، ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می‌رود.

بهروز پناهنده، الهه افشاری، کهبد تاراج، مهدی بزرگ‌زاده، امیر ستوده، بهنوش ناصرپور، روزبه معتمدی، علیرضا ساوه درودی، شایلین اسدالهی، هیراد محمدی، دل‌آرام هاشمی، حجت کریمی، داریوش حق‌دوست، امیرحسین صمدی، وحید کلیایی، هانیه جهانشیر، مرتضی افتخاری و الناز علیزاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/