سرویس تجسمی هنرآنلاین: نیما علیزاده هنرمند عکاس و فرزند حسین علیزاده موسیقی‌دان مطرح که نمایشگاهی از پرتره‎های او با عنوان "دونادون" از جمعه ۲۵ اردیبهشت‎ماه در گالری آران آغاز شده است. او درباره این نمایشگاه به نمایش تصاویری از زنان کهنسال فرقه یارسان اختصاص دارد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۱۶ عکس به نمایش گذاشته شده که هریک ۵ ادیشن دارد و ابعاد آن‌ها ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمر است. همان‎طور که در مقدمه نمایشگاه نیز آمده است این عکس‎‌ها متعلق به روستایی در کرمانشاه است و من ۱۰ سال پیش از آنکه عکاسی را آغاز کنم به این روستا رفت و آمد داشتم تا اینکه مدتی قبل برای برگزاری یک جشن محلی متعلق به یارسان یا اهل حق به این منطقه سفری داشتم و این عکس‏‌ها را در این سفر گرفتم.

وی همچنین توضیح داد: این مجموعه محدود به زنان نبود و عکس‏هایی از مردان نیز در آن وجود دارد اما من زنان سالخورده را انتخاب کردم زیرا این زنان نسل آخری هستند که به این شکل لباس می‌پوشند و خود را می‌‏آرایند؛ در دواقع نسل بعدی زنان این منطقه ظاهری کاملا شهری دارند و برای آنچه من در ذهن داشتم مناسب نبودند. به علاوه این نسل از مردم یارسان به سرعت در حال از بین رفتن هستند و همین حالا که این نمایشگاه در حال برگزاری است نیمی از آنان مرده‎اند.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه این عکس‎‌ها بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر است اظهار کرد: در واقع در این مجموعه عکس‏هایی از مردان یارسان نیز وجود دارد که در کنار فیلم و صدا می‌‎تواند نمونه‌ای کامل‎‌تر از ویژگی‎های مردم این منطقه را نشان دهد. از این مجموعه بزرگ تنها عکس‌هایی که شاهد آن هستید به علاوه بخشی از صدای این زنان درحال هوره خوانی در این نمایشگاه وجود دارد.

علیزاده با بیان اینکه مستند بودن عکس‎‌ها برایش بی‌اهمیت نبوده است افزود: این چهره‌ها دارای عمق خاصی هستند، در این مجموعه می‌‎خواستم جغرافیا و شرایط زندگی این آدم‎‌ها در چهره‎‌هایشان دیده شود به همین دلیل فکر کردم که هرچه جزییات تصویر کمتر باشد و حواشی مثل پس زمینه‎های شلوغ حذف شود تا به این چهره‎‌ها تاکید بیشتری داشته و تمرکز به چشم‎‌ها و پوست این زنان معطوف شود.

علیزاده در یادداشتی بر نمایشگاه خود نوشته است: "دونادون و یا جامه به جامه،‌‌ همان چرخش روح از کالبدی به کالبد، اعم از انسانی، جانوری و یا نباتی است. گذر ایام در این چرخش‌ها نقشی از خود بر سیمای آدمی می‌زند که گوئی قرن‌هاست بر روی زمین زیسته. این مجموعه ثبت چهره‌هائی است از پیروان دین یاری ساکن خطه کردستان ایران که یارسان نامیده می‌شوند. طی سفری که به این سرزمین داشتم آن‌ها را در جشنی دیرین موسوم به خاونکار همراهی کردم. روز خاونکار اهالی روستا‌ها و شهرهای اطراف، برای دیدار با پیرشان، در ده توت‌شامی گرد هم آمدند. نزدیک ظهر همه مدعوین تنبورزنان در صحن اصلی حاضر شده و به خواندن دعاهای دسته جمعی پرداختند. در میان بیش از پانصد نفری که حضور داشتند، تعدادی از چهره‌ها مرا فرا می‌خواند. همان‌ها را در گوشه‌ای که از قبل با پارچه‌ای مشکی برای خود جدا کرده بودم، دعوت به عکاسی کردم. لحظاتی چند مقابل نگاهم آرام گرفتند و به عدسی چشم دوختند. این عکس‌ها برشی از یک دون است، با نگاه‌هائی به قدمت بشریت."

همچنین رضا دقتی عکاس ایرانی ساکن فرانسه که این نمایشگاه به او تقدیم شده است نیز درباره این عکس‎‌ها نوشته است: "عکس‎های نیما، عکس‏هایی بسیار ساده‏ اما گویا؛ نگاه مستقیم آن‌ها گویا که در برابرت ایستاده‎اند و نفس‎‌هایشان را حس می‌‎کنی و هزار ناگفتنی را در لحظه‎ای برایت بازگو می‌‏کنند."

نیما علیزاده متولد ۱۳۶۲ و‌دان آموخته رشته عکاسی از دانشگاه آزاد (هنر و معماری) است. او از سال ۱۳۸۲ فعالیت‌های جدی هنری خود در زمینه عکاسی را آغاز کرد و از دوسالانه عکس تهران لوح تقدیرگرفت. در همین سال با برادرش صبا نمایشگاه عکس "آیه‌های زمین" را در گالری خارک برگزار کرد. شرکت در نمایشگاهی گروهی در سال ۱۳۸۳ در گالری و همینطور نمایش آثار در نمایشگاه گروهی "پلی هاوس کلکتیو" سانفرانسیسکو و نمایشگاه "یک روز" در لانگ بیج و همچنین حضور در نمایشگاه گروهی در گالری دارلفنون کویت از جمله فعالیت‎های هنری این هنرمند است.

نمایشگاه "دونادون" تا ۶ خردادماه در گالری آران به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی پلا ۱۲ ادامه دارد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/