به گزارش هنرآنلاین ؛پاوله گورانویچ؛ وزیر فرهنگ کشور مونته نگرو در این دیدار گفت: کشور مونته نگرو آماده میزبانی از هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است و برای این منظور افزون بر پایتخت (پودگوریتسا)، شهرهای دیگر خصوصا ستینییه که به عنوان منطقه‌ای فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود و حتی به همین دلیل وزارت فرهنگ این کشور هم در همین محل واقع است می‌تواند پذیرای برنامه‌های متنوع و متعدد فرهنگی و هنری باشد.

وزیر فرهنگ مونته نگرو همچنین با اشاره به جایگاه بی‌بدیل زبان و ادبیات غنی فارسی اظهار داشت: از آنجایی که زبان فارسی از اهمیت به سزایی برخوردار است و لطایف و ظرایف پر ارزش آن علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند لذا، ایشان هم با جدیت برای تشکیل کلاس‌های آموزش زبان فارسی اهتمام خواهد کرد و در این زمینه توجه مسوولان مربوطه را به این امر مهم جلب می‌کند.

وزیر فرهنگ مونته نگرو در این دیدار ضمن تحسین صنعت سینمایی ایران و نقش برجسته آن در هنر هفتم جهان، خواستار برگزاری هفته فیلم کشورمان طی آینده نزدیک در شهرهای مختلف مونته نگرو شد. پاوله گورانویچ همچنین همکاری‌های مشترک در اجرای برنامه‌های موسیقی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: ارکس‌تر ملی مونته نگرو آماده است تا در این باره همکاری فعالی را ایفا کند و در همین راستا هم به زودی فرصت‌های مناسب را ایجاد خواهد کرد.

وزیر فرهنگ مونته نگرو در این نشست با اشاره به تجربه طولانی پژوهشگران ایرانی در زمینه علوم باستان‌شناسی، بر موضوع انتقال تجربه و آموزش کادر تخصصی نیز تأکید کرد و اعزام دانشجویان مونته نگرویی به دانشکده‌های کشورمان را خواستار شد. در این نشست محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان هم ضمن تشریح ویژگی‌های فرهنگی و توانمندی‌های هنری در جمهوری اسلامی ایران گفت: امکان همکاری‌های صمیمانه و فعالانه در اغلب زمینه‌های فرهنگی و هنری وجود دارد و برای برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور می‌توان از هم اکنون تمهیدات لازم را فراهم کرد.

شالویی هفته سینمایی ایران را آغاز همکاری‌های مشترک دانست و اضافه کرد: نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی مخاطبان بسیاری را به سینما خواهد کشاند و راه را برای تعاملات بیشتر هموار می‌کند.

وی همچینن همکاری در عرصه موسیقی و همراهی با ارکسترملی را امکان پذیر دانست و گفت: برخی از رهبران ارکس‌تر در ایران به خوبی قادرند که در مدتی کوتاه، تجارب خود را به نحو مطلوبی منتقل می‌کنند و گروه‌های مشترک دو کشور را برای اجرا ساماندهی کنند.

شالویی همچنین برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی و صنایع دستی را در مرکز و شهرهای مهم مونته نگرو همزمان با نمایش فیلم‌های سینمایی برای یک رخداد فراگیر، مناسب قلمداد کرد و گفت که می‌توان برای این منظور از هم اکنون اقدامات لازم را به عمل آورد.

شالویی حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب پودگوریتسا را هم بسیار با اهمیت خواند و گفت: تعامل ما با یکدیگر ریشه دار است و مهم‌ترین مشارکت فرهنگی یعنی نمایشگاه کتاب را دربر می‌گیرد.

انتهای پیام/