به گزارش هنرآنلاین ؛ مدتی است که از گوشه و کنار درباره معضلات فیلمنامه در سینمای ایران می‌شنویم، مشکلی که نه تنها طی سال‌های متمادی در سینمای ایران حل نشده است، بلکه گاهی هم منجر به ساخت فیلم‌هایی بوده که به بدنه سینما آسیب رسانده است.

از آنجایی که میزگردهای مختلف و نشست‌های گوناگونی برای علل بررسی ضعف فیلمنامه در سینما با حضور کارگردان‌ها برگزار شده اما هنوز هم فیلمنامه‌نویسان انگشت‌شماری داریم که تعداد آن‌ها زیاد هم نیست. به همین دلیل شب فیلمنامه‌نویسان با حضور رئیس سازمان سینمایی حجت‌الله ایوبی و جمعی از اهالی سینما که دستی در نوشتن فیلمنامه هم دارند، برگزار شد. اما صحبت‌های ایوبی در این مراسم که به نام شب فیلمنامه‌نویسان بود، خالی از واکنش این رئیس نسبت به انتقاد‌ها در عرصه سینما نیست.

ایوبی درباره وضعیت نقد و انتقاد از سینما در این مراسم بیان کرد: گاهی نقد‌ها باعث می‌شود که از روزمرگی بیرون بیاییم. من معتقدم که هنوز راه مناسبی برای عرصه فیلمنامه نویسی در سینما ایجاد نکرده‌ایم. شاید حالا وقت آن است که به وضعیت فیلمنامه در سینما سر و سامانی بدهیم.

در این مراسم رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان از پایگاه اینترنتی در زمینهٔ فعالیت‌های کانون فیلمنامه‌نویسان و باشگاه فیلمنامه‌نویسان خبر داد. این فیلمنامه نویس درباره عقد قرارداد تدوین کتابی برای "آسیب‌شناسی فیلمنامه نویسی سینمای ایران" صحبت کرد.

در ادامه این مراسم از چند چهره فیلمنامه نویس سینمای ایران تقدیر به عمل آمد. از جمله پرویز دوایی، سیروس الوند و سید رضا میرکریمی با اهداء لوح یادبود قدردانی شد.

رضا کیانیان به نمایندگی از پرویز دوایی فیلمنامه نویس و منتقد سینما که مدتی است در خارج از ایران زندگی می‌کند، متنی را خواند.

دوایی در پیامی که توسط کیانیان خوانده شد نوشته بود: "در بهار، در روز فردوسی، در روز فیلمنامه قرار است از من نامی برده شود؛ به یاد فیلمنامه‌هایی که در بهار عمرم نوشتم. به من گفته‌اند نوشته‌هایت و نگاهت برای نسل جوان و فیلمنامه‌نویس‌ها تأثیرگذار بوده است. امیدوارم چنین باشد. به هر حال باعث خوشحالی من است که دوستان فیلمنامه‌نویسم این افتخار را به من داده‌اند. به یاد همهٔ شما هستم. پرویز، پراگ، اردی‌بهشت ۹۴".

همچنین در این مراسم رضا میرکریمی، سیروس الوند، حمید دهقانپور، جابر قاسمعلی و محمد شهبا هم جوایزی دریافت کردند. محمد متوسلانی، فرهاد توحیدی، عنایت بخشی، اکرم محمدی، سروش صحت، شادمهر راستین، شاپور عظیمی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام/