سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: نمایش "خرمهره" نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی محسن قصابیان از ۲۷ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه رفت. محسن قصابیان کارگردان نمایش "خرمهره" در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: پیشینه این نمایش به حدود ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که فرهاد نقدعلی طرحی را برای فیلمنامه آماده کرده بود و قرار بود فیلم آن ساخته شود که متاسفانه ساخته نشد. سال ۸۳ نمایشنامه آن را نوشت که آن را برای جشنواره فجر فرستادیم و در آن زمان در جشنواره هم پذیرفته شد اما من آن نمایش را بنا به دلایلی کار نکردم و بعدا فرهاد نقدعلی این متن را به نام "فسیل" تغییر نام داد و فکر می‌کنم یک بار هم در خانه تئاتر نمایشنامه‌خوانی شد و اگر اشتباه نکنم جایزه هم دریافت کرد اما کاری را که قرار بود در آن زمان انجام دهیم الآن شروع کردیم.

قصابیان با این توضیح که متن در حقیقت به نوعی به دلیل آن شیوه نگارش و کتابت دوره رضاخان که از دوره قاجار آمده است مقداری سقیل است، در خصوص مضمون نمایش خاطر نشان کرد: داستان سه مرد است که روایت احداث خطوط اتصال راه آهن را با رنج‌ها و شادی‌هایش، تومان‌هایی که حراج می‌شوند و مهره‌هایی که نیست می‌شوند را بازگو می‌کنند.

او در باره فرم و شیوه اجرای نمایش نیز توضیح داد: در کارهای من معمولا کارگردانی و طراحی با هم است و دلیل آن هم این است که آنچه در صحنه باید قرار بگیرد در طول تمرینات و بر اساس بداهه به دست می‌آید و ابزاری که بازیگر نیاز دارد از آن‌ها استفاده کند با طراحی کارگردان و طراح، تبدیل به چیدمان صحنه می‌شوند و به همین دلیل این هر دو در کنار هم قرار می‌گیرند و با هم پیش می‌روند. معمولا خیلی علاقه‌ای ندارم از چیزهایی مانند دیوار در صحنه استفاده کنم بلکه بیشتر ابزار است که در صحنه استفاده می‌شود و چیدمان کلی کار را می‌سازد البته متن هم راهگشا است برای این نمایش. طبیعتا وقتی متن‌هایی که ساختار دراماتیک دارند را برای اجرا انتخاب می‌کنیم شاید طراحی‌های دیگری را بطلبند اما کارهایی از جنس متن "خرمهره" آزادی بیشتری را می‌دهند برای اینکه ما فضا را به سمت ایجاز و اختصار ببریم و از کمترین آکسسوار استفاده کنیم اما حتی الامکان بهترین چیزهایی که با بستر مفهومی کار به نوعی عجین باشد را بکار می‌گیریم.

نمایش "خرمهره" نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی محسن قصابیان از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ خردادماه هر روز به جز شنبه‌ها در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاترمان) به مدت ۵۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. محسن قصابیان، پژمان عبدی و پویا نوروزی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/