سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران هم تمام شد. در این بازه 10 روزه خیلی از اتفاقات درست عین سنوات گذشته بود، از استقبال پر شور مخاطب گرفته، تا فروش بالای کتاب... نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاهی است صرفا برای فروش کتاب و بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران باز هم ثابت کرد که مردم شدیدا به خرید کتاب نیاز دارند... درست همان قدر که به هوا برای نفس کشیدن نیاز دارند... این را ما نمی‌گوییم البته... آمار می‌گوید...

بیشتر از 60 میلیارد فروش

میزان فروش کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب بیش از 60 میلیارد بوده؛ این را قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید. امیرمسعود شهرام‌نیا گفت: میزان فروش کتاب در این دوره بیش از ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

او با اشاره به جزییات بیشتر گفته است: "فروش کتاب در شش روز نخست نمایشگاه از 48 میلیارد تومان آمار کلی فروش کتاب در نمایشگاه گذشته، عبور کرده است و تا صبح روز جمعه 25 اردیبهشت این آمار 60 میلیارد تومان است، اما این آمار تنها عددهایی است که سیستم‌های بانک صادرات ثبت کرده است؛ از این رو باید دو آمار دیگر را نیز به آن اضافه کرد؛ یکی مربوط به گردش مالی خارج از کارتخوان‌های مربوط به بانک صادرات است؛ چرا که برخی از آنها به صورت وایرلس فعالیت می‌کنند و آمار دیگر نیز مربوط به خریدهای نقدی است که بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد."

او پیش بینی کرده که قریب به 80 درصد میزان فروش کتاب امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته.

در میان این 10 روز بیشترین فروش هم برای روز پنجشنبه‌ای که گذشت بوده: 12 میلیارد تومان.

آی از این کتب دانشگاهی/ناشران کودک و نوجوان در تهِ جدول

شهرام‌نیا با اشاره به دلایل پرفروش شدن بخش ناشران دانشگاهی می‌گوید که با توجه به اینکه تعداد ناشران در هر بخش متفاوت است و بیشترین تعداد ناشران در بخش عمومی است، به نظر می‌رسد باید این بخش پرفروش می‌شد، اما با توجه به متوسط قیمت کتاب‌ها، این آمار به بخش ناشران دانشگاهی اختصاص یافته است و ناشران کودک و نوجوان در آخرین رتبه هستند.

این آمار بدجوری دارد داد می‌زند که دانشجویان و مخاطبان کتب دانشگاهی و آکادمیک همچنان در صدر هستند و البته پدران و مادران "کودک و نوجوانِ" این روز و روزگار حسابی مصرند که بچه‌هاشان کتاب بخوانند.

عرضه بیش از 450 هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی

حالا که بحث آمار و ارقام شد، این‌ها را هم داشته باشید: در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران بیش از 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 165 هزار کتاب خارجی جلوی چشم مخاطبان قرار گرفت. از طرفی دو هزار و 450 ناشر داخلی در دو هزار و 160 غرفه کتاب‌های خود را در نمایشگاه امسال در معرض فروش قرار دادند.

باز هم مبحث شیرین مکان نمایشگاه کتاب

امسال خیال مخاطبان نمایشگاه کتاب راحت شد. یعنی آب پاکی را ریختند و گفتند: آقا خبری از مکان جدید برای نمایشگاه کتاب نیست که البته انصافا خوب کاری هم کردند همه شک و ابهام‌ها برداشته شد.

آقای شهرام‌نیا در این زمینه گفت: تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است، اما تا زمانی که مکانی برای برگزاری نمایشگاه نداشته باشیم، سال آینده نیز در مصلی برگزار خواهد شد.

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نمایشگاه کتاب با اشاره به حرف‌های محمد باقر قالیباف شهردار تهران مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب در مکان جدید، گفت: صحبت‌های شهردار تهران را جدی می‌گیرم و این موضوع را در مطالبات خود از شهرداری قرار می‌دهم و امیدوارم که نمایشگاه بیست و نهم در باغ کتاب در تپه‌های عباس آباد برگزار شود.

کتاب‌هایی که جمع شد

امسال هم بنا به روال سنوات گذشته و عادات مرسوم یک سری کتاب را جمع کردند که به زعم بعضی از جمله دکتر غلامحسین حداد عادل اتفاق معمولی و طبیعی است. "به احترام سی و پنج سال گریه نکردن" سروده حامد ابراهیم‌پور، دو کتاب "من و سیمین و مصطفی" نوشته شیوا ارسطویی و "ملت‌ها چگونه شکست می‌خورند" با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور و با مقدمه علیرضا بهشتی که هر دو از سوی انتشارات روزنه به چاپ رسیده‌اند، "منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری"، سروده فاطمه اختصاری.

این ناشران متخلف!

پیش از این رئیس نمایشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از سطح نمایشگاه توسط نهادهایی خارج از محدوده وزارت ارشاد و علی‌رغم اطمینان خاطری که صالحی یا رئیس نمایشگاه به ناشران در این خصوص داده بود، گفته بود: "ما با همین نگاه حرکت می‌کنیم که هیچ کس مداخله مستقیمی در امورات وزارت ارشاد نداشته باشد. در خصوص بعضی تحرکات، ما همین امروز یکی دو جلسه و با همین نگاه با برخی از دوستان تشکیل دادیم و به دوستان تاکید کردیم که ممکن است گروه‌هایی خارج از وزارت ارشاد تلاش کنند به این موضوع ورود کنند، اما نباید نگاه حاکم به وزارت ارشاد مخدوش شود و این مسئله باید به خود وزارت ارشاد محول شود."

او در ادامه گفت:"ما تاکید کردیم که هیچ نوع ورودی از سوی هیچ مجموعه‌ای دیگر و خارج از وزارت ارشاد و بدون ارتباط با مسئولان نمایشگاه، اتفاق نیفتد و خوشبختانه صحبت‌های خوبی در این رابطه شد، با همین نگاه که نمایشگاه کتاب تهران صاحب دارد. نتیجه این جمع بندی‌ها به این جا رسید که هیچ نهادی ورود مستقیمی به این حوزه نداشته باشد و همه این مجموعه‌ها این موضوع را پذیرفته‌اند که ورودی به حوزه ناشران نداشته باشند."

شهرام‌نیا هم درباره میزان رعایت ضوابط نشر از سوی ناشران در این دوره می‌گوید: "ما امسال نمایشگاه کم‌تخلف‌تری داشتیم، هر چند ممکن است این احساس وجود داشته باشد که میزان تخلفات در این دوره بیشتر بوده، اما چنین نیست و برگزارکنندگان نمایشگاه برخورد جدی با متخلفان را در دستور کار خود داشتند و رسیدگی به تخلفات ناشران پس از محرز شدن تخلفات انجام شد و به پس از نمایشگاه موکول نشد."

در بابِ یک جور جمع بندی

مکان نمایشگاه کتاب - مصلی- بر عکس شکوه و شکایت‌‍‌های معمول مناسب، جادار و مطمئن بود. امسال از ترافیک خبری نبود و مردم به راحتی رفت و آمد کردند. استقبال آنقدر پرشور بود؛ این را آمار فروش می‌گوید: 60 میلیارد تومان...

مردم الحمدالله کتاب خوان و اهل مطالعه شدند و باز هم آمار می‌گوید که 80 درصد فروش کتاب بالا رفته است.

و دقیقا به دلایلی که در طول این گزارش بنا به آمار و ارقام برای شما برشمردیم، باید این خبر را مخابره کنیم که: نمایشگاه کتاب تمام شد... نقطه سر خط... مردم استقبال کردند... خیلی... نقطه سر خط.

انتهای پیام/