سرویس تئاتر هنرآنلاین : رضا گوران نویسنده و کارگردان شناخته شده عرصه تئاتر در رابطه با برنامه‌های تئاتری خود در سال 94 به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: قرار است در ماه‌های آذر و دی سال جاری نمایشنامه "مده‌آ" اثر اوریپید را که به صورت کامل بازنویسی کرده‌ام در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببریم. علاوه بر این مدت‌ها است به صورت کارگاهی با تعدادی هنرجو که تقریبا بیشتر آنها برای نخستین بار است که بازی روی صحنه را تجربه می‌کنند روی نمایش "سه خواهر" اثر آنتوان چخوف کار می‌کنیم که به شیوه خیلی متفاوتی به اجرا درمی‌آید و در حقیقت در بهمن و اسفند سال جاری به احتمال زیاد در تالار حافظ اجرا خواهد شد.

گوران با تکذیب خبر بازتولید نمایش "مرداب روی بام" که در برخی سایت‌ها و صفحات مجازی منتشر شده است، گفت: من قصد بازتولید هیچ نمایشی را ندارم چون زمان این کار را ندارم و همین دو پروژه تمام وقت و فرصت من را گرفته است.

او در خصوص بازتولید آثار نمایشی، بیان کرد: من در حال حاضر ترجیح می‌دهم در مورد بازتولید آثار اظهارنظری نکنم چون مشکلات تئاتر ما در بازتولید خلاصه نمی‌شود بلکه تئاتر کشور با مشکلات کلان‌تری مواجه است که باید به آنها پرداخت.

گوران در اظهارنظری در رابطه با تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال 94 را سال تئاتر در نظر گرفته گفت: من در یک جلسه جمعی پیشنهادات خود را به آقای مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه کردم. در اوایل سالی هم که در عرصه فرهنگی سال سینما مطرح شد و اهالی سینما در شرف بازگشایی خانه سینما بودند بدون در نظر گرفتن اینکه تئاتر در همه این سالها بسیاری از وظایف فرهنگی را یک تنه به دوش کشیده است اما من پیشنهادات خود را ارائه دادم و اینها پیشنهاداتی است که نمی‌شود آن را در یک بند و پاراگراف مطرح کرد. اما به هرحال امیدوارم که این پیام آقای وزیر شروع خوبی باشد برای اینکه اول به تئاتر به چشم یک حرفه نگاه شود و نه به چشم یک سرگرمی چون حتی در قانون هم به تئاتر در جایگاه یک حرفه نگاه نمی شود. از سوی دیگر امیدوارم بعد از اینکه به شان تئاتر اهمیت داده شد بعد بیاییم بررسی کنیم که چه کمکی می‌توان برای ارتقاء و بهبود وضعیت تئاتر می‌توان انجام داد. آنچه تئاتر کشور ما بیش از هر چیز به آن نیازمند است این است که به شان حقیقی خود آن گونه که از نظر کسانی که آن ر ا تولید می‌کنند شایسته است، دست یابد.

او تاکید کرد: برای تقویت شان و جایگاه تئاتر ما نیازمند فراهم شدن شرایط بسیاری هستیم که بازسازی سخت ابزارهای تئاتر، افزایش اماکن نمایشی و تسهیل کردن شرایط اجرا برای گروه‌های تئاتری از جمله آنها است.

این کارگردان تئاتر در رابطه با سالن‌های خصوصی نیز اظهار کرد: الان سالن‌هایی وجود دارند که به واسطه هنرمندان تئاتر درآمدزایی می‌کنند در صورتی که دولت باید به آن سالن‌های خصوصی که سرمایه خود را در یک کار فرهنگی به جریان انداخته‌اند، کمک کند و برای این سالن‌ها تسهیلاتی را در نظر بگیرد که بتوانند بقا داشته باشند. من فکر می‌کنم دولت اگر عزم خود را جزم کرده است که برای تئاتر کاری انجام دهد باید به قولی از بیرون گود به وسط گود بیاد. گوران ادامه داد: من فکر می‌کنم که تئاتر نه تنها باید دغدغه وزیر ارشاد بلکه باید دغدغه رئیس دولت نیز باشد به این دلیل که تئاتر هنر نابی است و مردم ما این روزها از تئاتر حتی نسبت به سینما استقبال بهتری می‌کنند کما اینکه در سال‌هایی هم که سینما دچار افت شده بود، همچنان از تئاتر استقبال بیشتری می‌کردند و بنابراین به عقیده من وزیر می‌داند تئاتر نقطه قوت فرهنگ این روزهای ما است و باید آن را تقویت کنیم.

انتهای پیام/