سرویس تجسمی هنرآنلاین : آیین رونمایی از کتاب مجموعه عکس نصرالله کسراییان با عنوان "گزارش یک زندگی" عصر چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور نصرالله کسراییان، ابراهیم حقیقی، حمید پازوکی و محمودرضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر، در گالری اُ و در میان علاقه‌مندان پرشمار این پیشکسوت هنر عکاسی برگزار شد.

در این مراسم ابتدا محمود بهمن‎پور، مدیر نشر نظر درباره این کتاب نفیس و همکاری با کسراییان گفت: زمانی که در اسفندماه سال ۹۲ قرار شد انتشار این کتاب را آغاز کنیم بسیاری از دوستان معتقد بودند که امکان ندارد کاری را با نصرالله کسراییان شروع کنی و بتوانی آن را به پایان برسانی و امروز می‌‎بینیم که این همکاری به نتیجه رسیده است. من تا به امروز کسی را به لحاظ جدیت در کار نظیر کسراییان ندیده‎ام هرچند دوست ندارد کسی درباره‎اش صحبت کند و ما بار‌ها در مورد داشتن گفت‎وگو یا نوشتن شناخت‌نامه درباره زندگی او دچار چالش شده‎ایم.

وی ادامه داد: کسراییان از ۵۰ سال قبل تاکنون کار کرده است و از شریف‎‌ترین انسان‎هایی است که من در طول زندگی‌ام دیده‎ام. شرافت او در کتاب‎هایی که در همه این سال‎‌ها از او منتشر شده است پیداست و می‌‎توان گفت او به عنوان یک روشنفکر ایرانی در برج عاج ننشسته و با توده مردم ارتباط برقرار کرده است. در حقیقت او یک وظیفه تاریخی را که از چهل سال قبل بر زمین مانده است برعهده گرفته است و به همین دلیل می‌‏توان تاریخ عکاسی از ایران را به پیش و پس از کسراییان تقسیم کرد. به علاوه او تنها کسی است که آثار خود را با صنعت نشر به اثبات رسانده و به نمایش عمومی گذاشت.

مدیر نشر نظر درباره کتاب‌های کسراییان همچنین اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کارهای کسراییان این است که در کتاب‎‌هایش مقدمه و عکس‎های کتاب هم‌سنگ هستند و نمی‌‎توان این دو را جدا از هم تصور کرد و حتی کتاب‎‌ها بدون این مقدمه‎‌ها ناقص به نظر می‌‎رسد. با کارهای او نقطه آغاز صنعت چاپ کتاب عکاسی در ایران بنا نهاده شد و به علاوه این کتاب‎‌ها اگر در ترازو قرار گیرند آن قدر سنگین هستند که اگر همه تلاش‎های مشابه در این زمینه را در کفه مقابل آن ترازو بگذاریم کفه کسراییان سنگین‌تر است. به همین دلیل همه ما به عنوان ایرانی مدیون او هستیم.

بهمن‎پور با بیان اینکه کسراییان بدون یک ریال کمک دولتی در همه این ‌سال‌ها کتاب‌هایش را منتشر کرده است افزود: هنوز هیچ کتابی نتوانسته جای کتاب‌های او را در ایران بگیرد و این تنها توان فردی یک هنرمند است که موجب شده ما امروز با غول بزرگی در عرصه عکاسی از ایران به نام نصرالله کسراییان مواجه باشیم.

وی با اشاره به اینکه عکاسی کسراییان ما را در برابر مدنیت شکل گرفته یک فرهنگ و هویت قرار داده است ادامه داد: او تصویر انسان ایرانی و همین‎طور زن ایرانی را به شکلی دیگر ترسیم کرد، به زن ایرانی منزلتی واقعی بخشید و گرچه در چهره زنان و مردان و کودکان عکس‎های او رنجی فزاینده را که ویژگی انسان ایرانی است دیده می‌‎شود. اما فقر و بدبختی در این چهره‌ها نمی‌‎بینید مگر آنکه با روستایی در حاشیه یک شهر بزرگ مواجه باشید. این نگاه نیز به دلیل نگاه عدالت‎جویانه‌ای است که کسراییان دارد.

نصرالله کسراییان نیز در سخنانی درباره کارهای خود اظهار کرد: آقای بهمن‎پور کار مرا برای صحبت کردن سخت کردند زیرا من خودم را در حد این هم تعریف نمی‌‎دانم. آنچه من در همه این سال‎‌ها انجام داده‌ام تنها از روی علاقه بوده است اما با اطمینان می‌‎گویم که مسائل مادی نیز نیاز همه آدم‌هاست. آنچه در جریان چاپ این کتاب نیز اتفاق افتاده است بسیار طبیعی بوده است و تنها به دلیل اختلاق سن و سلیقه من آقای بهمن‎پور بوده است و من هیچ خاطره ناخوشایندی از این همکاری ندارم و بسیار خوشحالم که این کتاب به سرانجام رسید و منتشر شد.

این عکاس پیشکسوت درباره این موضوع که بسیاری او را عکاسی توریستی دانسته‌اند گفت: زمانی که قرار بود کتاب "سرزمین ما ایران" را منتشر کنیم حس کردم مردم شاید کمی دچار افسردگی باشد به همین دلیل تصویری مثبت ارائه کردیم. اما به همکارانم گفتم باید کتاب با موضوع سوسیال دموکراسی به موضوع نگاه شود به این معنا که هیچ گروهی نباید حذف شود. ببیند ممکن است بسیاری از مردم باورهایی داشته باشند که با من متفاوت باشد اما من به این باور‌ها احترام می‌‎گذارم و آن را به تصویر می‌‎کشم. من معتقدم که باید با مخاطبانم وارد دیالوگ شوم و حتی اگر در برهه‎ای چهره ایران را مثبت نشان داده‎ام یا جایی که مانند کتاب سیستان از رنج و سختی مردم عکاسی کرده‎ام اشتباه نکرده‎ام و به همین دلیل اگر کسی بگوید من عکاسی توریستی هستم درست گفته است.

وی ادامه داد: کار من عکاسی است گاهی به من می‌‎گویند چرا این قدر بدبختی را نشان می‌دهی جواب من این است که وقتی از روستای پلنگان در کردستان عکس می‌‎گیرم اگر تیر چراغ برق به آنجا رسیده باشد در عکس من هم پیدا می‌‎شود شما اول این‎‌ها را به روستا‌ها ببرید تا در عکس‎های من هم نمود داشته باشد و فکر نکنید که عکس‎های من سیاه نمایی است.

کسراییان ادامه داد: تنها دو چیز را می‌‏توانم بگویم نخست اینکه تردید نداشته باشید هیچ کاری را تا امروز به خاطر پول انجام نداده‎ام. دوم هم اینکه واقعا درباره کارهایی که انجام داده‌ام فکر کرده‎ام. برای من این یک تصمیم سیاسی بوده است که انتخاب کردم تسلیم من حقیر خودم نشوم و به علاوه تا زمانی که زنده هستم آماده یاد گرفتن بمانم.

نصرالله کسراییان سپس به جای صحبت درباره کتاب "گزارش یک زندگی" متنی از قبل نوشته شده را که به شکل بروشور نیز در اختیار حاضران داده شده بود را خواند. در بخشی از این متن آمده است: "در این اوضاع و احوال باز هم کتابی منتشر کرده‎ایم. مسئولیتش به گردن ناشر. خوشبختانه حریف جوان‎‌ها نمی‌‎شود شد. می‌‎گویید نه؟ به خیابان‎‌ها نگاه کنید. فکر می‌کردم آخرین پروژه‎ام "در کوچه‎های جهان" باشد. چند تایی از عکس‎های قابل چاپش را در انتهای کتاب آورده‎ام. امکان چاپش نیست. ر‌هایش کرده‎ام. سانسور قد آدم را کوتاه می‌‏کند، بلند قد نیستم، اما از این کوتاه‌تر هم نمی‌‎‌توانم بشوم. "گزارش یک زندگی" صرفا کلاژی از کتاب‎های قبلی نیست. البته بخشی از عکس‌ها قبلا در کتاب‏‌های مختلف با تیراژهای بسیار متفاوت چاپ شده‌اند، بعضی از این کتاب‎‌ها را دیگر گمان نکنم بتوانم تجدید چاپ کنم. بخشی دیگر عکس‌هایی است که یا تازه پیدایشان کرده‎ام یا این اواخر گرفته‎ام. اما مهم‌تر از همه این‎‌ها هدف از تدوین کتاب نشان دادن کلی از سیر کاری عکاس در زمانی به درازای نزدیک به نیم قرن بوده است، کاری که تک تک کتاب‎‌ها از پس آن بر نمی‌‎آمدند."

در پایان این جلسه کسراییان کتاب خود را برای علاقه‎مندان خاضر در حیاط گالری اُ امضا کرد.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/