سرویس تجسمی هنرآنلاین: مهران علمی‎نیا هنرمند نقاش که آثارش در گالری خاک روی دیوار رفته است درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۷ تابلو در ابعاد بزرگ به نمایش درآمده که بزرگ‎‌ترین آن‌ها یک تابلو چهار لته است که ابعاد هر لت آن ۱۰۰ در ۸۰ سانتی متر است.

او افزود: در واقع منطق هر یک از آثار این مجموعه با دیگری متفاوت است. حتی از نظر زمانی نیز این تابلو‌ها باهم تفاوت دارند به عنوان مثال یکی از آثار سه ماه زمان برده است و برای دیگری ممکن است نیم ساعت زمان صرف کرده باشم.

این هنرمند با بیان اینکه به لحاظ حال و هوا نیز این هفت تابلو با هم متفاوت هستند اظهار کرد: این تابلو‌ها مانند یک آلبوم موسیقی هستند و هریک فضای خاص خود را دارند اما تنها به لحاظ ارائه با هم همزمانی دارند.

علمی‎نیا با اشاره به این نکته که هر حرکت من در مسیر شکل‎گیری تابلو متفاوت می‌‎شود افزود: روند کاری من درحقیقت یک روند تفکری نیست بلکه بیشتر به مشاهده می‌‎ماند. در واقع تفکر در مرحله بعدی کار و برطرف کردن اشکالات احتمالی قطعا وجود خواهد داشت اما ترجیح من آن است که به جای آنکه همچون یک متفکر عمل کرده و آنچه خود می‌‏خواهم را در اثر ایجاد کنم اجازه دهم اثرم به چیزی که خودش می‌‏خواهد تبدیل شود.

وی درباره فضای انتزاعی آثار این مجموعه نیز گفت: به نظرم فضاهای این مجموعه همانقدر که می‌‏توانند انتزاعی باشند می‌‎توانند فیگوراتیو نیز باشند. به نظر من اتفاقی که در لحظه اول و نخستین لکه رنگ رخ می‌‏دهد یک اتفاق انتزاعی است و همین اتفاق است که شما را پیش می‌‏برد. نکته دیگر اینکه لایه‎های متفاوتی که در یک اثر وجود دارد باعث ایجاد بعد می‌‏شوند و در این حالت مخاطب را به خوانشی خاص رهنمون می‌شوند. خوانشی که در مخاطبی دیگر متفاوت است و حتی از آنجا که متغیرهای درون یک اثر زیاد است این امکان وجود دارد که یک مخاطب حتی در هربار دیدن اثر خوانش دیگری داشته باشد. دلیل این مسئله هم آن است که المان‎‌ها و مسیرهایی که در یک کار وجود دارد محدود نیست اما در ‌‌نهایت اینکه دریافت‎‌ها از یک اثر هنری چه چیزهایی است به خود مخاطب نیز بستگی دارد و مخاطب صبور‌تر که زمان بیشتری را برای مشاهده یک اثر صرف می‌‏کند به نتایج بیشتری خواهد رسید.

این هنرمند نقاش همچنین درباره انتخاب عنوان "یک اتفاق ساده" برای این نمایشگاه نیز گفت: این عنوان یک شب هنگامی که داشتم به این کار‌ها فکر می‌‏کردم به ذهنم رسید. به نظرم ماهیت نقاشی اتفاقی ساده است هرچند عواملی که باعث ایجاد یک اثر می‌‏شود پیچیده هستند. به همین دلیل معتقدم "اتفاق" در نقاشی به سختی می‌‏افتد و "آن" ی که یک نقاشی باید داشته باشد از همین اتفاق به وجود می‌‏آید.

مهران علمی‌نیا متولد سال ۱۳۵۴ و فارغ‌التحصیل رشته‌ هنر از دانشگاه هنرهای زیبای رم است و در حال حاضر به عنوان هنرمند و مدرس در ایران سکونت و فعالیت دارد. وی تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی در ایتالیا و ایران برپا کرده است. نمایشگاه بین‌المللی هنر رم و نمایشگاه بین‌المللی هنر میلان دو محلی هستند که بار‌ها میزبان آثار این نقاشی ایرانی بوده‌اند. آثار وی همچنین در نمایشگاه‌های گروهی دوبی و رم نیز به نمایش در آمده‌اند.

نمایشگاه "یک اتفاق ساده" تا ۶ خرداد ماه در گالری خاک به نشانی خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک برپاست.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/