سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "آنا کارنینا" را از شاهکارهای ادبیات جهان به شمار می‏‌آورند. ادبیات روسیه بدون شک مدیون تولستوی، نویسنده این رمان است. او در اواخر قرن نوزدهم این رمان را نوشت، تا در کنار "جنگ و صلح‏‌" اش جهان را به تحسین وا دارد. اما رفتن به سراغ شاهکارهای ادبیات و تبدیل کردن آن به مدیومی دیگر مانند سینما کار دشواری است و هر کسی جرات این کار را به خود نمی‏‌دهد.

تقریبا صد سال پس از نوشتن رمان، برنارد رُز کارگردان آمریکایی سینما دست به اقتباس از این رمان زد و نسخه سینمایی آن را ساخت. "آنا کارنینا" تاکنون الهام بخش اپراها، تئاترهای موزیکال، نمایشنامه‌های رادیویی و حدود ٣٠ فیلم و سریال‌های تلویزیونی بوده است.

اولین فیلم اقتباس شده از این داستان بلند، در روسیه و چهار سال پس از مرگ تولستوی اکران شد. بدون شک نسخه رُز که سیزدهمین اقتباس سینمایی از "آنا کارنینا" است، جذابیت خاص و جالبی را از نظر منتقدان داراست.

داستان از این قرار است که آنا با الکسی ازدواج کرده؛ اگر چه زندگی به ظاهر خوبی را با هم دارند، اما هیچ کدام به عنوان همسر شوقی به یکدیگر ندارند. آنا به هنگام دیدار برادرش استیوا، که او هم در زندگی زناشویی‌‏اش مشکلاتی را دارد، با کُنت ورونسکی آشنا می‏‌شود. آن دو خیلی زود به هم علاقه‌‏مند می‏‌شوند و ورونسکی محبوبه‏‌اش کیتی را به خاطر آنا ترک می‏‌کند. آنا در ابتدا از علاقه‌‏اش به کُنت نامطمئن است اما خیلی زود همه تردیدهایش را کنار می‏‌گذارد و رابطه پرهیجانی را با او آغاز می‏‌کند. آنا از ورونسکی باردار می‏‌شود و الکسی به او دو راه حل پیشنهاد می‏‌کند: می‏‌تواند ورونسکی را ترک کند و زندگی زناشویی خود را ادامه دهد و بچه را هم نگه دارد، یا با ورونسکی بماند و بچه را رها کند...

یکی از ویژگی‏‌های فیلم رُز این است که کل فیلم در روسیه فیلمبرداری شده است. رُز که در کارنامه خود طیف متنوعی از آثار در ژانرهای مختلف را دارد، سعی می‏‌کند روایتی وفادار به کتاب را به مخاطبش ارائه دهد. شاید همین وفاداری او را ترغیب به ساخت فیلم در روسیه کرده بود. البته از بازی درخشان سوفی مارسو در نقش آنا نباید غافل ماند، چرا که یکی از عوامل موفقیت این فیلم مدیون اوست.

موسیقی به کار رفته در این فیلم، قطعات کلاسیک انتخابی از چایکوفسکی، سرگئی راخمانینف و سرگئی پروکفیف است که همگی توسط "ارکستر فیلارمونیک سن‌پترزبورگ" به رهبری سر گئورگ سالتی اجرا شده‌اند.

فیلم در 110 دقیقه و به صورت رنگی به روی پرده رفت.

انتهای پیام/

علیرضا سردشتی