سرویس تجسمی هنرآنلاین : امیر فرهاد هنرمندی است که نمایشگاهی از طراحیهای او در گالری هما برپا شدهاست. طراحیهایی سیاه و سفید و شلوغ که در نظر اول مخاطب را دچار چالش میکنند. فرهاد درباره این این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: پس از آخرین نمایشگاهم در گالری هما که سال ۹۰ برگزار شد اکنون ۱۵ طراحی در ابعاد بسیار متفاوت در این گالری با عنوان "رژه" روی دیوار رفته است. بزرگترین تابلو این مجموعه ابعادی معادل ۲ متر در یک متر و ۶۰ و کوچکترین اثر نیز ۳۵ در ۲۵ سانتیمتر است.
وی ادامه داد: پس از برگزاری نمایشگاهم در سال ۹۰ تصمیم داشتم که نمایشگاه بعدی را بلافاصله در گالری هما برگزار کنم اما آن زمان فرصتی برایم ایجاد شد تا آثارم را در نمایشگاههای مختلفی در خارج از ایران به نمایش بگذارم یا در آرتفرها شرکت کنم که آخرین آنها نیز یک ماه و نیم قبل در گالری "پروژه متحدان" در دوبی برگزار شد. به هرحال پس از چند سال و به دلیل آنکه قرار قبلی برای برگزاری نمایشگاهی در اردیبهشتماه با گالری هما داشتم تصمیم گرفتم این مجموعه را در ایران به نمایش بگذارم.
این هنرمندان با بیان اینکه آثار مجموعه "رژه" در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ خلق شده است افزود: یکی از دلایلی که ابعاد این آثار تفاوت بسیاری با هم دارد آن است که میخواستم با چیدمان به هم ریخته این اندازهها بر ازدحام و شلوغی موجود در این تابلوها تاکید کنم. هرچند این چیدمان به شکلی کاملا بداهه انجام شده است. درباره این شلوغی نیز باید بگویم که اصولا کارهای من این پیشزمینه را دارد با این حال در هر دوره مجموعههایم علاوه بر این شلوغی و همینطور طنز یک تم مشخص نیز برای خود پیدا میکند.
فرهاد با اشاره به اینکه تم اصلی این مجموعه توجه به داستانهای مذهبی خاورمیانه و بینالنهرین است اظهار کرد: داستانهای مذهبی و کنکاش در آنها موضوعی است که در این دوره برای من بسیار جالب توجه بود به علاوه وجود طنز و نوعی خامدستی نیز در این آثار به نظرم بسیار مهم میآمد زیرا همیشه اینگونه به نظر میرسد که فضای نقاشی ایران عبوس و غمگین است؛ گویی مفاهیمی مانند روشنفرکی یا هنر مترادف با غم هستند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم.
وی درباره شیوه کارش در این مجموعه نیز گفت: این طراحیها کاملا بداهه هستند، پیشزمینه و اتود قبلی ندارند و با این حال عنصر طنز در همه آنها قابل مشاهده است. به علاوه برخلاف آنچه به نظر میرسد و حتی برخلاف وجود تمی بر مبنای داستانهای مذهبی خاور میانه این آثار الزاما خط روایی منسجم ندارند و حتی دایرههای دیالوگی که در کارها وجود دارد نیز تنها جنبه بصری دارند هرچند ممکن است چیزی درون آنها نوشته شده باشد.
این هنرمند همچنین افزود: در این مجموعه نوعی فضای رژه و کارناوالی دیده میشود، در کارناوالها آدمها خارج از آنچه به عنوان موقعیت یا جایگاه برای خود دارند عمل میکنند و حتی رفتارهایی از آنها سر میزند که در حالت عادی از آنها دیده نمیشود و این موضوع بسیار برای من جالب است.
فرهاد همچنین درباره صرفنظر کردنش در استفاده از رنگ در مجموعه "رژه" نیز اظهار کرد: من جای خالی رنگ را با انبوهی از خرده روایتها و حس به خطوط پر کردهام. نکته جالب آن بود که پیش از افتتاح نمایشگاه کمی درباره برخورد مخاطبان و همینطور خریداران نگران بودم همانطور که فکر میکردم برخورد من با طرح و خط باعث شد آنها نیز نبود رنگ را حس نکنند. اما به طور کلی دلیل عدم استفاده از رنگ در این مجموعه آن بود که کارها بداهه هستند و اساسا رنگ میتوانست در چنین شرایطی به عنوان ترمز عمل کند و جنبه بداهگی کار را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه سرعت کار من در این مجموعه به دلیل استفاده از ماژیک روی بوم بسیار بالا بود و به همین دلیل کلا رنگ را کنار گذاشتم.
نرگس فرشی در یادداشتی بر نمایشگاه "رژه" نوشته است: "باختین از کارناوال به عنوان یک وضعیت یاد کرده، شرایطی که انرژیهایی را کانونپراکنی میکند که قادرند هرگونه هژمونی را نابود سازند. درک وضعیت کارناوالی به عنوان مدخلی برای ورود به اثار این نمایشگاه ضروری است. در ادامه برای درک بهتر مفهوم کارناوالی و در پیاش شناخت دقیقتر اثار این هنرمند، به تعریفی کلی از آن خواهیم پرداخت. به گفته باختین" در کارناوال اسلوب جدید ارتباط انسانی با انسان بسط پیدا میکند. "یکی از جنبههای اصلی این ارتباط افشای حقیقت عریان و بیپیرایهای است که رای نقاب ادعاهای کذب و دسته بندیهای قراردادی وجود دارد. همانطور که کارناوال در تقابل با فرهنگ رسمی است، فرهنگ رسمی نیز که را یگانه الگوی قابل قبول و معتبر میداند بر آن است که سایر ردههای فرهنگی را با برچسب غیرمعتبر و مضر از صحنه حیات اجتماعی بیرون کند."
امیر فرهاد متولد ۱۳۵۵ و فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری است. نخستین نمایشگاه انفرادی او در الری هما در سال ۱۳۸۵ برگزار شد؛ طراحیها و نقاشیهای امیر فرهاد تا کنون در سیاتل، ژنو، دبی، لندن، ژوهانسبورگ، پاریس، زوریخ و آمستردام به نمایش درآمدهاند و آثارش در مجموعههای خصوصی و عمومی بسیاری گردآوری و نگهداری میشود.
نمایشگاه "رژه" تا ۲۹ اردیبهشت ماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.
انتهای پیام/