سرویس تجسمی هنرآنلاین : امیر فرهاد هنرمندی است که نمایشگاهی از طراحی‏‌های او در گالری هما برپا شده‌است. طراحی‏هایی سیاه و سفید و شلوغ که در نظر اول مخاطب را دچار چالش می‌‏کنند. فرهاد درباره این این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: پس از آخرین نمایشگاهم در گالری هما که سال ۹۰ برگزار شد اکنون ۱۵ طراحی در ابعاد بسیار متفاوت در این گالری با عنوان "رژه" روی دیوار رفته است. بزرگ‎‌ترین تابلو این مجموعه ابعادی معادل ۲ متر در یک متر و ۶۰ و کوچک‌ترین اثر نیز ۳۵ در ۲۵ سانتیمتر است.

وی ادامه داد: پس از برگزاری نمایشگاهم در سال ۹۰ تصمیم داشتم که نمایشگاه بعدی را بلافاصله در گالری هما برگزار کنم اما آن زمان فرصتی برایم ایجاد شد تا آثارم را در نمایشگاه‌های‎ مختلفی در خارج از ایران به نمایش بگذارم یا در آرت‎فر‌ها شرکت کنم که آخرین آن‌ها نیز یک ماه و نیم قبل در گالری "پروژه متحدان" در دوبی برگزار شد. به هرحال پس از چند سال و به دلیل آنکه قرار قبلی برای برگزاری نمایشگاهی در اردیبهشت‎ماه با گالری هما داشتم تصمیم گرفتم این مجموعه را در ایران به نمایش بگذارم.

این هنرمندان با بیان اینکه آثار مجموعه "رژه" در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ خلق شده است افزود: یکی از دلایلی که ابعاد این آثار تفاوت بسیاری با هم دارد آن است که می‌خواستم با چیدمان به هم ریخته این اندازه‎‌ها بر ازدحام و شلوغی موجود در این تابلو‌ها تاکید کنم. هرچند این چیدمان به شکلی کاملا بداهه انجام شده است. درباره این شلوغی نیز باید بگویم که اصولا کارهای من این پیش‌‏زمینه را دارد با این حال در هر دوره مجموعه‏‌هایم علاوه بر این شلوغی و همین‎طور طنز یک تم مشخص نیز برای خود پیدا می‌‏کند.

فرهاد با اشاره به اینکه تم اصلی این مجموعه توجه به داستان‏‌های مذهبی خاورمیانه و بین‏‌النهرین است اظهار کرد: داستان‏های مذهبی و کنکاش در آن‌ها موضوعی است که در این دوره برای من بسیار جالب توجه بود به علاوه وجود طنز و نوعی خام‎دستی نیز در این آثار به نظرم بسیار مهم می‌‏آمد زیرا همیشه اینگونه به نظر می‌‏رسد که فضای نقاشی ایران عبوس و غمگین است؛ گویی مفاهیمی مانند روشنفرکی یا هنر مترادف با غم هستند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم.

وی درباره شیوه کارش در این مجموعه‏ نیز گفت: این طراحی‏‌ها کاملا بداهه هستند، پیش‎زمینه و اتود قبلی ندارند و با این حال عنصر طنز در همه آن‌ها قابل مشاهده است. به علاوه برخلاف آنچه به نظر می‌رسد و حتی برخلاف وجود تمی بر مبنای داستان‏های مذهبی خاور میانه این آثار الزاما خط روایی منسجم ندارند و حتی دایره‎های دیالوگی که در کار‌ها وجود دارد نیز تنها جنبه بصری دارند هرچند ممکن است چیزی درون آن‌ها نوشته شده باشد.

این هنرمند همچنین افزود: در این مجموعه نوعی فضای رژه و کارناوالی دیده می‌‏شود، در کارناوال‏‌ها آدم‎‌ها خارج از آنچه به عنوان موقعیت یا جایگاه برای خود دارند عمل می‌‏کنند و حتی رفتارهایی از آن‌ها سر می‌‏زند که در حالت عادی از آن‌ها دیده نمی‌‏شود و این موضوع بسیار برای من جالب است.

فرهاد همچنین درباره صرف‌نظر کردنش در استفاده از رنگ در مجموعه "رژه" نیز اظهار کرد: من جای خالی رنگ را با انبوهی از خرده روایت‎‌ها و حس به خطوط پر کرده‎ام. نکته جالب آن بود که پیش از افتتاح نمایشگاه کمی درباره برخورد مخاطبان و همین‎طور خریداران نگران بودم همانطور که فکر می‌‎کردم برخورد من با طرح و خط باعث شد آن‌ها نیز نبود رنگ را حس نکنند. اما به طور کلی دلیل عدم استفاده‎ از رنگ در این مجموعه آن بود که کار‌ها بداهه هستند و اساسا رنگ می‌توانست در چنین شرایطی به عنوان ترمز عمل کند و جنبه بداهگی کار را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه سرعت کار من در این مجموعه به دلیل استفاده از ماژیک روی بوم بسیار بالا بود و به همین دلیل کلا رنگ را کنار گذاشتم.

نرگس فرشی در یادداشتی بر نمایشگاه "رژه" نوشته است: "باختین از کارناوال به عنوان یک وضعیت یاد کرده، شرایطی که انرژی‌هایی را کانون‎پراکنی می‌کند که قادرند هرگونه هژمونی را نابود سازند. درک وضعیت کارناوالی به عنوان مدخلی برای ورود به اثار این نمایشگاه ضروری است. در ادامه برای درک بهتر مفهوم کارناوالی و در پی‎اش شناخت دقیق‎‌تر اثار این هنرمند، به تعریفی کلی از آن خواهیم پرداخت. به گفته باختین" در کارناوال اسلوب جدید ارتباط انسانی با انسان بسط پیدا می‌‏کند. "یکی از جنبه‏های اصلی این ارتباط افشای حقیقت عریان و بی‎پیرایه‎ای است که رای نقاب ادعاهای کذب و دسته بندی‌های قراردادی وجود دارد. همان‎طور که کارناوال در تقابل با فرهنگ رسمی است، فرهنگ رسمی نیز که را یگانه الگوی قابل قبول و معتبر می‌‏داند بر آن است که سایر رده‏های فرهنگی را با برچسب غیرمعتبر و مضر از صحنه حیات اجتماعی بیرون کند."

امیر فرهاد متولد ۱۳۵۵ و فارغ‎التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری است. نخستین نمایشگاه انفرادی او در الری هما در سال ۱۳۸۵ برگزار شد؛ طراحی‌ها و نقاشی‌های امیر فرهاد تا کنون در سیاتل، ژنو، دبی، لندن، ژوهانسبورگ، پاریس، زوریخ و آمستردام به نمایش درآمده‌اند و آثارش در مجموعه‌‎های خصوصی و عمومی بسیاری گردآوری و نگهداری می‌شود.

نمایشگاه "رژه" تا ۲۹ اردیبهشت ماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/