سرویس تجسمی هنرآنلاین: روشنا رستمی هنرمند نقاش در خصوص نقاشی‎های انتزاعی او که اکنون روی دیوار گالری والی است، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این مجموعه شامل ۹ تابلوی اکریلیک روی بوم است که در نمایشگاه ۷ نقاشی روی دیوار رفته است. البته در گالری والی مشکلی به لحاظ فضا برای نصب همه آثار وجود نداشت اما به دلیل ابعاد بزرگ نقاشی‎‌ها ترجیح بر این بود که ۷ اثر در گالری به نمایش گذاشته شود تا قدرتی که در خطوط تابلو‌ها وجود دارد به مخاطب منتقل شود.

وی درباره شکل‌گیری این مجموعه نیز اظهار کرد: پس از برگزاری نمایشگاهم در آبان سال ۹۲ اتود زدن برای این مجموعه را آغاز کردم و از تیر ماه سال ۹۳ اجرای کار‌ها را به شکل جدی آغاز کردم هرچند اوج کارم از بهمن سال ۹۳ تا هفته نخست اردیبهشت امسال بود.

این هنرمند درباره تفاوت مجموعه قبلی خود با این آثار نیز گفت: در مجموعه قبلی نیز فرم مثلث وجود داشت با این تفاوت که در آن کار‌ها از ورقه طلا استفاده کرده بودم. در کارهای اخیر با توجه به مطالعاتی که در این مدت روی معماری داشتم و آثار مختلف معماری را دیده بودم این فضا بر آثارم تاثیر گذاشت و به علاوه ترکیب‌بندی آثار نیز تغییر کرد.

رستمی با بیان اینکه اصلی‎‌ترین مسئله برای او بیان قدرت از طریع اشکال انتزاعی این آثار بوده است افزود: مثلث‌ها در این تابلو‌ها‌‌ رها هستند؛ نوعی سیالیت در آن‌ها وجود دارد و توانایی حرکت دارند. به هر حال مثلث فرمی زنانه دارد و این فرم به همین دلیل مورد علاقه من بوده است. حتی برای تاکید بیشتر بر این فرم در بعضی از کارهای سه لته یکی از لت‎‌ها به شکل بوم مثلثی شکل انتخاب شده است.

این هنرمند درباره استفاده است از رنگ در این آثار نیز توضیح داد: رنگ‎‌ها در این مجموعه به شدت به من انرژی می‌دهند زیرا عقیده دارم رنگ است که مخاطب را پای یک تابلو نگه می‌‏دارد. به علاوه من بازی با رنگ‎‌ها را دوست دارم و از رنگ‎های بی‎روح و چرک در کار‌هایم استفاده نمی‌‎کنم؛ این تمایل حتی باعث شده است که اجرای و رنگ‌های تمیز یکی از ویژگی‌های کار من باشد.

رستمی در یادداشتی بر نمایشگاه نقاشی خود نوشته است: "دنیای انتزاعی در هنر مدرن همیشه ایده‌آل‌هایش را در هندسه جستجو می‌کرده که در بسیاری از سبک‌های آن مثل کوبیسم و کنستراکتیویسم تجلی یافته است. سلطان اشکال هندسی در همه این جریان‌ها" مربع "است؛ شکلی منظم، قاطع، آشکار و باثبات که براحتی با مستطیل قاب ترکیب می‌شود. به اعتقاد من همه این ویژگی‌ها جلوه‌ایست از یک تلقی مردانه که به دنیای ساختارهای منظم و ترکیب‌های پایدار تعلق دارد.

اما هسته اصلی تصاویر من" مثلث "است که برعکس بی‌نظمی، ناپایداری، تزلزل و ناسازگاری را تداعی می‌کند و از همین رو ممکن است به گرایش‌های زنانه نسبت داده شود. خطوط، زوایا و مثلث‌ها در این آثار آکنده از تنوع در شکل و رنگ بوده و هرگز ساکن و آرام نیستند. طبیعت پویا و بی‌قرار آن‌ها مشتاق به رهایی است همچنانکه از سکون و پایداری خطوط راست گوشه و زوایای قائمه در آن‌ها خبری نیست. درگیری مثلث‌ها، خشونت خطوط و ستیز زوایای تیز یک ایده در فرم و ترکیب نیستند بلکه به مفاهیمی مرتبط با حرکت، سیالیت و پرواز اشاره دارند. آن‌ها از دنیای فرمالیستی نقاشی مدرن بدور بوده و بیشتر به کنایه‌های مفهومی خود وابسته هستند.

در نقاشی من واژگان یک زبان می‌شوند و با شکل و رنگ و حرکتشان بر مفاهیم متنوعی دلالت می‌کنند؛ مفاهیمی متضاد که اغلب ابعاد مختلف حیات انسانی را تداعی می‌کنند. مفاهیمی چون آرامش و هیاهو، تهاجم و دفاع، اسارت و رهایی، جاذبه و دافعه، نرمش و خشونت، لذت و درد و... سرنوشت محتوم سطوح شناور و حجم‌های معلق در این آثار پایانی است بر احساس آرامش، پایداری و سکون و آغازی برای حرکت یورش پرواز و ستیز و رهایی."

روشنا رستمی متولد سال ۱۳۶۲ است. او که فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر و معماری دارد نخستین نمایشگاه خود را سال ۸۶ در گالری جهان نما برگزار کرد و پس از آن آثار خود را در سه نمایشگاه دیگر در گالری والی به نمایش گذاشته است. آثار رستمی در چند نمایشگاه گروهی از جمله چند دوره از هفت نگاه و همین‌طور نمایشگاه بیان و انتزاع در گالری پردیس ملت نیز حضور داشته است.

نمایشگاه نقاشی‌های روشنا رستمی تا ۲۹ اردیبهشت در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/