سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: نمایش "توران "به نویسندگی و کارگردانی فریار حسینی که برای اولین بار در هفدهمین جشنواره تئا‌تر دانشگاهی اجرا شد، این روز‌ها اجرای عمومی خود را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان تجربه می‌کند.

فریار حسینی نویسنده و کارگردان نمایش" توران "در خصوص ایده اولیه و روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: مسئله جغرافیا و مسئله جابجایی به طور کلی همیشه به عنوان یک سوال در ذهن من وجود داشته است و در حقیقت اینکه مکانی که ما در آن زندگی می‌کنیم چه اندازه از افکار ما تاثیر می‌پذیرد همیشه ذهن من را به خود مشغول می‌کرد.

او ادامه داد: ایده این نمایش هم ابتدا از خواب یکی از دوستانم که به آمریکا مهاجرت کرده است به ذهن من رسید. به مدت یک‌سال من خواب‌های این آدم را در تماس‌هایی که با هم داشتیم، می‌شنیدم. یک بار گفت خواب دیده یک سیب ترش آمریکایی را گاز می‌زند که ناگهان تبدیل به یک سیب زرد ایرانی می‌شود. اینجا بود که این ایده در ذهن من شکل گرفت. اینکه چه می‌شود اگر جایی که در آن زندگی می‌کنیم، تبدیل به جایی دیگر شود؟ یا اگر حقیقت چیزی نباشد که می‌بینیم؟ فکر کردم بازی کردن با این سوال‌ها داستان جذابی می‌شود. از طرفی آرمان شهرهای رو به انحطاط هم همیشه برایم خیلی جذاب بوده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: در میان ایده‌هایی که باعث شد من این متن را بنویسم مهاجرت در اولویت چندم قرار داشت چون موضوع مهاجرت در حقیقت یک ایده نخ نما شده‌ای است که نمی‌توان گفت که سوژه این کار در حقیقت مهاجرت است. و سوژه کار در حقیقت شک به سفتی زمین زیرپا است یعنی الآن جغرافیا برای ما ثابت است اما آیا می‌توانیم در جهان رویا و خیال جهانی را تصور کنیم که جغرافیا در آن در حال تغییر کردن است؟

این کارگردان جوان در رابطه با خط داستانی نمایش گفت: داستان نمایش در خصوص ماجرای چهار جوان است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و برای سرگرمی میان خود یک بازی دارند و...

او با این توضیح که مخاطب در این نمایش به هیچ وجه با یک داستان سر راست طرف نیست، افزود: داستان به عمد فضای نمایش را به نوعی گنگ می‌کند و برای تماشاگر یک سری کد قرار می‌دهد. هدف من این است که تماشاگر باهوش این کد‌ها را جستجو کند و از میان این کد‌ها، رمزگان‌ها و نشانه‌ها که به موارد مختلف ارجاع داده شده است در واقع این نمایش را کشف کند.

کارگردان نمایش توران در رابطه با عنوان نمایش نیز توضیح داد: از کوچک‌ترین نشانه‌ها یی که در این نمایش وجود دارد می‌توان به نام نمایش اشاره کرد، توران عنوانی است که غالبا یک نمایش کلاسیک را به ذهن ما متبادر می‌کند اما معنی توران در اساطیر به معنی جایی است که ایران نیست.

این هنرمند جوان با اشاره به اینکه اجرای نمایش در ظاهر یک اجرای رئالیستی است که در کنه آن اتفاقات سوررئالیستی در حال جریان است، در رابطه با فرم و شیوه اجرای نمایش، گفت: ما سعی کردیم با استفاده از یک سری نمادشناسی‌های کوچک از دکور می‌نیمال استفاده کنیم به این معنی که مثلا در فضای یک سوی خط اتاق‌ها خلائی وجود دارد و انسان‌ها در آن هیچ حرکتی نمی‌کنند و صرفا در یک سری کارتن که از کمر به پایینشان خالی است ایستاده‌اند و در حال صحبت کردن هستند.

نمایش" توران "به نویسندگی و کارگردانی فریار حسینی از پانزدهم اردیبهشت ماه تا یکم خرداد ماه هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است.

حسین امیدی، سجاد تابش، مهناز ذبیحی و حمیدرضا محمدی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/