سرویس تجسمی هنرآنلاین : رضا طالب‎زاده کیوریتور نمایشگاه "مرحله آیینه‌ای یا آنچه من نیستم" که از ۲۵ اردیبهشت ماه در گالری آرته برپا شده، درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه در قالب مجموعه‏‌ای از آثار نیومدیا (هنر جدید) برگزار خواهد شد، در این نمایشگاه هفت نفر از اعضای گروه هنری "رای‎نیک" به نام‎های آنیما احتیاط، نسترن محمدی، امین شاهمرادی، ندا نجفی، بابک ملک‌زاده، سمیرا نجفی و رضا طالب‌زاده آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه مدیاهایی مانند چیدمان، عکس، سفال، نور، ویدئو و صدا در کنار هم قرار گرفته‌اند افزود: موضوع اصلی ما درباره نظریه‎ای است که ژاک لاکان آن را با عنوان "مرحله آیینه‎ای" مطرح کرده است. به گفته لاکان در مرحله آیینه‎ای کودک که هنوز در ماه‎های ابتدایی حیات خود قرار دارد برای نخستین بار خود را در آیینه می‌‎بیند و به این ترتیب به تصویری یکپارچه از خود دست یافته و جنسیت خود را تشخیص می‌‏دهد. اعضای گروه ما در این نمایشگاه تلاش کرده‎اند این موضوع را از زاویه دید خود و با مدیاهای مختلف به نمایش بگذارند.

این هنرمند همچنین درباره شکل‎گیری این پروژه هنری نیز توضیح داد: یک سال و نیم قبل بود که تصمیم گرفتم این موضوع را به شکل یک پروژه انفرادی اجرا کنم اما زمانی که آن را با دیگر اعضای گروه مطرح کردم دوستان دیگری نیز به این پروژه اضافه شدند و در ‌‌نهایت از یک سال قبل اعضای این پروژه به شکل جدی کار روی طرح‏‎های خود را آغاز کردند.

طالب‎زاده درباره نحوه چیدمان این آثار در گالری آرته نیز گفت: بعضی از کار‌ها به دلیل آنکه خود از چند مدیا در کنار هم تشکیل شده‌اند به فضای جداگانه نیار دارند به همین دلیل ما فضای گالری آرته را به چهار بخش تقسیم کردیم در سه اتاق سه اثر را به صورت جداگانه قرار دادیم و چهار اثر دیگر را در بخش چهارم گالری در کنار هم گذاشتیم. البته پس از اتمام پروژه ما یک طرح چند لایه چیدیم زیرا برایمان مهم بود که مخاطب پس از ورود به گالری به ترتیب با کدام اثر روبه‎رو خواهد شد. به این ترتیب می‌‎توان گفت آثار ارائه شده در این نمایشگاه علاوه بر آنکه با هم ارتباط دارند می‌‏توانند به شکل مستقل نیز مورد توجه قرار گیرند.

وی درباره نحوه خرید و فروش آثار نیومدیا نیز اظهار کرد: هر یک از افراد گروه‎ما برای آثارشان بین سه تا هفت میلیون تومان هزینه کرده‎اند بدون آنکه لحظه‎ای به بازگشت این هزینه فکر کنند زیرا اساسا در ایران بحث اقتصاد هنر در مورد نیومدیا معنایی ندارد و در خارج از ایران نیز تنها اسپانسرهای بزرگ چنین آثاری را برای نگهداری درموزه‏‌ها خریداری می‌‎کنند.

محمدرضا شریف‎زاده همچنین در یادداشتی بر این نمایشگاه نوشته است: "- نور به درون چیزی می‌تابد و هیولایی از درون به همراه اختلالی کوتاه از نوسانات نوری سر بر می‌آورد.

- دستمالی را از درون پیراهنش در می‌آورد وآیینه را‌‌ها می‌کند‌‌ها ها‌‌ها و دوباره فرشته‌ای از درون به همراه اختلالی کوتاه از نوسانات نوری سر بر می‌آورد.

- با تکه روزنامه‌ای آیینه را تمیز تمیز تمیز می‌کند برق می‌افتد و این‌بار دو فرشته با هم از درون فریاد بر می‌آورند و به همراه اختلالی کوتاه از نوسانات نوری سر بر می‌آورند...

آدم‌ها... همه از درون به بیرون پرتاب شده‌اند وهر یک دوست می‌دارند دیگری را ودوست داشتنی از نوع --- که آن را از معنای غیر اخلاقی آن تهی می‌کنیم و یا سرشار از معانی اخلاقی غیر می‌کنیم. برد یا باختمان به شرط بندی با آیینه مربوط است و اینکه نور اجازه دیدن چه چیزی را از درون آن به ما می‌دهد به ما که تنها بعد از ظهر‌ها پرده را کنار می‌زنیم وچون نوری نیست پس اتفاقی هم نیست ودوباره پرده به روی نور می‌افتد. و همیشه صدایی هست که از دور فریاد می‌زند: بدون نور امشب از شام خبری نیست."

گروه "رای‌نیک" فعالیت هنری خود را از سال ۸۸ آغاز کرده است. پنجمین نمایشگاه این گروه که در مدیوم‌های مختلف هنری برگزار می‌شود، پس از ۱۵ ماه پژوهش و با تعداد ۱۳ شرکت کننده در آغاز شروع به کار کرد."

نمایشگاه "مرحله آیینه‌ای یا آنچه من نیستم" تا ۲ خرداد هر روز از ساعت ۱۶-۲۰ در گالری آرته به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، شیخ بهایی جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علیخانی، ۱۲ متری گلستان، کوچه دوم، شماره ۳ برپاست.

انتهای پیام/