سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "کاباره" در سال 1972 موفق به دریافت ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی شد، اما در بخش بهترین فیلم از "پدرخوانده" شکست خورد. این فیلم همچنین ۶ جایزه بفتا و دو جایزه گلدن گلوب را هم از آنِ خود کرد. "کاباره" از مهم‏ترین فیلم‏‌های تاریخ سینما در ژانر موزیکال شمرده می‏‌شود. به جرات می‌توان گفت در همه سکانس‏‌های این فیلم مخاطب با تصاویری استثنایی روبه‌رو است.

داستان فیلم در برلین بین سال‏‌های 1930 تا 1933 می‏‌گذرد. سالی بولز با بازی مینه ‏لی دختری احساساتی است که در یک کلوب مشغول به کار است، او که گذشته‌‏ای آشفته و زندگی به هم ریخته‏‌ای دارد، در آرزوی هنرپیشه شدن است. او با برایان رابرتس با باری مایکل یورک آشنا می‏‌شود. برایان که یک جوان تحصیل‏کرده انگلیسی است برای پیشرفت در زبان آلمانی‏‌اش راهی برلین شده است. برایان از راه آموزش زبان انگلیسی روزگار خود را می‏‌گذراند. آن‏ها ابتدا دوستی ساده‏‌ای را شروع می‏‌کنند، اما سپس شیفته هم می‏‌شوند...

در این فیلم به مکان کاباره تاکید زیادی می‏‌شود، کاباره به عنوان سمبلی از موقعیت کلی برلین است که می‌توان در آن شاهد انعکاس رویدادهای مختلف بود. در این فیلم از "کاباره" و امکانات مکانی به خوبی بهره گرفته شده است.

از همان آغاز باب فاسی در انطباق فضای کاباره با شهر برلین موفق عمل می‏‌کند. صحنه‏‌های ورود معلم انگلیسی به شهر و آغاز برنامه کاباره، صحنه‌‏هایی که از افتتاح برنامه به وسیله گرداننده برنامه‌‏های کاباره روی تصاویر برایان مونتاژ شده، نمایی کلی از بزلین را به بیننده القا می‏‌کند. کارگردانی و طراحی رقص هم از خصوصیات بارز این فیلم است که بدون شک خلاقیت "باب فاسی" در این زمینه را به رخ می‌کشد.

"فاسی" هر چقدر سعی کرده تا بی‏‌طرفانه به جریان سیاسی نازی بپردازد، اما در نهایت حزب نازی را به عنوان حزبی که صرفا از راه ترور و ایجاد وحشت به قدرت رسید معرفی می‌‏کند، و جالب اینجاست که ما با دیدن یک فیلم موزیکال به موضوعاتی از قبیل خفقان و جنگ و... ورود پیدا می‏‌کنیم، مسائلی که در فیلم‏‌های موزیکال کمتر به چشم می‏‌خورند.

بر اساس فهرستی که روزنامه گاردین منتشر کرده، کاباره جزو10 اثر برتر اقتباسی سینما در کنار "آرزوهای بزرگ" قرار دارد. جان کندر موسیقی فیلم کاباره را ساخت که جزو صد ترانه برتر تاریخ سینمای آمریکا قرار دارد.

این فیلم به صورت رنگی و در 128 دقیقه روی پرده سینما درخشید و مورد استقبال منتقدان و مخاطبانش قرار گرفت.

انتهای پیام/

علیرضا سردشتی