سرویس تئاتر هنرآنلاین :نخستین جشن انجمن های خانه تئاتر به مراسم انجمن حرکت خانه تئاتر اختصاص داشت که روز پنجشنبه گذشته 10 اردیبهشت ماه در در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، حاضران شاهد اجرای پرفورمنسی بر روی صحنه بودند. در ادامه بیانیه انجمن حرکت و نیز گزارش سالانه این انجمن قرائت شد. بخش بعدی این مراسم پخش کلیپی از کارهای اجرا شده در طول سال 93 و همین‌طور پخش کلیپ معرفی محمد مداحیان بود. پس از آن با حضور ایرج راد بر روی صحنه، از محمد مداحیان به‌عنوان کارگردان منتخب تقدیر شد. دیگر هنرمندی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت فرح کلانتری بود که لوح تقدیر و لوگوی انجمن حرکت را دریافت کرد. در ادامه از عامر مسافر تقدیر به‌عمل آمد و در انتهای مراسم نیز نشان ویژه خانه تئاتر توسط ایرج راد به نادر رجب‌پور اهدا شد.

مرضیه برومند، بهروز غریب‌پورو مهدی فقیه تقدیر شدند

جشن‌های سه انجمن نمایشگران عروسکی، انجمن موسیقی و انجمن کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر نیز جشن‌های روز شنبه 12 اردیبهشت ماه بودند که به میزبانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

جشن انجمن نمایشگران عروسکی ایران ‌شنبه 12 اردیبهشت و با حضور چهره‌هایی هم‌چون ایرج راد، مهدی فقیه و بهروز غریب‌پور در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم هنگامه مفید رئیس هیئت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی ایران ضمن تبریک ولادت امام علی (ع)، جشن روز جهانی تئاتر را نشانه اتحاد هنرمندان دلسپرده به هنر نمایش در سرتاسر جهان دانست و گفت: ما نیز گردهم آمده‌ایم تا شادی خود را به تمام جهان ابراز نماییم. در ادامه کلیپی از تصاویر نمایش‌های عروسکی با کارگردانی زنده‌یاد سارا بنی‌صدر پخش شد که در شهریور سال 93 چشم از جهان فروبست. پس از آن کلیپ فعالیت‌های انجمن نمایشگران عروسکی در سال 93 پخش شد. بخش بعدی این مراسم قرائت پیام روز جهانی نمایش عروسکی سال 2015 بود که توسط بهروز غریب‌پور نگاشته شده بود. در قسمت اهدا لوح تقدیر انجمن از 6 فرد فعال در زمینه‌های مرتبط با نمایش عروسکی تقدیر به‌عمل آمد. افسانه احسانی، لیلا کفاش‌زاده و پرور قویدل به‌دلیل فعالیت‌های خود در راستای ارتقا هنر بومی و عروسکی مناطق مختلف ایران به منظور ایجاد اشتغال و حفظ محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفتند. هم‌چنین از وحید مهدی‌زاده، فاطمه صارمی و هادی حجازی‌فر نیز تقدیر شد.

پس از آن قطعه‌ای موسیقی اجرا شد و در ادامه تندیس و دیپلم افتخار انجمن نمایشگران عروسکی به مرضیه برومند و بهروز غریب‌پور اهدا شد. مرضیه برومند در این مراسم غیبت داشت و آزاده پورمختار به نمایندگی از طرف وی، تندیس و دیپلم افتخار را دریافت کرد و یادداشت ارسالی او به این مراسم را برای حاضران قرائت کرد. بهروز غریب‌پور نیز دقایقی برای حاضران سخن گفت و از جمله به مشکلات موجود برای اجرای اپرای سعدی اشاره کرد. بخش بعدی جشن انجمن نمایشگران عروسکی، اجرای موسیقی توسط امیر سلطان احمدی و محمد بحرانی به افتخار مهدی فقیه بود. مهدی فقیه که در ادامه نشان ویژه خانه تئاتر را در حضور ایرج راد، هنگامه مفید و بهروز غزیب‌پور دریافت کرد، دقایقی نیز برای حاضران سخنرانی کرد. وی به دوران فعالیت تئاتری خود در شیراز اشاره کرد و گفت: در آن دوران ما با تمام وجود برای تئاتر کار می‌کردیم. هنوز هم دلم با کار عروسکی است، اما در حال حاضر برای اینکه امورات زندگی بگذرد به کار نجاری مشغولم.

نوازندگی دف توسط محی‌الدین محمدپور در جشن انجمن موسیقی

جشن انجمن موسیقی خانه تئاتر ‌شنبه 12 اردیبهشت و با حضور چهره‌هایی هم‌چون ایرج راد و بهزاد فراهانی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر به مشکلات موجود در عرصه تئاتر اشاره کرد و گفت: از انجمن‌های مختلف خانه تئاتر که با ایستادگی توانسته‌اند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند تشکر می‌کنم. از حدود 7 سال پیش که این مراسم را به مناسبت روز جهانی تئاتر برگزار می‌کنیم، کوشیده‌ایم برنامه‌ها به شکلی باشد که تمام مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مردم نیاز به شادی و روحیه‌ای متفاوت دارند و به همین منظور برنامه‌هایی را در فضای باز خانه هنرمندان تدارک دیده‌ایم. بهزاد فراهانی نیز تئاتر را تلالو امید دانست و گفت: در این میان موسیقی نیز به تئاتر رنگ و جان می‌بخشد. صورتک نماد تئاتر دو سویه دارد؛ گریه و خنده. اکنون زمان خنده و شادی است.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به نوازندگی دف توسط محی‌الدین محمدپور هنرمند نوجوان و نیز اجرای موسیقی نمایش "رام کردن زن سرکش" به آهنگسازی شهرام نجاتی اشاره کرد.

اهداء نشان ویژه خانه تئاتر به مسلم قاسمی

مراسم کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با حضور چهره‌هایی هم‌چون مصطفی رحماندوست، ایرج راد، بهزاد فراهانی، پرستو گلستانی و.. شنبه 12 اردیبهشت در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم بیانیه کانون تئاتر کودک و نوجوان قرائت شد و سپس کلیپی از درگذشتگان این عرصه در سال 93 پخش شد. پس از آن ایرج راد ضمن اشاره به جایگاه ویژه تئاتر کودک و نوجوان در عرصه فرهنگ و هنر گفت: مسئولیت در حوزه کودک و نوجوان بسیار سنگین‌تر از دیگر عرصه‌هاست. تئاتر باید بتواند از طریق مهدکودک‌ها و مدارس راه خود را به جامعه باز کند. مساله، سرگرم کردن کودک نیست بلکه حرف از آموزش و پرورش، تربیت و فرهنگ‌سازی است. پایه‌ریزی جامعه‌ای که در آن تئاتر متجلی و اثرگذار است، از همین نقطه آغاز می‌شود. در بخش‌های دیگر این برنامه از حسین فدایی حسین، مترجم و مولف حوزه تئاتر کودک و علیرضا حسین‌پور، عروسک‌ساز، با اهدا لوح کانون تقدیر به‌عمل آمد. در ادامه نشان ویژه خانه تئاتر توسط ایرج راد و بهزاد فراهانی به مسلم قاسمی اهدا شد.

پس از اجرای نمایشی طنز بر روی صحنه، از مژگان مولایی و مینا وجدان‌صفت، فعالین حوزه تئاتر کودک در فرهنگسراها تقدیر شد. سپس بیانیه هیات داوران بخش فرهنگسراها قرائت شد و با اهدا تندیس و لوح تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف این عرصه تجلیل شد. در ادامه محی‌الدین محمدپور نوجوان هنرمند به اجرای تک‌نوازی دف پرداخت و پس از آن با حضور مصطفی رحماندوست، بهزاد فراهانی، جواد مهدی و ناصر آویژه، با اهدا لوح تقدیر و تندیس کانون از منتخبان بخش‌های موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه، نمایشنامه، کارگردانی، بازیگر زن و بازیگر مرد تقدیر و تشکر به‌عمل آمد. در پایان این مراسم اعضای هیات مدیره کانون تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه آمدند و در کنار تمامی حاضران در سالن عکسی به یادگار گرفتند.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط