به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمای فاربی، علیرضا تابش در دیدار با گئورگ گئورگیان به افزایش همکاری‌های مشترک تولید فیلم میان دو کشور ایران و ارمنستان تأکید کرد.

گئورگ گئورگیان مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان در این دیدار ضمن اشاره به اینکه یکی از دلایل حضورش در ایران و جشنواره بین‏‌المللی فیلم فجر، تولید مشترک فیلم سینمایی است عنوان کرد: سینمای ایران در شاخصه‏‌های فرهنگی، انسانی و آموزشی پیشرفت‏های خوبی داشته که قابل احترام است.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز به حضور چند صد ساله ارمنیان در ایران و خلق ارزش‏‌های فرهنگی و هنری و تأثیر متقابل آن در ارتباطات این دو کشور اشاره کرد و گفت: حضور فیلم‌های ایرانی به همراه عوامل تولید فیلم و همچنین هنرمندان سینمای ایران به عنوان داوران جشنواره زردآلوی طلایی کشور ارمنستان و بالعکس حضور فیلم‏های آن کشور در ایران زمینه‏ های خوبی را برای همکاری بوجود آورده است.

گئورگیان افزود: مسئولین سینمایی کشور ارمنستان موقعیت‌‏های معتبری نیز برای فیلمسازان مهیا کرده‌اند تا انگیزه‏‌های لازم را برای تولید فیلم‏‌های ارزشمند ایجاد کنند و سینمای ارمنستان در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تأکید به تأثیرگذاری این بنیاد در جریان فرهنگی سینمای کشور تصریح کرد: در هر دو کشور جشنواره فیلم‏های کودکان و نوجوانان برگزار می‌‏شود که می‌تواند زمینه ساز حضورهای بیشتر و تولیدات مشترک فیلم شود. مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان یادآور شد: بیشترین تولید فیلم سالیانه با ۶ فیلم در دوره شوروی سابق بوده است ولی از ۲ سال پیش تاکنون با تشویق فیلمسازان برای تولید و همچنین حضور در مجامع بین‌المللی و جشنواره‌های جهانی از جمله جشنواره کن تولیدات سینمایی به ۱۰ فیلم در سال افزایش یافته است. در طی این سال‌ها بیشترین همکاری مشترک با کشور روسیه بوده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد؛ همزمان با اکران فیلم "کارواجار" در دو کشور تفاهم‏نامه همکاری تولید مشترک با بنیاد سینمایی فارابی امضاء شود.

تابش در پایان از مشارکت کشور ارمنستان در خصوص تولید فیلم سینمایی "کارواجار" تقدیر کرد و از اینکه خانم آناهید آباد پس از سال‌ها حضور مؤثر در بخش تولید سینمای ایران، اولین فیلم سینمایی را با سمت کارگردان تولید می‌‏کند ابراز خوشحالی کرد و گفت: حضور زنان در سینمای پس از انقلاب، حضوری مؤثر و معنادار بوده و یکی از سیاست‏های سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز حمایت از فیلم سازان زن سینمای ایران است.

گئورگ گئورگیان مدیرکل مرکز ملی فیلم ارمنستان از جمله مهمانان خارجی شرکت کننده در سی و سومین جشنواره بین‏‌المللی فیلم فجر است که در حاشیه این سفر با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با مدیرعامل و مسئولان این بنیاد مذاکره و گفت‌وگو کرد. همچنین تابش ضمن تأکید به حضور فیلم‏های ایرانی در بازار جهان اسلام ابراز امیدواری کرد همکاری‏های سینمایی ایران و سوریه توسعه بیشتری یابد.

وی با اشاره با اینکه در جهان اسلام آثار ارزشمندی تولید می‌‏شود ولی متأسفانه در حوزة اکران و توزیع، پشتیبانی نمی‌‏شود گفت: بنیاد سینمایی فارابی یک نهاد تأثیرگذار و با تجربه درحوزه بین‌‏الملل، تولید فیلمنامه، تولید و پشتیبانی آثار سینمایی است که می‌‏تواند این تجربیات را در اختیار فیلمسازان، فیلم‏نامه نویسان و عوامل تولید سینما در کشور سوریه قرار دهد.

تابش همچنین ادامه داد: یکی از تعهدات بنیاد فارابی در حوزه بین ‏المللی، رعایت تمام مراحل قانونی درباره حقوق و کپی رایت فیلم و سپس اکران عمومی فیلم در سینما‌ها و نیز مراکز فرهنگی و جشنواره‏‌ها است.

دیاناجبور مدیر تولید تلویزیونون و رادیو سوریه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی به همکاری با بنیاد سینمایی فارابی و تأکید به پخش فیلم‏های ایرانی در سوریه گفت: با توجه به شرایط موجود در سوریه مردم بجای تماشای فیلم در سینما‌ها، آثار سینمایی را در خانه‏‌های خود به صورت سی دی و یا پخش سراسری از تلویزیون تماشامی‏‌کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه پخش فیلم از تلویزیون سود تجاری ندارد، می‌‏توان فیلم‏‌هایی که چند سال از تولید آن‌ها گذشته است را که سودآوری کمتری دارند، تهیه و پخش کرد.

دیاناجبور مدیرعامل یک مؤسسه فیلمسازی در سوریه و از میهمانان شرکت کننده در سی و سومین جشنواره بین‌‏المللی فیلم فجر است که در حاشیه این سفر با حضور در بنیاد سینمایی فارابی با مدیرعامل و مسئولان این بنیاد مذاکره و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/