به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هنرهای نمایشی عبید رستمی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان از آغاز جشن اردیبهشت تئا‌تر این استان خبر داد و گفت: دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، استان کردستان میزبان جشن اردیبهشت تئا‌تر با حضور هنرمندان و فعالان این عرصه خواهد بود. در این دوره از ۴۰ نفر از هنرمندان تئا‌تر در حوزه‌های کودک و نوجوان، آموزش، فعالان، تاثیرگذاران و حامیان تئا‌تر و گروه‌های نمایشی تقدیر خواهد شد.

او ادامه داد: دو نمایش برگزیده سی‌و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر یعنی "با کفش‌هایم قدم بزن" و "رقصی برای بازگشت عروس" اجرا خواهند داشت. همچنین نمایشی توسط هنرجویان انجمن هنرهای نمایش به صحنه خواهد رفت.

رستمی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته و اقدامات پیشِ روی انجمن هنرهای نمایشی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های استانی مانند جشنواره استانی طنز (دیوان دره) و اجراهای عمومی صحنه‌ای و خیابانی از جمله اتفاقات مهم سال ۹۳ بوده است. سال گذشته بیش از ۶۰ اجرای عمومی داشته‌ایم. همچنین گروه‌های نمایش خیابانی، ۱۰۰ اجرا در روستاهای مریوان، سنندج، سقز و دیوان دره داشته‌اند. شش گروه نمایش نیز به جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر راه یافتند و توانستند اجراهای قابل توجهی را داشته باشند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان افزود: برای نخستین بار با حمایت و همراهی انجمن کردستان‌شناسی، نمایشنامه‌های نویسندگان بومی به زبان کردی چاپ خواهد شد. این اولین مجموعه نمایشنامه محسوب می‌شود، امید است این روند ادامه یابد و به زودی شاهد چاپ سایر مجموعه‌ها نیز باشیم.

رستمی تاکید کرد: تمام این اقدامات، ماحصل تلاش تمام مسئولان و سازمان‌های مربوطه و هنرمندان است که بدون هیچ چشم‌داشتی برای تئا‌تر کار می‌کنند. تئا‌تر کردستان روند رو به رشدی دارد، تنها چیزی که آن را رنج می‌دهد، عدم حمایت‌های مالی است. امید است با حضور آقای شفیعی، مدیر‌کل هنرهای نمایشی و توجه او به استان‌های کشور، بتوانیم در مسیری که مقابل‌مان قرار دارد پیش برویم و به اهداف‌مان برسیم.

او خاطرنشان کرد: طبق تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط کارگروه نمایشی استان، سال ۹۴ مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال برای گسترش اجراهای عمومی و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال برای آموزش و برپایی کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه‌هایی نیز برای حمایت از آموزشگاه‌ها و گروه‌های نمایشی اتخاذ شده است.

جشن‌های اردیبهشت تئا‌تر ایران، هر سال به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر و با هدف تکریم فعالان سال گذشته هنرهای نمایشی توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های نمایشی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/